لوگوتایپ اثرمثبت

ماشین حل مسئله

آموزش روش حل مسئله

برای همه ما بارها پیش آمده که نیاز به تصمیم گیری یا حل مسائل مختلف پیدا می کنیم. موضوعاتی که ترجیح می دهیم یکبار برای همیشه با آنها کنار بیاییم و مدام درگیر کلنجار رفتن با آنها نباشیم. مثلا شاید شما برای موضوعاتی شبیه مثال های زیر نیاز به آموزش روش حل مسئله و به دست آوردن این مهارت مهم و کلیدی داشته باشید:

  • درس نخواندن و بازی گوشی کودک تان
  • بی نظمی مدیرتان و حجم کارهای یهویی او
  • بی برنامگی اقوام و مهمان های ناخوانده.
  • چی بپزم همیشگی خانم های خانه
  • انتخاب ست لباس مناسب برای مکان های مختلف
  • برنامه ریزی مشخص برای خرید های خانه
  • تصمیم گیری برای مقابله با رفتار یک دوست که ما را آزار می دهد.
  • و…

 

حل مسئله: شاید در نگاه اول این کلمه خیلی کلی و فانتزی به نظر برسد اما اگر ما مهارت حل مسئله را یاد بگیریم، این عبارت رنگ دیگر به خود می گیرد و دیگر برای ما یک مفهوم کلی نیست چرا که می توانیم به کمک این ابزار مسائل مختلف را به گونه ای کارآمد و یکبار برای همیشه حل کنیم.

اگر شما از خوانندگان کتاب ذهن هوس باز من باشید، می دانید که تصمیم گیری زیاد باعث می شود ما دچار خستگی در تصمیم گیری شویم و ممکن است به علت خستگی در اتخاذ تصمیمات زیاد در طول روز، به صورت ناخودآگاه تصمیمات نادرستی بگیریم که یا خلاف چالش اراده ما و یا خلاف ارزش های ما باشد.

یکی از کارهایی که می تواند کمک کند کمتر درگیر پروسه تصمیم گیری شویم این است که یک بار برای همیشه، برای مسائلی که می توانیم از طریق روش حل مسئله آنها را حل نماییم، تصمیم مناسب بگیریم.

این کار باعث می شود تعداد تصمیمات روزانه ما کاهش یابد و کمتر درگیر فرایند تصمیم گیری شویم.

 

ماشین حل مسئله

برای حل مسائل روزانه ابتدا باید فهم درستی از مسئله داشته باشیم. زیرا فهم نادرست مسئله باعث می شود به روش های نادرست هم متوسل شویم.

اگر مسئله را مثل یک ماشین نگاه کنیم و بخش فهم مسئله را بدنه ماشین در نظر بگیریم، برای آنکه ماشین ما حرکت کند، باید چهار چرخ آن را به بدنه ماشین وصل کنیم. هریک از مراحل حل مسئله یکی از چرخ های ماشین ما را تشکیل می دهد.

 

چرخ اول: روش حل مسئله

برای چرخ اول باید از طریق بارش فکری روش هایی که ممکن است به ما کمک کند تا مسئله مورد نظر حل شود را بنویسیم. سعی کنید هر روشی که به ذهن شما می رسد را یادداشت کنید و در بارش فکری از قضاوت خود دست بکشید. الان تنها زمان نوشتن ایده ها و راه های موجود است.

 

چرخ دوم: انتخاب روش و اجرا

حال وقت آن رسیده است که روش هایی که می توانیم از طریق آن مسئله مورد نظر را حل کنیم را انتخاب نماییم.

در این مرحله می توان مزایا و معایب هر کدام از روش ها را در نظر بگیریم و بر اساس اولویت های شخصی، روشی را که فکر می کنیم مناسب ترین راهکار است را انتخاب و اجرا کنیم. برای انتخاب روش مناسب می توانید از جدول مزایا و معایب استفاده کنید. البته فراموش نکنید اگر از این جدول استفاده کردید، به مزایا و معایب مختلف وزن مناسب دهید؛ زیرا ممکن است یک روش 120 مزیت داشته باشد و تنها یک ایراد که آن ایراد مخالف ارزش های اخلاقی شما باشد.

 

چرخ سوم: تست عملکرد

در این مرحله بررسی می کنیم آیا روشی که انتخاب کرده ایم مسئله ما را حل می کند؟ اگر مسئله حل شد که به شما تبریک می گوییم ولی اگر حل نشد سایر روش ها را تست می کنیم تا روش مناسب را پیدا نماییم.

 

چرخ چهارم: اطمینان

این چرخ به نوعی پشتیبان بقیه چرخ های شما است و بررسی می کند آیا شما ممکن است باز هم درگیر این مسئله شوید یا خیر؛ زیرا ممکن است برخی از روش های حل مسئله تا مدتی پاسخ گوی نیاز ما باشند و در شرایط خاص، دیگر به خوبی عمل نکنند.

اگر تمایل دارید بیشتر راجع به این مهارت و تفاوت آن با مهارت تصمیم گیری بدانید، پیشنهاد می کنیم سری هم به لینک تفاوت مهارت حل مسائل مختلف و تصمیم گیری راجع به مسائل بزنید و آن را مطالعه کنید.

شاید هم شما فرزند نوجوانی دارید که تمایل دارید به روشی جذاب برای نوجوانان به او حل مسئله را آموزش دهید که در این صورت پیشنهاد می کنم مقاله آموزش حل مسائل مختلف به نوجوانان را مطالعه کنید.

لطفا شما هم از تجربه های خود در حل مسائل مختلف در زندگی تان برای ما بنویسید.

امیدواریم چرخ های ماشین حل مسئله شما به خوبی و با سرعت در جاده رسیدن به اهداف تان حرکت کند.

  1. z.e.h1397 گفته؛
    08:22 1398/10/08

    سلام ممنون خانم یوسفی عزیز محبت کردید. زهرااسماعیل زاده

    • سارا یوسفی گفته؛
      08:31 1398/11/12

      ممنونم خانم اسماعیل زاده عزیز.

  2. بازتاب هااحمد مقدسی

  3. بازتاب هامحسن صبوری

    • سارا یوسفی گفته؛
      19:29 1400/11/25

      سلام آقای صبوری عزیز. در حال حاضر خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات