لوگوتایپ اثرمثبت

کوچ کیست و کوچینگ چیست؟

کوچ کیست و کوچینگ چیست؟

شاید ذهن شما هم درگیر سوالاتی شبیه این سوالات باشد:

  • کوچینگ چیست
  • کوچ کیست؟
  • کوچ چه کاری برای من می کند؟
  • آیا کوچ همان مشاور است؟
  • فرق کوچ و منتور در چیست؟

 

اگر شما هم تمایل دارید پاسخ سوالات بالا را بگیرید و اطلاعات جامع تری راجع به مقوله کوچینگ و انواع آن به دست بیاورید، لطفا با اثر مثبت همراه باشید.

اگر بخواهیم خیلی ساده کوچینگ (Coaching) را تعریف کنیم باید بگوییم که فرایند کوچینگ شامل دو نقش است. نقش اول کوچ و نقش دوم کوچی.

کوچ یا مربی به کوچی خود کمک می کند تا با رسیدن به خودآگاهی بتواند با یک تفکر عمیق توانایی خود در حل مسائل را افزایش دهد.

بله می دانم، توضیح بالا شاید خیلی خلاصه و حتی گنگ باشد و اگر شما با مفهوم کوچینگ خیلی آشنا نباشید نیاز به توضیحات بیشتری باشد. برای همین فکر می کنم دیدن فیلم گپ و گفت من و همکار خوبم خانم منیر چگینی بتواند تجربه لذت بخش تری را برای شما رقم بزند.

در این فیلم شما با مفاهیم زیر آشنا می شوید:

  • کوچینگ چیست؟
  • افرادی که در یک جلسه کوچینگ حضور دارند هر کدام با چه اصطلاحاتی شناخته می شوند و چه نقشی دارند؟
  • در یک جلسه کوچینگ چه فرایندی پیش روی ماست؟
  • فرق مشاور با کوچ در چیست؟
  • تفاوت منتور با کوچ چیست؟
  • استاندارد هایی که برای انتخاب یک کوچ خوب باید در نظر بگیریم، کدامند؟
  • در طی جلسات کوچینگ، چه استاندارد هایی باید رعایت شود؟
  • یک کوچ خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
  • چطور می توانم مهارت کوچینگ را بیاموزم؟
  • آیا کوچینگ در زندگی شخصی خود Coach هم، می تواند موثر باشد؟
  • و….

البته در این مقاله توضیحات مفصلی راجع به اینکه کوچینگ چیست؟ و مفاهیم مرتبط با آن نوشته شده است اما دیدن این فیلم هم می تواند خالی از لطف نباشد.

توجه داشته باشید محتوای متنی مقاله با محتوای فیلمی که در ادامه می بینید متفاوت هستند. پس اگر به دنبال اطلاعات کاملی هستید، لطفا علاوه بر دیدن فیلم این مطلب را نیز تا انتها مطالعه کنید.

 

یک کوچ (Coach) حرفه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

روند کوچینگ هم مثل روند مشاوره باید در کنار شخصی انجام شود که علاوه بر داشتن مهارت های کوچینگ استانداردهای اخلاقی لازم را داشته باشد.

هنگامی که کوچی در کنار کوچ خود قرار می گیرد کوچ باید بتواند در او احساس امنیت و اطمینان را ایجاد کند. یک کوچ حرفه ای باید بتواند بدون ایجاد احساسات منفی در کوچی خود و با در نظر گرفتن نقاط قوت و توانایی های Coachi، او را هدایت کند.

اگر شما در کنار خود یک Coach حرفه ای داشته باشید، او قطعا علاوه بر ایجاد احساس امنیت و اعتماد در شما، سعی می کند شما را قضاوت نکند و شما را باور داشته باشد.

یک کوچ با تجربه، نه تنها رازدار کوچی خود خواهد بود، بلکه می تواند او را به سطحی از خودآگاهی برساند که کوچی با توجه به شرایط خاص خود و توانمندی هایش بهترین نتیجه را بگیرد و بهترین انتخاب را داشته باشد.

از آنجایی که کوچینگ یک روش مبتنی بر پرسیدن سوالات اساسی است و کوچ با پرسشگری حرفه ای، کوچی خود را به خودآگاهی و پاسخ مناسب می رساند، پس در جلسه کوچینگ خبری از نصیحت نیست و یک کوچ حرفه ای با گوش دادن فعال می تواند به یاری کوچی خود بشتابد و نتایج جذابی را رقم بزند.

شاید جالب باشد بدانید که در روند کوچینگ توصیه می شود تا حد امکان کوچ از کوچی سوالاتی که با کلمه چرا شروع می شود را نپرسد؛ زیرا کلمه چرا کوچی را به سمت آوردن توجیه و بهانه ترغیب می کند.

کوچی کیست؟ | coachi

 

به چه کسی کوچی (Coachi) گفته می شود؟

همه ما زمان هایی را در زندگی تجربه می کنیم که دچار سردرگمی در تصمیم گیری می شویم و یا با مشکلاتی مواجه می شویم که برای حل آنها نیاز به یک راهنما داریم. شاید هم هدفی را برای خود مشخص کرده باشیم که برای به انجام رساندن آن نیاز به یک اهرم قدرتمند داشته باشیم.

در همه این موارد حضور یک کوچ با تجربه کنار ما می تواند کمک کند تا نه تنها با قدرت به سمت حل مسائل پیش برویم، بلکه بهترین راه حل که مناسب خود خود خود ماست را پیدا کنیم.

زیرا همانطور که گفتیم یک کوچ با پرسش های درست به زایش فکری ما کمک می کند و می تواند متناسب با شرایط خاص هر کس و تجربه زیسته ما، مسیر درست را به ما نشان دهد.

 

آیا داشتن یک کوچ به درد من می خورد؟

دوست عزیز اگر شما در یکی از دسته های زیر قرار دارید فکر می کنم داشتن یک کوچ و لذت بردن از روند کوچینگ بتواند برای شما جذاب باشد.

  • یک هدف مهم دارید و برای رسیدن به اهداف تان نیاز به پیگیری اصولی دارید.
    اینجا بی شک یک کوچ عملگرایی و اراده می تواند گزینه خوبی باشد.
  • نیاز به تصمیم گیری در موردی را در خود حس می کنید.
  • مسائلی را تجربه می کنید که دیگر وقت آن رسیده است که یک بار برای همیشه حل شوند و نیاز به یک راهنما دارید.
  • در یک کسب و کار مشغول هستید و به دنبال یک مربی برای رشد آن هستید.
  • دل تان می خواهد کیفیت زندگی و روابط خود را ارتقا دهید.
  • پر از تردید هستید و دل تان رسیدن به آرامش فکری می خواهد.

 

تفاوت بین یک کوچ با یک مشاور در چیست؟

زمانی که ما پیش یک مشاور می رویم او ممکن است به ما راهکارهایی بر اساس تجربیات و ادراک خود ارائه کند؛ اما در روند کوچینگ قرار نیست شما تجربه کوچ خود را زندگی کنید، بلکه هنر یک کوچ در این است که به شما کمک کند تا پاسخ های مناسب خودتان را پیدا کنید و متناسب با تجربه زیسته خود بهترین مسیر را برای رسیدن به موفقیت ببینید.

در روند کوچینگ حتی اگر کوچ به شما راه را نشان دهد و بخواهد به شما بگوید که از چه مسیری بروید بهتر است، باز هم با پرسیدن سوالات عمیق و اساسی سعی می کند شما را به سمت خودآگاهی و مسیر مورد نظر هدایت کند.

فرایند کوچینگ (coaching)

 

دیگر ابعاد فرایند کوچینگ (Coaching)

همانطور که می دانید در ایران تا کلمه مربی را می شنویم تصور ما به سمت فعالیت های ورزشی و یا مهد کودک می رود اما کوچ درواقع همان مربی است ولی نه در مهد کودک و یا باشگاه ورزشی!

هریک از ما می توانیم در ابعاد مختلف زندگی مثل مسائل مربوط به ارتباطات عاطفی، آموزشی، شغلی، هدف گذاری، رشد شخصی و اجتماعی و… کوچ داشته باشیم و به سمت محقق کردن اهداف و آرزوهای خود با کمک یک مربی پیگیر قدم برداریم.

در روند کوچینگ بر خلاف مشاوره ما با گذشته افراد کاری نداریم و تمرکز کوچ بر شرایط فعلی و آینده کوچی خود خواهد بود.

یک کوچ حرفه ای این را به خوبی می داند که بهترین پاسخ برای مسائل هر شخص را می تواند درون او پیدا کند و همین امر باعث می شود تا در جلسات کوچینگ کسی که مسیر را پیدا می کند و راه درست را انتخاب، خود کوچی باشد و کوچ به او کمک می کند تا مسیر برایش روشن شود و با قاطعیت به نتیجه مطلوب برسد.

کوچینگ شخصی | coaching

 

معرفی انواع کوچینگ

همانطور که می دانید Coaching انواع مختلفی دارد که در زیر به صورت مختصر هریک را معرفی می کنیم.

  • مربیگری کسب و کار (Business coaching)
    در فرایند کوچینگ برای کسب و کارها، تمرکز بیشتر بر روی شخص مدیر است تا با هدایت درست، او بتواند روحیه، انگیزه، بازدهی و… را در سازمان خود افزایش دهد و مشکلات موجود را به درستی مدیریت و حل نماید. درواقع در کوچینگ کسب و کار هدف رشد سازمان و یا شرکت است.

 

  • مربیگری اجرایی (Executive Coaching)
    بین کوچینگ کسب و کار و کوچینگ اجرایی شباهت بسیار است و شاید گاهی اوقات مرز باریکی بین این دو وجود داشته باشد و هردو این فرایند ها در یک قالب اجرا شوند. 

 

  • مربیگری عملکرد (Performance Coaching)
    خیلی اوقات نیاز افراد ایجاد تغییر نیست، بلکه آنها نیاز دارند تا سطح بازدهی و عملکرد ارتقا پیدا کند. خیلی اوقات زمانی که عملکرد بهبود پیدا می کند نتایج بی نظیری را کوچی می تواند تجربه کند و البته رقم بزند.

 

  • مربیگری مهارت (Skills coaching)
    یکی دیگر از روش های کوچینگ، مهارت آموزی است. در کوچینگ بر اساس مهارت به توسعه شخصی فرد کمک می کنیم. 

 

  • مربیگری شخصی (Personal coaching)
    کوچینگ شخصی و یا همان کوچینگ زندگی یکی از انواع پر طرف دار کوچینگ به حساب می آید. در مربی گری شخصی، کوچ با کوچی به صورت تک نفره کار می کند و با حمایت های فکری به کوچی کمک می کند تا در زندگی خود تغییرات اساسی ایجاد کند. در کوچینگ شخصی، کوچی موفقیت های شخصی خود را با کمک کوچ خود دنبال می کند.

بنر درخواست کوچینگ

 

اثر مثبت و کوچینگ عملگرایی

من سارا یوسفی در وب سایت اثر مثبت در کنار شما هستم تا به عنوان کوچ عملگرایی و اراده به شما کمک کنم تا با خودآگاهی، بهترین مسیر برای رسیدن به اهداف خود را پیدا کنید و با افزایش عملکرد و درواقع عملگرا شدن، با قدرت به سمت اجرایی کردن اهداف خود، حرکت کنید.

اگر شما هم احساس می کنید به یک کوچ نیاز دارید من در کنار شما هستم تنها کافی است به لینک زیر بروید و اولین قدم خود برای داشتن یک کوچ عملگرایی را بردارید تا استراتژی های موفقیت شما را باهم بچینیم و شاهد رسیدن شما به تک تک اهداف شیرین تان باشیم.

در این دوره شما به شخصی عملگرا که اهل اقدام است و نه حرف، تبدیل می شوید

  1. امیرحسین گفته؛
    15:55 1398/12/17

    سلام
    اگر امکانش هست کتاب هایی در مورد کوچینگ به من معرفی کنید ممنون می شم.

    • سارا یوسفی گفته؛
      05:00 1398/12/18

      سلام وقت تون به خیر و شادی. کتاب سوالاتت را تغییر بده تا زندگیت تغییر کند در پرسشگری خیلی می تونه مفید باشه علاوه بر این با توجه به اینکه اطلاعات تماس تون رو برامون تو سایت گذاشتید لیستی از چند کتاب رو حتمابراتون ارسال می کنم. الان اسم نویسنده ها رو دقیق بهخاطر ندارم و ترجیح می دم اطلاعات دقیقی در اختیارتون قرار بدم.

  2. مبین زاده گفته؛
    05:14 1399/09/07

    سلام روز تون خوش
    منم دوست دارم دراین مسیر قدم یردارم
    البته چون مدیر مدرسه بودم و با خانواده ها در ارتباط بودم خیلی به این شغل کوچ علاقمندم،
    راهنمایی بفرمایین از چه طریقی اقدام کنم؟
    ممنون

    • BestAsar گفته؛
      21:08 1399/09/20

      خوشحالم که دغدغه ارزشمندی مثل کوچینگ دارید. برای آموزش کوچینگ دوره های مختلفی هست که می تونید از اون ها استفاده کنید.

  3. بازتاب هامهین محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات