لوگوتایپ اثرمثبت

تایید اجتماعی و تاثیر آن بر رشد کسب و کار

تایید اجتماعی و تاثیر آن بر رشد کسب و کار

تایید اجتماعی مفهومی است که همه ما خواسته یا ناخواسته به شکلی آن را تجربه کرده ایم. یکی در نقش صاحب یک کسب و کار از تایید اجتماعی برای فروش بیشتر استفاده می کند و یکی در نقش مصرف کننده محصولات یا خدمات کسب و کارهای مختلف ممکن است با تایید اجتماعی متقاعد به استفاده از یک برند خاص شود. حتی تایید اجتماعی در جامعه و تعامل ما با افراد هم می تواند تعیین کننده باشد و بر روی رفتار و تصمیمات افراد تاثیر بگذارد. امروز در اثر مثبت قصد داریم بیشتر راجع به این مبحث صحبت کنیم.

تایید اجتماعی یکی از مفاهیم اساسی در روانشناسی است که به بررسی تأثیر نظرات و رفتارهای دیگران بر رفتار و نگرش‌های فرد می‌پردازد. مفهوم تایید اجتماعی نه تنها بر روی رفتار افراد در گروه های اجتماعی تاثیر دارد، بلکه می تواند به کسب و کارهای مختلف در بازاریابی، فروش و حتی برندسازی کمک زیادی کند. همانطور که عدم تایید اجتماعی می تواند با قدرت یک کسب و کار و برند را از پا در بیاورد.

 

تایید اجتماعی چیست؟

مفهوم تایید اجتماعی در حوزه‌های مختلفی از جمله بازاریابی، رفتار مصرف‌کننده و تبلیغات به کار گرفته می شود.

مثال‌های زیادی از تایید اجتماعی وجود دارد که هریک از ما بالاخره مدلی از آنها را تجربه کرده ایم. اجازه دهید چند مثال از تایید اجتماعی را با هم بررسی کنیم تا درک بهتری از این مفهوم داشته باشیم.

  1. نظرات مثبت مشتریان:

    وقتی مشتریان شما درباره محصولات یا خدمات شما نظرات مثبتی ارائه می‌دهند و این نظرات عمومی شده و به عنوان توصیه‌ها و بررسی‌های مثبت در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها منتشر می‌شوند، این تأیید اجتماعی را نشان می‌دهد. این نظرات می‌توانند سبب افزایش اعتماد مشتریان جدید به کسب و کار شما شده و تأثیر بزرگی در تصمیم گیری آن‌ها برای خرید یک محصول داشته باشند.
    اگر به صفحات تبلیغ بسیاری از دوره های آموزشی توجه کنید، می بینید که معمولا نظر مشتریانی که آن دوره آموزشی توانسته اثر مثبتی بر روی زندگی آنها داشته باشد، در آن صفحه وجود دارد. چرا که این مدل تایید از کسانی که پیشتر آن دوره خاص را تجربه کرده اند می تواند حس اعتماد بیشتری به کسی که در حال مطالعه آن صفحه است، بدهد.

  2. همکاری با برندها و افراد معروف:

    وقتی که یک کسب و کار با برندهای معروف، شرکت‌ها یا افراد مشهور همکاری می‌کند و آن‌ها از محصولات یا خدمات مورد نظر استفاده می‌کنند یا از آن‌ها حمایت می‌کنند، این به عنوان تأیید اجتماعی شناخته می‌شود. همکاری با برندهای قدرتمند و معتبر می‌تواند به شما اعتبار و تأثیر بیشتر در بازار بدهد و اعتماد مشتریان را جلب کند. در واقع، این روش به عنوان یکی از عوامل موثر در ساختن و تثبیت برند و همچنین افزایش فروش محصولات و خدمات شناخته شده است.
    اجازه دهید یک تجربه شخصی برای شما بگویم. چند وقت پیش به دنبال یک متخصص طراحی لبخند و زیبایی دندان خوب بودم که کارش طبیعی باشد. یکی از اقوام بهم گفت فلان دکتر عالیه. گفتم نمونه کارش را از نزدیک دیدی؟ در جواب دیدم علت معرفی پزشک مورد نظر توسط آشنای من، این بود که تعدادی از بازی گران معروف برای ترمیم دندان خود از خدمات پزشک مورد نظر استفاده کرده بودند و خوب اشنای من هم این موضوع را معیاری برای خوب بودن کار آن پزشک قرار داده بود.                                                  مسی و افتخاراتش

  3. جوایز و افتخارات:

    وقتی که کسب و کار شما جوایز، افتخارات و تقدیرهایی دریافت می‌کند، این موفقیت ها به عنوان تأیید اجتماعی شناخته می‌شود. گرفتن تایید اجتماعی به واسطه موفقیت های کسب شده، می‌تواند شامل دریافت جایزه از سازمان‌ها و موسسات معتبر، شناخته شدن به عنوان برترین کسب و کار در صنعت خود، یا کسب نشان‌ها و گواهینامه‌های بین‌المللی باشد. این نوع تأیید اجتماعی می‌تواند اعتبار و اعتماد مشتریان را به شما بیافزاید و از رقبایتان متمایزتر کند.
    باز هم می خواهم یک تجربه شخصی برای شما بگویم. چند وقت پیش خانمی با ما تماس گرفت که بزرگترین همایش بانوان کارآفرین در مرکز همایش های صدا و سیما قرار است برگزار شود. شما با پرداخت فلان مبلغ می توانید لوح تقدیر به عنوان بانوی کارآفرین برتر سال دریافت کنید و اگر فلان مبلغ بیشتر پرداخت شود، لوگو شما به عنوان اسپانسر هم به شرکت کنندگان نشان داده می شود و خوب از کلیپ های تبلیغاتی و شو آفی که وعده آن را می دادند هم نگویم. گاهی افراد برای به دست آوردن چنین انواعی از تایید اجتماعی روش های میانبری مثل مثالی که در اینجا آوردیم را انتخاب می کنند.

  4. دیدن مدل رفتاری دیگران درباره یک کسب و کار:

    شاید برای شما هم پیش آمده باشد که صف طولانی برای یک اغذیه فروشی توجه تان را جلب کرده باشد و درست کنار همان مغازه یک اغذیه فروشی مشابه اما خلوت هم باشد. احتمالا آنچه که اغذیه فروشی اول را متمایز کرده است تایید اجتماعی است.

با توجه به اینکه تایید اجتماعی بر رفتار مصرف‌کننده‌ها تأثیر مستقیم دارد، کسب و کارها و برندهای مختلف به طور فزاینده‌ای از این مفهوم استفاده می‌کنند. برای مثال، شرکت‌های فروش آنلاین با استفاده از دیدگاه‌های مشتریان در مورد محصولات خود، بازخوردهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و نظرسنجی‌های آنلاین، به راحتی می‌توانند محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند. شاید ملموس ترین مثال در این باره سایت دیجی کالا و بخش نظرات آن باشد.

 

روانشناسی تایید اجتماعی چیست؟

روانشناسی تایید اجتماعی به این معناست که ما به دلیل نیازمندی‌های اجتماعی خود، به نظرات و عملکردهای دیگران توجه می‌کنیم و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های خود استفاده می‌کنیم. به‌عنوان مثال:

تصور کنید قصد تفریح دارید و همه اطرافیان شما از فیلمی که این روزها ترند شده است صحبت می کنند. آیا شما ترغیب نمی شوید که آن فیلم را ببینید و در میان جمع حرفی برای گفتن داشته باشید؟ حال آنکه شاید پس از دیدن فیلم خیلی هم موضوع آن توجه شما را جلب نکند.

یا زمانی را به یاد آورید که معیار بچه درس خوان بودن تحصیل در رشته ریاضی فیزیک بود و خیلی از خانواده ها برای دریافت تایید اجتماعی در میان آشنایان فرزند خود را مجبور به تحصیل در رشته ریاضی فیزیک می کردند بدون آنکه استعداد و علاقه او را در نظر بگیرند.

این رفتار ها، به عنوان انواعی از نمونه‌های روانشناسی تایید اجتماعی شناخته می‌شود.

ترندها و روانشناسی تایید اجتماعی

 

انواع تایید اجتماعی کدام است؟

انواع تایید اجتماعی می تواند شامل موارد زیر شود:

  1. نظرات و بررسی‌های مشتریان:

    در این حالت، مشتریان قبلی یک محصول یا خدمت خاص، نظرات و ارزیابی‌های خود را ارائه می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند در تصمیم‌گیری مشتریان جدید موثر باشد.

  2. شهرت و محبوبیت:

    این نوع تایید اجتماعی بیشتر در مورد برندهای معروف و محصولات پرفروش است. مردم به دلیل شناختن نام و برند، به این محصولات بیشتر اعتماد دارند.
    فرض کنید قصد خرید یک دستگاه بخارگر را دارید و اطلاعی هم از اینکه کدام برند بخارگرهای با کیفیت تر تولید می کند، ندارید. انتخاب شما کدام است یک برندی که نام آنرا شنیده اید یا برندی که برای اولین بار اسم آن را می شنوید؟ فرض کنید فروشنده هم به شما آن برند جدید را پیشنهاد می دهد. باز انتخاب شما برند نام آشنای قدیمی نیست؟

  3. اعتماد به نفس و تاثیرگذاری اجتماعی:

    برخی افراد ممکن است به شخص یا اشخاص خاصی اعتماد داشته باشند و تصمیماتشان را براساس نظرات و عملکرد آنها بگیرند.

  4. شواهد علمی:

    در برخی موارد، مشتریان تمایل دارند تا شواهد علمی مبنی بر اثربخشی و کارایی محصول را بخوانند و در تصمیم‌گیری خودشان از آنها استفاده کنند. برای مثال، اگر یک شرکت تولید کننده محصول به این نکته اشاره کند که تحقیقات علمی نشان داده است که محصول آنها موثر و کارآمد است، احتمالاً مشتریان بیشتری به این محصول اعتماد خواهند کرد. به همین دلیل، شرکت‌هایی که محصولاتشان را بر اساس تحقیقات علمی توسعه می‌دهند، معمولاً با استفاده از شواهد علمی به تایید اجتماعی دست می‌یابند و مشتریان بیشتری را به سوی خود جذب می‌کنند.

  5. تعداد فروش محصول

  6. نشان‌ها و گواهینامه‌های معتبر

  7. حضور در دیدارها، کنفرانس‌ها و رویدادهای مرتبط با کسب و کار یا اشخاص.

نظرات مشتریان و تاثیر آن در تایید اجتماعی و افزایش فروش محصولات

نقش تایید اجتماعی در کسب و کار:

استفاده از تایید اجتماعی در کسب و کار، به عنوان یکی از اصولی‌ترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات، می‌تواند به رشد و توسعه کسب و کار کمک کند.

تایید اجتماعی می تواند بر روی جا انداختن یک برند در بازار و حتی بازاریابی و فروش اثر مثبت داشته باشد.

شما به جای آنکه فریاد بزنید محصول و خدمات من عالی است، تنها کافی است صدای مشتریان قبلی خود را به گوش افرادی برسانید که به خدمات و یا محصولات شما نیاز دارند. اگر بتوانید داستان تجربه لذت بخش مشتریان قبلی را هم در تریبون های خود جای دهید که چه بهتر.

این روش باعث افزایش اعتماد مشتریان به محصول یا خدمت شما می‌شود و در نتیجه احتمال آنکه افراد به خدمات یا محصولات شما اعتماد کنند و به مشتریان شما تبدیل شوند، بیشتر می شود.

اگر شما هم دغدغه متقاعد سازی مشتریان خود را برای فروش بیشتر دارید و به همین دلیل است که مبحث تایید اجتماعی برای تان جالب شده است، پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را هم مطالعه کنید.

6 تکنیک متقاعد سازی در کسب و کار و فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات