لوگوتایپ اثرمثبت

معرفی سه کتاب افزایش توجه و تمرکز

اگر به دنبال شناخت بهترین کتاب های مرتبط با تمرکز هستید، در این مطلب از اثر مثبت قصد داریم شما را با 3 کتاب افزایش تمرکز و توجه آشنا کنیم. معمولا کتاب ها یکی از بهترین منابع یادگیری مهارت های جدید هستند و در زمینه افزایش تمرکز هم خیلی ها علاقه مند هستند تا با مطالعه کتاب افزایش توجه و تمرکز این مهارت را در خود ایجاد کنند.

نیازهای انسان در قرن 21 تفاوت های اساسی با قرن های گذشته کرده است. مردم در دنیای امروز با دو مشکل اساسی روبرو هستند. کمبود وقت و توجه. در واقع هر دو مورد از یک ریشه آب می خورند: جنگ توجه.

در دنیای امروز همه چیز فراوان است به جز این دو.

رسانه های جمعی، اینترنت، شبکه های اجتماعی مجازی، پیام رسان ها، کسب و کارهای واقعی و مجازی همه می خواهند قسمتی از وقت و توجه شما را برای خود داشته باشند. به این ها اضافه کنید تلاش انسان امروزی برای آموزش، رشد فردی و ارتقای شغلی که باعث می شود ذهن او درگیر مسائل متفاوتی شود.

این شرایط باعث می شود نیاز به یادگیری روش های افزایش توجه و تمرکز بالا رود.

با وجود آموزش های متنوع چند رسانه ای صوتی، تصویری و نوشتاری، کتاب همچنان یکی از بهترین منابع یادگیری است. همانطور که گفتیم ما در این مقاله قصد داریم سه کتاب مفید و کاربردی در زمینه افزایش توجه و تمرکز را به شما معرفی کنیم:

  • کتاب تمرکز اثر دنیل گلمن
  • کتاب ذهن حواس جمع اثر نیر ایال
  • کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت

همچنین پیشنهاد میکنیم که اگر علاقه مند به یادگیری مهارت تمرکز و بالا بردن آن هستید حتما در دوره افزایش تمرکز اثر مثبت شرکت کنید.

با آموزش افزایش توجه و تمرکز، عملکرد و بازدهی خود را بالا ببرید

 

معرفی کتاب تمرکز نوشته دنیل گلمن

معرفی کتاب تمرکز نوشته دنیل گلمن

دنیل گلمن از بزرگان روانشناسی آمریکا است که بیشتر تحقیقات او در زمینه هوش هیجانی است. کتاب تمرکز (Focus) را گلمن در سال 2013 نوشته است. این کتاب را انتشارات پندار تابان در قطع رقعی و 280 صفحه ترجمه کرده است.

نویسنده، کتاب را در دو بخش کلی تدوین کرده است.

دنیل گلمن در قسمت اول در مورد اهمیت توجه و روش های افزایش توجه صحبت کرده است و در قسمت دوم کتاب تمرکز نیاز رهبران سازمانی به تمرکز و توجه را بررسی کرده است.

نویسنده ابتدا در اهمیت توجه گزینشی صحبت می کند. توجه گزینشی یعنی در یک بازه زمانی تمام توجه و آگاهی روی یک موضوع باشد. آنگاه در مورد لذت زندگی در زمان حال و تفاوت ذهن افراد به ما می گوید. افرادی که بیشتر از مغز قدیم خود استفاده می کنند سرعت عمل و واکنش بالاتری دارند ولی تمرکزشان کمتر است. او آن را ذهن پایین به بالا می نامد. در مقابل افرادی که از قشر نو مغز خود یا همان نئوکورتکس بیشتر استفاده می کنند سرعت واکنش کمتری دارند ولی دقت و توجه شان بالاتر است. او این را ذهن بالا به پایین می نامد.

کورتکس چیست؟

یادگیری مهارت های جدید و تصحیح اشتباهات باعث می شود ذهن بالا به پایین بهتر جواب دهد. او همچنین باز گذاشتن ذهن در زمان هایی برای خلاقیت بیشتر و پرورش ایده ها را لازم می بیند. همچنین پرورش قدرت اراده را باعث افزایش تمرکز، انگیزه و عزم می داند. پیشنهاد میکنیم اگر علاقه مند به مبحث قدرت اراده هستید، حتما مطلب آموزش تقویت قدرت اراده را نیز مطالعه کنید.

در قسمت دوم کتاب تمرکز گلمن مهارت هایی مانند تقویت احساس همدلی، افزایش محدوده تمرکز، خودآگاهی، تمرکز بر آینده و تفکر مثبت را لازمه کار مدیران و رهبران سازمان ها می داند و روش های کسب این مهارت ها را بیان می کند.

خرید کتاب تمرکز اثر دانیل گلمن انتشارات پندار تابان

 

کتاب ذهن حواس جمع نوشته نیر ایال

کتاب ذهن حواس جمع نوشته نیر ایال

نیر ایال استاد دانشگاه استنفورد و همینطور مدرس دانشکده کسب و کار هاروارد است. ایال کتاب ذهن حواس جمع (indistractable) را در سال 2019 نوشته و از این نظر این کتاب بسیار به روز به حساب می آید. در ایران این کتاب توسط نشر آموخته که از نشرهای خوب در زمینه روانشناسی به شمار می آید، ترجمه شده است.

نویسنده کتاب ذهن حواس جمع، عوامل حواس پرتی در درون ما را از دو منشا بررسی می کند: محرک های درونی و بیرونی. محرک های بیرونی مانند اعلان های گوشی همراه و محرک های درونی هم مثل مشکلات محل کار، چالش های زناشویی، ناراحتی های بدنی و منفی نگری طبیعی انسان.

او می گوید وقتی منشایی داخلی مانند کسالت و خستگی فعال می شود ما دست از کار می کشیم و به سمت محرک بیرونی مانند چک کردن گوشی و اینترنت یا خواندن اخبار می رویم. بنابراین برای اینکه این مسیر را قطع کنیم لازم است به احساسات درونی خود توجه کنیم. احساس خود را بنویسیم و آگاه باشیم که هر احساسی زودگذر است و پس از لحظه کوتاهی از بین می رود.

در ادامه کتاب ذهن حواس جمع ایال روش های زیر را برای افزایش توجه پیشنهاد می دهد:

  • جذاب کردن کار و باور داشتن به خود و توانایی های خود
  • داشتن برنامه کاری مشخص هفتگی که در آن ساعت های کاری مشخص باشد.
  • حل و فصل کردن مشکلات ارتباطی و همینطور تعیین حد و حدود ارتباطی خود با اطرافیان
  • حذف عوامل مزاحم در محیط کار که بر هم زننده توجه و تمرکز است.
  • کاهش جلسات و گفتگوهای غیرضروری
  • تعیین جریمه برای خود در صورت حواس پرتی

خرید کتاب ذهن حواس جمع اثر نیر ایال و جولی لی نشر آموخته

 

کتاب کار عمیق نوشته کال نیوپورت

کتاب کار عمیق نوشته کال نیوپورت

کال نیوپورت نویسنده و استاد علوم کامپیوتر دانشگاه جورج تاون آمریکا است. ایشان کتاب کار عمیق (Deep Work) را در سال 2016 به رشته تحریر درآورده است. این کتاب در سال های اخیر همواره در لیست پرفروش های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و آمازون قرار داشته است. در ایران هم کتاب کار عمیق توسط انتشارات مختلفی ترجمه شده است. از جمله می توان ترجمه نشر نوین، نشر شمشاد و انتشارات آتیسا را نام برد.

نویسنده کتاب کار عمیق در بخش اول کتاب ابتدا درباره اهمیت کار عمیق صحبت می کند و همینطور دلایل کمیابی آن را بر می شمرد. علاوه بر آن با دلایل عصب شناسی، روانشناسی و فلسفی توضیح می دهد که چرا کار همراه با توجه و تمرکز معنا دار است.

در بخش دوم کتاب کار عمیق نویسنده آن طی چهار قانون نحوه انجام کار عمیق را به خواننده می آموزد:

1. عمیق کار کنید.

2. از سر رفتن حوصله و خسته شدن استقبال کنید.

3. شبکه های اجتماعی را ترک کنید.

4. امور سطحی را از بین ببرید.

قانون یک یعنی عمیق کار کنید مهمترین بخش کتاب است که نویسنده به چگونگی انجام کار عمیق یا همراه با توجه و تمرکز می پردازد. در سه قانون دیگر بیشتر در مورد حواشی و برهم زنندگان توجه صحبت می کند.

مثلا در قانون دو روش های افزایش قدرت اراده را توضیح می دهد. در قانون سه، چگونگی کاهش یا حذف شبکه های اجتماعی را بیان می کند و در قانون چهار هم روش برخورد با امور سطحی و بی اهمیت را آموزش می دهد و اما بیایید کمی در رابطه با قانون یک که در مورد چگونگی کار عمیق است بیشتر بخوانیم.

 

عمیق کار کنید

نویسنده در این قسمت ابتدا از خواننده می خواهد یک فلسفه یا شیوه متمرکز کار کردن را برای خود انتخاب کند: فلسفه رهبانی، دووجهی، ریتمیک و ژورنالیستی.

فلسفه رهبانی فرد با کمترین تماس با دنیای خارج بر کار خود تمرکز می کند.

فلسفه دو وجهی وقت را به دو بخش تقسیم می کنید، یک بخش برای کار عمیق و دیگری برای کارهای دیگر.

در فلسفه ریتمیک بصورت متناوب و در بخش های یک ساعت تا نود دقیقه ای به کار عمیق اختصاص داده می شود. و نهایتا در فلسفه ژورنالیستی فرد هر وقت که بتواند کار عمیق را در برنامه اش جای می دهد که انعطاف بالاتری دارد ولی برای افراد مبتدی سخت است.

در این فصل همچنین از چهار آیین برای انجام کار عمیق صحبت می کند:

  • آیین 1: روی امور به شدت مهم تمرکز کنید.
  • آیین 2. بر اساس معیارهای متقدم عمل کنید.
  • آیین 3: تابلوی امتیازات مشوق داشته باشید.
  • آیین 4: برنامه بازخواست و پیگیری داشته باشید.

همچنین در صورتی که قصد دارید با این کتاب بیشتر آشنا شوید، می توانید سری به مطلب معرفی کتاب کار عمیق در سایت اثر مثبت بزنید.

 

 

کتاب افزایش توجه و تمرکز دیگری می شناسید؟

شما از بین کتاب هایی که معرفی شد کدام را مطالعه کرده اید؟

اگر هر کدام از کتاب هایی که در بالا معرفی شد را خوانده اید، حتما نظر خودتان را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید و البته اگر هم، کتاب های دیگری در این زمینه مطالعه کرده اید و فکر می کنید که خواندن آن می تواند باعث افزایش توجه و تمرکز شود خوشحال می شویم که آن ها را هم برای ما بنویسید.

  1. صبا قبادی گفته؛
    20:21 1401/11/25

    به نظرم به این نکته هم توجه کنیم که بهبود تمرکز چیزی نیست که بتوان یک شبه به آن دست یافت البته به نظر بنده هم موثر ترین راهکار مطالعه و خوندن کتاب باشه ولی در کنارش میتونیم از تمرین ها و ترفندها برای افزایش تمرکز استفاده کنیم که اتفاقا لیستی از این ترفندها تو سایت های داخلی و خارجی مثل فوربز، خود سایت اثر مثبت شما و دانشگاه کسب و کار و…. موجوده که میتونیم ازشون کمک بگیریم

    • سارا یوسفی گفته؛
      08:57 1401/12/14

      سلام دوست عزیز. دقیقا درست می فرمایید. نه تنها افزایش تمرکز، بلکه هیچ مهارت دیگه ای رو نمی شه یک شبه به دست آورد و باید مداومت و تمرین داشت. البته که موارد گفته شده در این مطلب و دوره افزایش تمرکز اثر مثبت، می تونن به سرعت کسب مهارت تمرکز کمک شایانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات