لوگوتایپ اثرمثبت

17 تکنیکی که خلاقیت شما را پرورش می دهد!

17 تکنیکی که خلاقیت شما را پرورش می دهد!

اگر مجموعه مقالات آموزش خلاقیت اثر مثبت را دنبال کرده باشید، تا اینجا در مقاله خلاقیت چیست و مزایای خلاقیت در کسب و کار کدام است، با مفهوم و مزایای خلاقیت آشنا شدیم.

اما امروز قصد داریم با 17 تکنیکی که از ما فردی خلاق تر می سازد، آشنا شویم. پس اگر به دنبال یادگیری مهارت خلاقیت هستید، با اثر مثبت همراه باشید و مطالعه این مقاله را از دست ندهید. البته قبل از آنکه به سراغ یادگیری تکنیک هایی که به افزایش خلاقیت ما کمک می کنند برویم، به شدت به شما توصیه می کنیم که تنها دانش خود را زیاد نکنید و دست به آچار شوید و با انجام تمارین و تکنیک هایی که در اینجا باهم راجع به آنها صحبت می کنیم، در عمل هم خلاقیت را تجربه کنید.

 

17 تکنیک برای بهبود افزایش خلاقیت

همانطور که گفتیم در ادامه قصد داریم شما را با 17 تکنیکی که می تواند به شما کمک کند تا مهارت خلاقیت را در خود تقویت کنید، آشنا نماییم.

اگر آماده هستید تا برای خلاق تر شدن تمرین کنید، وقت اقدام همین حالا است. پس لطفا بعد از مطالعه هر تکنیک خلاقیت سعی کنید آن را انجام دهید و سپس به سراغ مطالعه تکنیک بعدی بروید.

 

1. چالش دایره

بیست دایره بکشید و سپس یک کرنومتر برای 1 دقیقه تنظیم کنید. قبل از پایان تایمر، هر دایره را به یک تصویر منحصر به فرد تبدیل کنید. این تمرین شما را وادار می کند که در مورد یک چیز به روش های مختلف فکر کنید. آن را به صورت دوره ای تکرار کنید تا ببینید افکار شما در طول زمان چگونه تغییر می کند.

دو نمونه از انجام تمرین دایره برای افزایش خلاقیت

 

2. از اسکچ پد استفاده کنید

طراحی یا نوشتن ایده ها می تواند به شما در پردازش اطلاعات و افزایش خلاقیت کمک کند. اگر به ارائه ای گوش می دهید، می توانید چیزی مرتبط با آنچه می شنوید ترسیم کنید. این می تواند به شما کمک کند چیزهایی که گفته می شود را به خاطر بسپارید.

یکی از روش های یادگیری کشیدن مایند مپ از خلاصه مطالعات است. اگر با مایندمپ آشنایی ندارید باید بدانید که مایندمپ کشیدن ساختاری درختی از کلمات کلیدی است که محتوایی که مطالعه کردید را به شما یادآوری می کند. پس می توانیم بگوییم از نظر علمی هم اثبات شده است که تصاویر نه تنها می تواند به یادگیری ما کمک کند، بلکه می تواند میزان خلاقیت را نیز افزایش دهد.

 

تصویری که نحوه رسم یک مایند مپ را نشان می دهد

 

3. به طور منظم مطالعه کنید

یکی دیگر از تکنیک های خلاقیت مطالعه است. بله درست خواندید! خواندن فقط یکی از راه های تمرین ذهنی است. برای مثال، کاوش در رمان‌های تخیلی، می‌تواند شما را با مفاهیم خلاقانه جالبی مانند جهان‌های پیچیده، خطوط داستانی، پازل‌ها و شخصیت‌ها آشنا کند.

 

دختری که دراز کشیده و درحال خواندن یک کتاب است

 

4. بازی کن و خلاق شو

یکی دیگر از تکنیک های افزایش خلاقیت کمک گرفتن از بازی‌ها و پازل‌های چالش برانگیز ذهنی است. شاید همیشه امکان بازی های دسته جمعی یا درست کردن پازل های جذاب نباشد. حتی در این شرایط هم بازی هایی که در تلفن همراه شما است مثل آمیرزا که باید از ترکیب حروف کلماتی را بسازید یا بازی هایی که در آن باید پازلی را بسازید یا به هر جهت مساله ای را حل کنید، می توانند به افزایش خلاقیت شما کمک کنند.

 

کودک و حل پازل که یکی از تمرین های پرورش خلاقیت است

 

5. بنویسید

سعی کنید در پایان هر روز افکار خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. نوشتن شما را تشویق می‌کند تا درباره تجربیات و ایده‌های روزانه خود به طور انتقادی فکر کنید. یافتن راه هایی برای به کارگیری تفکر انتقادی و تحلیلی، راهی عالی برای تمرین توانایی های ذهنی شماست.

 

تصویر شخصی که در حال نوشتن یک متن در یک دفتر سیمی است

 

6. تکمیل ناقص ها

یکی دیگر از تکنیک های افزایش خلاقیت تکمیل نقاشی ناقص یا یک داستان نصفه و نیمه است. سعی کنید بدون سانسور کردن خود، یک نقاشی نصفه را تکمیل کنید یا انتهای یک داستان را متصور شوید.

 

7. ورزش کنید

مراقبت از سلامت جسمی و روانی می تواند به شما کمک کند تا در موقعیتی بهینه برای تمرین و به کارگیری تفکر خلاق قرار بگیرید. اضافه کردن ورزش منظم، حتی به مدت 20 تا 30 دقیقه، دو تا سه بار در هفته، یکی از راه‌هایی است که به کمک آن می‌توانید بهترین خود را در محل کار نشان دهید.

به شخصه بیشتر ایده های خلاقانه ای که به ذهنم می رسد، زمان هایی است که در حال پیاده روی هستم. پس قدرت ورزش را در افزایش خلاقیت دست کم نگیرید!

 

یک زوج جوان با لبخندی زیبا در حال ورزش و دویدن

 

8. مسیر جدیدی را انتخاب کنید

خود را به چالش بکشید تا مسیری جایگزین را برای مکانی که مرتباً می‌روید انتخاب کنید تا محیط جدید را تجربه کنید. رفتن به مسیری متفاوت شما را در معرض مناظر، صداها و تجربیات ناآشنا قرار می دهد که همگی به بهبود خلاقیت کلی شما کمک می کنند.

 

9. تجربه های جدیدی برای خود بسازید.

شاید تجربه جدید شما یک سبک لباس پوشیدن جدید باشد، شاید تصمیم بگیرید خوردن چیزی شبیه خرچنگ را تجربه کنید که در فرهنگ ایرانی رایج نیست یا حتی این تجربه تازه می تواند به سادگی دیدن یک فیلم جدید باشد، اما امتحان کردن کارهای جدید مغز شما را تحریک می‌کند تا با تجارب تازه خود ارتباط برقرار کند و جور دیگری ببیند. هنگامی که خود را در معرض تجارب جدید قرار می دهید، به طور طبیعی توانایی خود را در تفکر خلاق با حفظ ذهنی باز و مشاهده گر بهبود می بخشید.

 

تصویری که روی آن نوشته شده Try something new به معنای یه چیز جدید رو تست کن

 

10. چه استفاده های دیگه ای میشه ازش کرد؟

چند وقت پیش در اینستاگرام اثر مثبت یک سری استوری گذاشتیم و از مخاطبان خواستیم بگویند که از موچین چه استفاده هایی می توانند بکنند. پاسخ ها خیلی جالب و خلاقانه بود. از در آوردن خاری که در دست رفته یا برداشتن پیچ های ریز گرفته تا دادن دستمال مرطوب در قطار.

شما هم یک شی را انتخاب کنید و فکر کنید به جز کاربرد اصلی آن چه کارهای دیگری می شود با آن انجام داد.

مثلا کتاب به جز مطالعه چه استفاده های دیگری دارد؟

می تواند زیر لپ تاپ قرار بگیرد، می تواند برای تزئین استفاده شود، می توان با آن آتش روشن کرد. می توان به عنوان بادبزن به کار رود و…

شما برای خود بنویسید از وسایل زیر چه استفاده های دیگری به جز استفاده های رایج می توانید بکنید:

  • گوشت کوب
  • سی دی
  • تخم مرغ
  • گیره کاغذ
  • خودکار

به عنوان مثال یکی از دوستان ما در اثر مثبت برای سال نو در پوست تخم مرغ سبزه کاشته بود یا دوست دیگری از پوست نارگیل کمک گرفته بود و با طلایی کردن داخل آن پوست نارگیل را به یک جا شمعی زیبا تبدیل کرد.

 

11. به موسیقی گوش دهید

موسیقی می تواند شما را در سطح احساسی حرکت دهد و خلق و خوی و تمرکز شما را تغییر دهد. زمانی که نیاز دارید خلاقانه فکر کنید یا طوفان فکری کنید، موسیقی الهام بخش را پیدا کنید. حتی اگر در یک طرح مفهومی دفتر باز هستید، قرار دادن هدفون های خود در مسیری که خلاقیت را افزایش می دهد، می تواند مهارت های حل مسئله و نوآوری شما را بسیار بهبود بخشد.

چند سطر بالاتر گفتم که به شخصه خیلی از ایده های خلاقانه در زمان پیاده روی به ذهنم می رسد، باید این نکته را هم اضافه کنم که من عادت دارم زمان پیاده روی به موسیقی گوش دهم. شما هم امتحانش کنید.

 

خانمی که یک هدست در گوش دارد و موبایل در دست به گوش کردن موسیقی می پردازد

 

12. در مورد ایده های خود بازخورد بخواهید

خلاقیت تنها شامل افکار و ایده های شما نمی شود، بلکه خلاقیت نیاز به بازخورد گرفتن از دیگران دارد تا ببینیم چقدر افکار خلاقانه ما می تواند مفید باشد. یکی از راه‌های بهبود تفکر خلاق این است که در مورد ایده‌های خود بازخورد یا مشاوره بخواهید. چرا که گفتگو با دیگران می تواند باعث افزایش خلاقیت شود و شما می توانید از نقطه نظرهای مختلف به موضوع مورد نظرتان نگاه کنید. البته فراموش نکنید این مشورت و گفتگو بهتر است با آدم درستش انجام شود.

 

13. در یک صنعت غیرمرتبط تلاش کنید

هنگام حل مشکل در مورد یک چالش مرتبط با رشته خود، برای انگیزه به بیرون از صنعت خود نگاه کنید. ممکن است یک پاسخ یا ایده ساده در دسترس باشد که برای سناریوی شما کارساز باشد. با استفاده از مهارت های ایجاد ارتباط، مشاهده و حل مسئله، می توانید از موفقیت های دیگران برای رسیدن به موفقیت های خود استفاده کنید.

اجازه دهید باز به سراغ مثال تاکسی های اینترنتی برویم. اگر یک آژانس مسافرتی نگاهی به بیرون صنعت خود بیندازد و تاکسی های اینترنتی را ببیند می تواند به این موضوع فکر کند که چرا همه شرکت های هواپیمایی، هتل ها و آژانس های مسافرتی شهر همکاران من نشوند و به این ترتیب کسب و کاری شبیه علی بابا می تواند شکل گیرد.

البته این تنها یک مثال بود و ما دقیقا تحقیق نکردیم که ابتدا علی بابا شروع به فعالیت کرد یا تاکسی های اینترنتی.

 

14. تنوع را انتخاب کنید

ترجیح دهید در تیمی از افرادی باشید که شبیه شما نیستند. اطراف خود را با افرادی که دیدگاه های متفاوتی دارند و  می تواند دیدگاه شما را گسترش دهند پر کنید. البته مطالعه، گوش دادن به پادکست یا دیدن ویدئو هم می تواند نگرش های متفاوت آدم های مختلف را در اختیار شما قرار دهد.

 

یک مهره شطرنج قرمز میان مهره های مشکی

 

15. روند خود را تغییر دهید

در روشی که معمولاً کارها را انجام می دهید، تغییر ایجاد کنید. شاید کار خاصی وجود داشته باشد که همیشه به روش خاصی انجام داده اید. از خود بپرسید چرا این کار را انجام می دهید. اگر دلیل خوبی برای این کار وجود ندارد، سعی کنید آن را متفاوت انجام دهید.

انجام کارهای معمول از روش ها یا راه های تازه می تواند یکی از تکنیک های افزایش خلاقیت به حساب آید. مثلا اگر همیشه با دست راست قاشق را نگه می دارید، اگر با دست راست مسواک می کنید، از این به بعد سعی کنید از دست چپ کمک بگیرید.

اگر محل قرار گیری اپلیکیشن ها روی صفحه گوشی شما مدت هاست که ثابت است، سعی کنید جای آنها را تغییر دهید یا صدای نوتیفیکیشن گوشی را عوض کنید. شاید هم بدک نباشد مدتی صفحه گوشی را سیاه سفید کنید یا آیکون های آن را تغییر دهید.

 

16. محیط خود را تغییر دهید

تغییر فضای اطراف شما می تواند شما را تحریک کند که به روش های تازه ای در مورد کار خود فکر کنید. برای مثال اگر در نحوه چیدمان مجدد فضای اداری خود محدودیت دارید، تزئین آن را در نظر بگیرید. نه تنها تزیین، یک تمرین خلاقانه است، بلکه تغییر می تواند به شما کمک کند در کارتان خلاقانه فکر کنید.

 

17. تشابه یا مقایسه بصری

به تشابه‌ها و قیاس‌ها فکر کنید. مثلاً فرض کنید می‌خواهید برای کسب و کارتان تبلیغ انجام دهید. می‌توانید به جای نشان دادن تصویر محصول، به موارد مشابه آن فکر کنید و یا مقایسه هایی در ذهن مخاطب بسازید. این کار می‌تواند بیننده را بیشتر اغوا کند و بدون نمایش مستقیم محصول توجه افراد را نسبت به آن جلب کند.
مثال:
برای اینکه نشان بدهید همه مردم نمی‌توانند تغذیه مشابه داشته باشند، یک تشابه بصری به وجود آورید و از طریق آن اهمیت محافظت از گونه‌های مختلف گیاهان را نمایش دهید.
از گیاه کاکتوس به عنوان یک تشبیه بصری استفاده کرده و زبر و خشن بودن ماده‌ای خاص را نشان دهید.
به تصویر زیر نگاه کنید. برای نشان دادن مضرات استفاده از سیگار، چه چیزی بهتر از تشبیه پاکت سیگار به تابوت؟

تصویر خلاقانه سیگار و تابوت

تبلیغات خلاقانه به شدت می‌تواند بر ذهن مخاطب، تأثیر مثبت بگذارد.
ما باید حساسیت بالایی برای درک و کشف تشابه‌ها و تفاوت‌ها در خودمان به وجود بیاوریم؛ باید جایی از این تشابه‌ها استفاده کنیم و جایی دیگر تضادی بین چیزی که مخاطب فکر می‌کند باید باشد با چیزی که هست به وجود بیاوریم. اگر ریشه درختی را ببینیم که خودش شبیه به یک درخت است، توده ابری که شبیه یک بستنی است و گلوله نخ زردرنگی که شبیه یک لامپ حبابی است می‌توانیم به ایده‌های جانبی آن‌هم فکر کنیم.

امیدواریم این 17 تکنیک از تکنیک های افزایش خلاقیت بتواند برای شما مفید باشد.

اگر علاقه مند هستید با کتاب های آموزش خلاقیت هم آشنا شوید، شاید بد نباشد سری به لینک زیر بزنید.

معرفی کتاب های افزایش خلاقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات