لوگوتایپ اثرمثبت

خستگی در تصمیم گیری و تاثیر آن بر اراده

خستگی در تصمیم گیری و تاثیر آن بر اراده

یکی از عواملی که می تواند بر روی اراده ما اثرگذار باشد، تصمیم گیری های متعددی است که در طول روز درگیر آن هستیم.

ما بدون آنکه متوجه باشیم در هر لحظه از زندگی خود درگیر پروسه تصمیم گیری هستیم و کاملا ناخودآگاه ممکن است دچار خستگی در تصمیم گیری شویم. مثلا بی آنکه متوجه باشیم ممکن است بخواهیم تصمیم بگیرید که چه لباسی بپوشیم، از کدام خیابان برویم، امشب شام چه غذایی بپزیم و…

در ویدیو آموزشی امروز بررسی می کنیم که چطور خستگی در تصمیم گیری می تواند بر روی قدرت اراده ما اثرگذار باشد و باعث ضعیف شدن اراده شود.

 

 

اگر شما هم با مشکل گرفتن تصمیمات مختلف در طول روز مواجه هستید پیشنهاد می کنیم لیستی از تصمیماتی که یک بار برای همیشه می توانید برای آن راه حل پیدا کنید جمع نمایید و برای کارهای روتین خود برنامه ثابتی مشخص کنید.

به عنوان مثال اگر کرم یا داروی خاصی برای پوست خود استفاده می کنید که زمان مشخصی ندارد و همیشه فراموش می کنید آن را بزنید، می توانید یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید که دقیقا چه زمانی در طول روز کرم خود را بزنید و برای آن یک لنگر بسازید. این کار به شما کمک می کند تا نه تنها زدن کرم فراموش نشود، بلکه مدام فکر اینکه وای کرم رو نزدم در ذهن شما جولان ندهد!

مثلا با خود قرار می گذارید هر شب بعد از زدن مسواک، کرم می زنم و مسواک زدن می شود لنگری برای اینکه بدانید چه زمانی کرم می زنید و بهتر به آن متعهد می شوید.

در نهایت شما با یک بار تصمیم گیری راجع به کرم زدن، یک عادت هم برای خود ساخته اید که طبق آن هرشب کرم صورت تان را نه تنها فراموش نمی کنید بلکه به صورت اتوماتیک آن را هم انجام می دهید.

اگر کنجکاو شده اید تا بیشتر راجع به ساخت عادت و لنگر ها بدانید، شاید بهتر باشد سری به صفحه دست به کارشو بزنید.

با این دوره تعلل را کنار بگذارید و با اقدام‌های سریع همه را شگفت زده کنید.

 

اما چطور تصمیم گیری کنم؟

توانایی تصمیم گیری و حل مساله

شاید با خود بگویید خوب گیریم که لیستی از تصمیمات روزانه هم جمع آوری کردم، اما برای بعضی از آنها باید مشکل خاصی را حل کنم تا بتوانم نتیجه بگیرم!!!

این فکر شما کاملا درست است.

به عنوان مثال ممکن است شما برای اینکه در موردی خاص مدام مجبور به تصمیم گیری نشوید، نیاز باشد تا با همسر یا رئیس تان هماهنگ شوید. چرا که تصمیم شما وابسته به موضوعی است که به او هم مربوط می شود. در این دست از موارد هم می شود با کمی تعامل و صحبت راجع به آن مساله با همسر یا رئیس، موضوع را حل کرد و یک بار برای همیشه راجع به آن مساله تصمیم گیری کرد.

گاهی ما برای اینکه یک بار برای همیشه برای انجام کار روتینی تصمیم بگیریم بهتر است از میان شک و تردیدهای مان بیرون بیاییم و از بیرون به مساله خود نگاه کنیم.

برای آنکه بتوانیم بعضی از مسائل را برای همیشه حل کنیم، باید قدرت حل مساله داشته باشیم. حتی خیلی از مسائل کوچک و به ظاهر بی اهمیت را می توان با توانایی حل مساله، از سر راه برداشت.

شاید فکر کنید ایجاد مهارت حل مساله در خودمان ممکن است کار سختی باشد. باید بگوییم که اصلا هم اینطور نیست فقط کافی است تا روند حل مساله را یاد بگیرید و مسیر عصبی آن را در خود بسازید.

البته نیازی نیست نگران شوید. احتمالا در همین لحظه ذهن شما درگیر این افکار است و خیلی ناخودآگاه دارد می گوید که:

وای کی حوصله داره بشینه راجع به فلان موضوع فکر کنه.

اصلا کی حال داره حل مساله یاد بگیره و بخواد تصمیم گیری کنه.

ولش کن این قرتی بازی ها برای همین سایت ها و کتاب هاست و در زندگی واقعی که جواب نمی ده!

پیشنهاد می کنیم برای رهایی از دوستی خاله خرسه مغز که درست در همین لحظه تصمیم گیری کرده است تا از شما در برابر تغییر و انجام کار سخت محافظت کند، مغلوب نشوید و با کوچک کردن کارها اولین قدم را بردارید.

 

اگر علاقه مند هستید تا توانایی حل مساله را در خود افزایش دهید، می توانید اولین و کوچک ترین قدم را بردارید و مقاله زیر را مطالعه کنید.

آموزش حل مساله

قدم بعدی در تصمیم گیری شما می تواند این باشد که یکی از مسائل خود را با روش حل مساله ای که به شما آموزش داده ایم حل کنید و کم کم سعی کنید تصمیم گیری یک بار برای همیشه را به سبک زندگی خود بیاورید.

چنانچه سوالی در این باره دارید با ما از طریق کامنت و سایر روش های ارتباطی در تماس باشید.

  1. بازتاب هاحاج علی

    • سارا یوسفی گفته؛
      19:33 1400/11/25

      بله دقیقا ما مدام در حال تصمیم گیری هستیم باید ببینیم چطور می تونیم تصمیمات مهمی که انرژی زیادی از ما می گیرن رو ساده تر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات