لوگوتایپ اثرمثبت

معرفی کتاب کار عمیق از کال نیوپورت

معرفی کتاب کار عمیق از کال نیوپورت

به یکی دیگر از مطالب مرتبط با نقد تخصصی کتاب رسیدیم. در این مطلب قصد داریم به بررسی کتابی که این روز ها اسم آنرا از گوشه و کنار زیاد می شنویم، یعنی معرفی کتاب کار عمیق از کال نیوپورت بپردازیم.

کتاب کار عمیق قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته، اثر مشهوری است از کال نیوپورت (Cal Newport). این کتاب در طی چند سال گذشته توجه تعداد زیادی از مردم را به سمت خود جلب کرده و توانسته است تا از قفسه‌ی عمومی کتاب‌ها به قفسه‌ی کتاب‌ های پرفروش یا کتاب‌ های محبوب در کتاب فروشی های مجازی و حضوری منتقل شود. توجه ویژه‌ی مخاطبان به کتاب کار عمیق بی‌ربط به محتوای آن نیست.

کتاب کار عمیق درست مساله ای را هدف گرفته است که دغدغه بسیاری از افراد در دنیای پر مشغله امروزی است و آن مساله هیچ چیز نیست جز تمرکز.

نویسنده در کتاب کار عمیق در تلاش است تا با ارائه‌ی تکنیک ها و راه حل های ویژه به مخاطبان کمک کند روی کارهای روزانه شان با حداکثر میزان تمرکز، وقت بگذارند. کال نیوپورت  معتقد است که به لطف تمرکز کامل، بهترین نتایج حاصل می‌شود. چگونگی حذف عوامل پرت کننده‌ی حواس برای داشتن تمرکز بهتر (که در صدر آنها موبایل های هوشمند امروزی قرار می گیرند)، یکی از موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

اگر تا به امروز به دنبال کتابی بوده اید که کمک کند یکی از جمله افرادی باشید که با حداکثر تمرکز بهترین نتایج را برای خود یا شرکت/ گروه/ مجموعه/ سازمانی که در آن مشغول به کار است رقم می زند، این کتاب پایانی بر جستجو های شما خواهد بود. در ادامه، بیشتر در مورد این اثر محبوب کال نیوپورت صحبت خواهیم کرد.

با آموزش ترک اعتیاد به گوشی، چندین برابر زمان، تمرکز و سود بیشتر برای خود بخرید!

 

آشنایی با کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت

اساس کار فکری تمرکز است. چون کاری که باید انجام دهید دریافت یک سری از اطلاعات، پردازش آنها و سپس تولید اطلاعات جدید با ارزش است. در طی دهه‌ی گذشته با اینکه فناوری بسیار پیشرفت داشته است، توجه ما به قدری به هم ریخته است که در واقع در کار اصلی خود بدتر شده‌ایم.

جملات بالا بخش بسیار کوتاهی از صحبت های کال نیوپورت نویسنده‌ی کتاب کار عمیق است.

نام کتاب کار عمیق تا حد بسیار زیادی توصیفی است از محتوای آن. در این کتاب به ظهور تکنولوژی و تاثیرات مخرب آن برای تمرکز، انجام کارها با صبر، حوصله و در حالتی که مغز حداکثر کارایی و توان پردازشی را دارد اشاره شده است. غلبه بر تاثیرات مخرب تکنولوژی که شبکه های اجتماعی یکی از آنهاست، بسیار سخت و پیچیده به نظر می رسد.

اما کال نیوپورت با ارائه تکنیک های مخصوص خود، کمک می کند تا شما بتوانید در دنیای آشفته‌ی امروز، تا آنجا که می توانید تمرکز کنید و دور از عوامل پرت کننده‌ی حواس قرار بگیرید. در نتیجه، می توانید مانند گذشته (که تکنولوژی تا این حد در زندگی روزمره دخالتی نداشت) بازدهی بهتری داشته باشید. کار عمیق (Deep Work) کمک می کند تا بتوانید به جای نتایج سطحی و دم دستی، عمیق کار کنید.

در کتاب کار عمیق، کال نیوپورت به دنبال عنصر از دست رفته‌ی موفقیت انسان هایی است که حداقل در 50 سال گذشته، آثار شگفت انگیز خلق می کردند. سپس دیگران را به تحسین خود وا می داشتند. این عنصر، تمرکز است که در دنیای آشوبزده‌ی امروزی به طور کامل دچار بحران شده است.

 

تصویر کتاب کار عمیق با جلد انگلیسی

 

کار عمیق یا کار کم عمق!

کال نیوپورت نویسنده کتاب کار عمیق معتقد است که همه‌ی کارها و فعالیت‌های ما را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

کارهای عمیق،‌ فعالیت‌هایی ارزش‌آفرین هستند که برای انجام آن‌ها لازم است ما تمام توان و ظرفیت فکری خود را به کار بگیریم. کال معتقد است که کارهای عمیق را نمی‌توان به سادگی تقلید کرد و با تکرار آن‌ها است که مهارت ما پیوسته بهتر و بهتر می‌شود.

در مقابل، کار های کم‌عمق (یا سطحی)‌ که فشار ذهنی چندانی ندارند و حتی می‌شود در حال حواس‌پرتی هم آنها را انجام داد. این کارها به سادگی قابل تقلید هستند و ارزش چندانی در جهان ایجاد نمی‌کنند.

نیوپورت فعالیت‌های مختلفی را به عنوان کار عمیق مثال می‌زند. اما به خاطر سابقه‌ی کاری و زمینه‌ی شغلی‌اش، بیشتر به سراغ مثال‌هایی از جنس کارهای دانشگاهی، گزارش نویسی، کارهای مرتبط با تکنولوژی، نویسندگی و ژورنالیسم می‌رود:

  • خبرنگاری که باید ساعت‌ها ذهن خود را روی یک موضوع متمرکز کرده و یک گزارش خبری یا تحلیلی بنویسد، کار عمیق انجام می‌دهد.
  • یک استاد دانشگاه – به قول او مانند آدام گرنت – در زمان نگارش مقاله یا بررسی کارهای تحقیقی، کار عمیق انجام می‌دهد.
  • کارشناسی که مجموعه‌ی وسیعی از داده‌ها را بررسی و تحلیل کرده و آ‌ن‌ها را برای کمک به تصمیم گیری در اختیار مدیر خود قرار می‌دهد، کار عمیق انجام می‌دهد.

کال نیوپورت در مقابل، کارهای ساده مثل رد و بدل کردن پیام با دوست و آشنا و یا مرتب کردن پرونده‌ها در محیط کار را از جنس کار سطحی یا کم‌عمق می‌داند.

با آموزش افزایش توجه و تمرکز، عملکرد و بازدهی خود را بالا ببرید

 

مطالعه کتاب کار عمیق، چه سودی دارد؟

در کتاب کار عمیق برای بهبود بخشیدن به عملکرد و دریافت بهترین خروجی ممکن، چندین استراتژی و تکنیک به شما معرفی می شود. هر شخصی در هر شغل و جایگاهی می تواند این کتاب را مطالعه کند. سپس با توجه به شرایط کاری، ویژگی های شخصیتی و نگاه به زندگی از استراتژی های مطرح شده در آن به نفع خود استفاده کند.

کال نیوپورت در این کتاب به شما گوشزد می کند که انجام چند کار مختلف به طور همزمان باهم نتیجه‌ی قابل توجهی ندارد. آنچه یک اثر یا یک خروجی را از مرحله‌ی «خوب» به مرحله‌ی «بهترین» می‌رساند، اختصاص وقت کافی و تمرکز روی آن است.

کال نیوپورت در کتاب کار عمیق می کوشد به خواننده نشان دهند، اولاً یادگیری سریع مطالب پیچیده در عصر حاضر باید طبق چه اصولی انجام شود. دوما، بدون کار عمیق به نتایج متوسط یا متوسط رو به پایین دست پیدا خواهید کرد. این موضوع با توجه به رشد شبکه های اجتماعی به شما کمکی نمی کند تا پاداش مادی و معنوی دندان گیری کسب کنید. زیرا بالاخره مخاطب، جایگزینی (بهتر از شما) پیدا خواهد کرد. به همین خاطر، مهم است که با کار عمیق نتایج درخشان ایجاد کرده و مخاطبان را با خود همراه کنید.

 

کدامیک از مترجمان و ناشرین، کار عمیق را چاپ کرده اند؟

از آنجایی که کتاب کار عمیق بین اهالی کتاب محبوبیت ویژه ای پیدا کرد و در دسته کتاب های خوش اقبال قرار گرفت، ناشرین مختلفی اقدام به ترجمه و چاپ آن کردند.

شما می توانید کتاب کار عمیق را به قلم مترجمان زیر به زبان فارسی مطالعه کنید.

  • ترجمه احسان قراخانی – انتشارات میلکان
  • ترجمه ناهید ملکی – نشر نوین
  • ترجمه لیلا اسکندری – انتشارات آتیسا
  • ترجمه رویا عباس زاده – انتشارات ندای معاصر

 

 

 

کدام ترجمه کتاب کار عمیق بهتر است؟

رایج ترین و معروف ترین ترجمه‌ی موجود در بازار از کتاب کار عمیق متعلق به ترجمه ناهید ملکی از نشر نوین است. بعد از آن، ترجمه احسان قراخانی از انتشارات میلکان مورد توجه واقع شده است. برای اینکه متوجه شوید کدام مترجم بهترین عملکرد را داشته است، باید به سراغ سایر کتاب های ترجمه شده توسط مترجم رجوع کنید. در واقع شما باید رزومه‌ی هر مترجم را بررسی و سپس به وی اعتماد کنید.

البته در این میان نمی توان این نکته مهم را نادیده گرفت که ناشرین خوب، معمولا ترجمه های خوبی از کتاب های مختلف را نیز راهی بازار کتاب می کنند.

اجازه دهید قبل از آنکه به سراغ انتخاب یک ترجمه خوب از کتاب کار عمیق برویم، نسخه های نمونه مربوط به هرکدام را با متن اصلی کتاب اندکی مقایسه کنیم. با انجام این کار میزان وفادار بودن مترجم به متن اصلی را بهتر درک خواهید کرد. در تصویر زیر بخش اول متن کتاب به زبان انگلیسی قرار داده شده است.

 

 

ترجمه ناهید ملکی، با صفحه آرایی و ویراستاری نشر نوین در تصویر زیر مشخص است که می توانید آن را با نسخه انگلیسی (بالا) مقایسه کنید.

 

برشی از کتاب کار عمیق به ترجمه ناهید ملکی

 

در تصویر زیر ترجمه احسان قراخانی از انتشارات میلکان قرار دارد که بازهم می توانید آن را با نمونه متن انگلیسی مقایسه کنید.

با کمی مقایسه متوجه می‌شوید که ترجمه احسان قراخانی نیز یکی از ترجمه های خوب کتاب کار عمیق است و خواننده می تواند با آن ارتباط برقرار کند. شایان ذکر است که نشر میلکان در زمینه‌ی انتشار کتاب های حوزه‌ی خودیاری، تا به امروز موفق عمل کرده است.

 

 

به طور کلی دو نشر نوین و میلکان، جزء انتشارات خوب و شناخته شده در ایران هستند. برای بررسی سایر ترجمه ها نیز می توانید طبق همین روش، در ابتدا بخشی از متن اصلی کتاب را با نمونه ای از متن ترجمه شده توسط مترجم مقایسه کنید.

 

خرید کتاب کار عمیق نشر نوین

خرید کتاب کار عمیق نشر میلکان

 

برشی از کتاب کار عمیق

در بخشی از کتاب کار عمیق؛ قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته می‌خوانیم:

ریک فورر آهنگر است. او متخصص شیوه‌های فلزکاری باستانی و قرون وسطایی است که در کارگاهش به نام «در کانتی فورج وورکز» با مشقت آن‌ها را بازسازی می‌کند. فورر هنرش را اینگونه توضیح می‌دهد: «تمام کارهایم را با دست انجام می‌دهم و از ابزارهایی استفاده می‌کنم که توانم را، بدون محدود کردن خلاقیتم یا تعاملم با مواد اولیه، چند برابر می‌کنند.

کاری که ممکن است برای من، 100 ضربه‌ی دست طول بکشد، می‌تواند در یک دستگاه بزرگ پرس با یک ضربه انجام شود. این با هدف من در تناقض است و برای رسیدن به این هدف، تمام کارهای من، شواهدی از دو دستی را نشان می‌دهند که آن‌ها را ساخته‌اند».

در سال 2012، شبکه‌ی پی‌بی‌اس برنامه‌ی مستندی تهیه کرد که نگاهی اجمالی به دنیای فورر ارائه می‌داد. در این برنامه متوجه می‌شویم که او در انبار غله‌ای، در مزرعه‌ای روستایی در ایالت ویسکانسین که به کارگاه تبدیل شده است، کار می‌کند، در جایی نه چندان دور از منظره‌ی دریاچه‌ی میشیگان. فورر، اغلب در‌های انبار را باز می‌گذارد (یک احتمال این است که برای خارج کردن گرمای کوره‌ها این کار را انجام می‌دهد) و به این ترتیب، تلاش و زحماتش در کارگاه در کنار قابی از زمین‌های مزرعه که تا افق امتداد دارند، قرار می‌گیرند.

این محیط، دلپذیر است، اما در اولین برخورد، کاری که آنجا انجام می‌شود، می‌تواند خشن به نظر برسد. فورر، در مستند تلاش می‌کند تا یک شمشیر عصر وایکینگ را بازسازی کند. او با استفاده از یک تکنیک 1500 ساله برای گداخته کردن فولاد شروع می‌کند. نتیجه، شمشی است که خیلی بزرگ‌تر از سه یا چهار عدد گوشی هوشمند که روی هم چیده شده باشند، نیست. پس از آن، این شمش متراکم، باید به شکل یک تیغه‌ی شمشیر بلند و ظریف دربیاید و جلا داده شود.

 

فهرست مطالب کتاب کار عمیق

خیلی از افراد قبل از مطالعه یک کتاب عادت دارند نگاهی به فهرست مطالب آن بیندازند، اگر شما هم در دسته فهرست بازها قرار می گیرید، این گوی و این میدان.

در ادامه فهرست کتاب کار عمیق البته نسخه منتشر شده توسط نشر نوین را برای شما آورده ایم.

  • مقدمه
  • بخش اول) ایده
  • فصل اول) کار عمیق ارزشمند است
  • فصل دوم) کار عمیق کمیاب است
  • فصل سوم) کار عمیق هدفمند است
  • بخش دوم) قوانین
  • قانون اول) عمیق کار کنید
  • قانون دوم) سر رفتن حوصله‌تان را بپذیرید
  • قانون سوم) رسانه‌های اجتماعی را ترک کنید
  • قانون چهارم) کم عمقی را کاهش دهید
  • نتیجه‌گیری

 

تصویر کال نیوپورت نویسنده کتاب پرفروش کار عمیق

 

کال نیوپورت کیست؟

کال نیوپورت استاد علوم کامپیوتر دانشگاه جورج تاون است. او در زمینه نظریه سیستم های توزیع شده تحقیق می کند. به قول سایت متمم کال نیوپورت یک بلاگر واقعی است. او افکار و اندیشه های خود را در وبلاگ خود به صورت منظم می نویسد و منتشر می کند.

بخش زیادی از نوشته های کال با مباحثی چون نظم شخصی، مدیریت زمان، مدیریت توجه و… مرتبط است و خوب آنچه که این روزها نظم شخصی و مدیریت زمان و تمرکز را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد، بی شک تکنولوژی و شبکه های اجتماعی است. اگر سری به وبلاگ کال نیوپورت هم بزنید می بینید که خود او هم به این نکته اشاره کرده است که نوشته‌ها و حرف‌هایش روی مرز مشترک فرهنگ و تکنولوژی دیجیتال متمرکز شده‌اند

لطفا اگر شما هم تجربه یا نظری راجع به کتاب کار عمیق دارید، در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

  1. فاطمه گفته؛
    23:37 1401/10/18

    اینکه ترجمه ها رو باهم مقایسه کردین واقعا مفید بود. خیلی ممنونم که تو بررسی این کتاب به بررسی ترجمه ها هم پرداختید🙏🏻

    • سارا یوسفی گفته؛
      09:03 1401/12/14

      فاطمه جان سلام. ممنون از شما و خوشحالیم که معرفی ترجمه های مختلف کتاب کار عمیق تونسته برای شما مفید باشه. امیدوارم که چیزی رو از قلم ننداخته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات