لوگوتایپ اثرمثبت

كتاب معجزه شكرگزاری نوشته راندا برن

كتاب معجزه شكرگزاری نوشته راندا برن

كتاب معجزه شكرگزاری یا معجزه سپاسگزاری نوشته راندا برن نويسنده و تهيه كننده استراليايی است. راندا برن بيشتر به خاطر توليد مجموعه فيلم و كتاب “راز” در دنيا شناخته می شود. اين مجموعه در سال 2007 به 40 زبان دنيا 19 ميليون نسخه كتاب و همچنين 2 ميليون نسخه DVD فروخت و درآمدی سيصد ميليون دلاری برای خانم برن داشت.

اين موفقيت باعث شد مجله تايم نام راندا برن را جزو صد نفر تاثيرگذار دنيا در سال 2007 قرار دهد.

كتاب معجزه شكرگزاری با نام اصلی جادو (The Magic) در سال 2012 بعنوان سومين كتاب از كتابهای سری راز به چاپ رسيد. به دليل اقبال عمومی و فروش بالا اين كتاب در ايران توسط مترجمين و انتشارات های مختلفی به چاپ رسيده است. فراوانی اين كتاب باعث شده است شما در هر كتابخانه ای وارد شويد بتوانيد يك نسخه از آن را تهیه كنيد. اگر هم نسخه الكترونيك يا صوتی را ترجيح می دهيد به راحتی با يك جستجوی اينترنتی می توانید آن را خریداری و گوش كنيد.

 

دليل پرطرفدار بودن و فروش بالای كتاب معجزه شكرگزاری چيست؟

اگر از فوايد شكرگزاری كه جلوتر به آن خواهيم پرداخت بگذريم، شايد شرايط خاص زندگی در قرن بيست و يكم كه بدليل در دسترس بود اينترنت و همچنین ارتباطات، اخبار منفی از هر سو به مردم هجوم می آورد بی تاثير نباشد. انبوه شبكه های خبری تلويزيونی، حجم بالای اخبار و مطالب اساسا منفی و يا حتی با تاثير منفی كه از شبكه های اجتماعی و پيام رسان هايی مانند اينستاگرام، تلگرام، واتساپ و غيره، مخاطبان را بمباران می كنند نوعی غرق شدگی در دريای امواج منفی ايجاد كرده است.

از طرف ديگر ارتباطات باعث شده است مردم از زندگی فوق لاكچری درصد ناچيزی از جمعيت دنيا كه در ناز و نعمت زندگی ميكنند هم باخبر شوند. آنها زندگی سلبريتی ها و ستارگان سينما، ورزش و موسيقی را می بينند و با زندگی محقرانه خود مقايسه كرده و احساس سرخوردگی و غم می كنند.

در اين شرايط كتابی مانند معجزه سپاسگزاری ذهن مخاطب خود را از اين حجم از سيگنال های منفی به مواردی معطوف می كند كه جای خوشحالی و شكرگزاری دارد.

اما چرا ما انسانها به شكرگزاری نياز داريم؟

چون مغز ما به شدت منفی بين است. آنقدر كه مغز ما به علائم و نشانه های منفی حساس است و توجه می كند به نشانه های مثبت علاقه ای ندارد. حال سوال اين است كه چرا مغز ما اينقدر منفی دوست است؟ چون منفی نگری باعث شده است نسل انسان زنده بماند. ما فرزندان انسانهای اوليه منفی بين هستيم. نوع زندگی نياكان غارنشين ما در دويست هزار سال گذشته در طبيعت آنقدر پرخطر بوده است كه مثبت انديش ها اساسا زنده نمانده اند كه فرزندی از آنها بر جای بماند. يا توسط درندگان و گزندگان كشته شده اند. يا از قحطی و گرسنگی و تنهايی از پا در آمده اند. برعكس منفی بين ها كه به هر چيز ناشناخته ای شك كرده و آنرا نشانه ای از تهديد پنداشته اند توانسته اند زنده بمانند.

ولی اين منفی نگری امروز بلای جان ما شده است. چون زندگی ما به نسبت انسانهای اوليه خطرات واقعی كمتری دارد ولی تا دلتان بخواهد خطرات غير واقعی دارد. غير واقعی از اين نظر كه موجب كشته شده ما نمی شود. زندگی پيچيده انسان در قرن بيست و بيست و يك مرتب به او احساس نگرانی می دهد. اگر قسطم پرداخت نشود، اگر از كار اخراج شوم، اگر دخترم شوهر نكند، اگر مريض شوم، اگر تصادف كنم، چرا پول ندارم، چرا خانه ام ويلايی نيست، چرا ماشينم مدل بالا نيست و هزاران سوالی كه هر لحظه ذهن ما را اشغال می كند.

در اين شرايط است كه لازم است ما به خود و داشته های خود نگاه دقيق تری بياندازيم و به خود يادآوری كنيم كه “هی فلانی تو اوضاعت خيلی بد هم نيست. همش داری به نداشته هايت فكر می كنی. كمی هم به داشته هايت فكر كن.”

 

كتاب معجزه شكرگزاری چطور تدوين شده است

 

كتاب معجزه شكرگزاری چطور تدوين شده است

ويژگی مثبت و اصلی كتاب معجزه سپاسگزاری اين است كه كتابی كاملا عملی و تمرينی است. اين كتاب در 30 فصل و برای 28 روز تمرين طراحی شده است. به غير از فصل اول و آخر در 28 فصل ديگر خواننده قرار است هر روز حداقل ده مورد نعمتهايی كه در اختيار او قرار داده است را يادداشت كند و برای آنها سپاسگزاری كند.

نويسنده ابتدا در فصل اول كتاب مطالب ارزشمندی در تاييد و فوايد شكرگزاری از جنبه های مختلف آورده است. جملاتی از كتابهای مقدس، نظرات بزرگان تاريخ بشر، پيشرفتهای علمی بشر را با خواننده در ميان می گذارد.

همچنين ليستی از موضوعاتی كه فرد می تواند در مورد آنها شكرگزاری كند را آورده است: سلامت و جسم، كار و شغل، پول، روابط، آرزوهای شخصي، شور و هيجان، شادي، عشق، زندگی، طبيعت، لوازم يا اشياء مادی و خدمات موضوعات يا شاخه های اصلی است كه خواننده می تواند به هر كدام زير شاخه های بيشماری را بيافزايد.

شيوه تمرين به اين شكل است كه شما در هر روز از 28 روز تمرين يكی از موضوعات را انتخاب كرده و:

  • ده موهبتی كه در آن موضوع نصيب تان شده است را در فهرست شكرگزاری خود يادداشت می کنید.
  • می نويسيد كه چرا براي هر كدام از اين موهبت ها احساس شكرگزاری می كنيد
  • به عقب بر می گرديد و فهرست تان را می خوانيد و در پايان هر مورد كلمه سپاسگزارم را سه بار تكرار می كنيد و قدرشناسی را تا آنجا كه می توانيد احساس می كنيد.

اين سه گام را بايد در 28 روز تكرار كنيد. يعني در نهايت شما بايد حداقل براي 280 مورد از موهبتهايی كه در زندگی نصيب تان شده است سپاسگزاری كرده باشيد.

 

 

تاثير كتاب معجزه شكرگزاری بر خواننده

هر كس كه 28 روز تمرين كتاب معجزه شكرگزاری را انجام داده باشد قطعا در طول آن 28 روز و بعد از آن تاثير آنرا بر خود احساس می كند. اولين تاثير كتاب اين است كه ما تا قبل از مطالعه و انجام تمرين ها هرگز فكر نمی كنيم اين همه موهبت در زندگی به ما داده شده باشد.

ديگر اينكه ما بصورت عادی فكر می كنيم امكانات و داشته هايمان بايد بصورت طبيعی و حق مسلم ما وجود داشته باشد. ولی هنگام شكرگزاری يادمان می آيد كه هر كدام از اين مواهب ممكن است وجود نداشته باشد. يا از يك روزی به بعد آن موهبت را از دست بدهيم. همين احساس احتمال از دست دادن باعث می شود بيشتر قدردان مواهب خود باشيم.

 

بعد از مطالعه كتاب معجزه سپاس گزاری :

  • درصد منفی بينی ما به نسبت خيلی كم می شود
  • كمتر غر می زنيم و شكايت مي كنيم
  • انرژی ما برای انجام كارهايمان بالا می رود
  • حال دلمان خوشتر می شود و روحيه بهتری داريم
  • ديگران بيشتر به ما جذب می شوند و ما را بيشتر دوست دارند
  • توان تحمل ما در سختی ها بالاتر مي رود
  • مغز ما چنان از مواهب و داشته ها پر می شود كه كمتر به نداشته هايمان فكر مي كنيم

 

نكته آخر…

چندی پيش با دوستی تلفنی صحبت می كردم در پايان مكالمه گفت می خواهد برود و به شكرگزاری اش برسد. از سر كنجكاوی از او پرسيدم مگر چند بار در روز شكرگزاری می كنی گفت سه يا چهار بار. ظاهرا هر بار هم كلی زمان صرف اين كار می كرد. دوستان عزيز! شكرگزاری در زندگی مانند مكمل سوختی است كه در باك بنزين ماشين خود می ريزيد. باعث می شود بنزين بهتر بسوزد و در نتيجه قدرت ماشين بيشتر شود. همين. نه جای بنزين را می گيرد، نه به جای چرخ ماشين حركت می كند، نه كار موتور را انجام می دهد.

كاری مانند شكرگزاری در عين ارزشمندی جای كار و تلاش را نمی گيرد. ضمن اينكه نبايد وقتی را كه قرار است صرف انجام امور زندگی خود كنيم در شكرگزاری سپری شود. بنابراين همين كه در طول روز يك بار و حداكثر به مدت يك دقيقه چندتا از مواهب  زندگی خود را بشماريم و برای داشتن آن شكرگزاری كنيم كافی است. حتی برخی پژوهشها نشان از تاثير بيشتر شكرگزاری بصورت يك روز در ميان دارند. شايد به اين دليل كه كمی از حالت عادت خودكار در بيايد و با حضور ذهن بيشتری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات