لوگوتایپ اثرمثبت

5 ویژگی شخصیتی که می تواند بر ضعف یا تقویت اراده اثر بگذارد

5 ویژگی شخصیتی که می تواند بر ضعف یا تقویت اراده اثر بگذارد

تا به حال به ویژگی های شخصیتی، که می توانند باعث ضعف یا تقویت اراده ما شوند فکر کردید؟

 

ویژگی های شخصیتی موثر بر ضعف یا تقویت اراده

در این مقاله آموزش تقویت اراده سعی کرده ایم تا شما را با 5 جنبه شخصیتی تاثیرگذار بر روی ضعف یا تقویت اراده آشنا کنیم.

 

نوگرایی و اراده

اگر در جستجوی تجربه های جدید و مختلف هستید و کارهای روزمره برای شما کسالت بار است، احتمالا صفت نوگرایی، خلاقیت و استقلال در شما قوی است.

احتمالا هم کارها و تصمیمات آنی زیاد از شما سر می زند. شاید ویژگی نوگرایی و تنوع طلبی برای خیلی ها جذاب باشد، اما در کنار مزایا و جذابیت ممکن است باعث شود به آسانی تمرکزتان را از دست دهید و در نتیجه در موقعیت هایی که روش های عملی بهتر جواب می دهند و نیاز به تمرکز دارید، اراده ضعیفی از خود نشان دهید.

برای درک بهتر آن تصور کنید شما در برابر رژیم غذایی یا ورزش خسته می شوید و نوگرایی شما به اراده آسیب می زند. در مقابل خلاقیت شما در حل مسائل می تواند باعث کمک به پیدا کردن روشی آسان تر برای انجام کارها شود و در نتیجه با کمک خلاقیت خود، اراده قوی تری را در انجام بعضی از کارها از خود بروز دهید.

 

دقت عمل و اراده

اگر خصوصیت دقت عمل در شما زیاد باشد، شما احتمالا فردی قابل اطمینان، پیشرفت گرا، آگاه و خویشتن دار هستید.

احتمالا شما خیلی درگیر تصمیمات آنی نمی شوید و اگر برنامه ها تغییر کند یا انجام نشود ممکن است ناراحت شوید. در صورت ضعیف بودن خصوصیت عمل گرایی ممکن است فردی بی خیال و تابع امیال لحظه ای باشید.

اگر فردی در کنار عملگرایی کاملگرا هم باشد، ممکن است در صورت شکست به شدت خود را سرزنش کنند و این حس منفی باعث ضعیف شدن اراده او شود ولی در مقابل خویشتن داری و هدف گرایی او، می تواند باعث شود که فردی با اراده به نظر برسد.

اگر دوست دارید بیشتر راجع به ذهن آنی بدانید شاید گوش دادن به فایل زیر خالی از لطف نباشد.

 

برون گرایی و اراده

افراد برون گرا اکثرا خون گرم، پر انرژی، اجتماعی هستند. این ویژگی ها در برابر افراد درون گرا که در تنهایی راحت تر و آرام ترند، قرار می گیرد و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.

برون گراها اصولا واکنش های سریع دارند و از پاداش های آنی لذت می برند که این باعث ضعیف شدن اراده می شود اما در مقابل چون معمولا حمایت اجتماعی زیادی دریافت می کنند در تعامل با سایرین بیشتر درک و تشویق می شوند. این افراد در راه رسیدن به اهداف هم می توانند ثابت قدم تر باشند.

برون گرایی و اراده

 

سازگاری و اراده

افراد سازگار اصولا مهربان و منعطف هستند و در مقابل افراد ناسازگار که سخت و غیرقابل تغییر به نظر می رسند، اصولا تعامل با آنها خوشایند تر است، اما نباید فراموش کنیم که گاهی اوقات سازگاری بیش از حد و نداشتن مهارت نه گفتن می تواند آسیب های جدی به اراده ما بزند. همانطور که ناسازگاری هم می تواند باعث شود تا ناخودآگاه ما اراده ضعیف تری را تجربه کنیم.

افراد سازگار احتمال دارد قاطعیت نداشته باشند و سعی کنند تا همه را راضی نگه دارند که این موضوع می تواند باعث ضعیف شدن اراده در دنبال کردن اهداف شخصی آنها شود اما در مقابل اصولا از حمایت اجتماعی زیادی برخوردارند و هم اگر شکست را تجربه کنند، با خود مهربان هستند و این باعث می شود احساسات منفی کمتری را تجربه کنند و در نتیجه کمتر به قدرت اراده آنها آسیب می رسد.

 

حساسیت عاطفی و اراده

حساسیت عاطفی یا همان روان رنجوری می تواند به شدت بر روی اراده اثرگذار باشد. اگر هر روز احساساتی از قبیل خشم، ناراحتی، استرس  و.. را تجربه می کنید، احتمالا شما درگیر این ویژگی هستید.

پس همانطور که گفتیم عواطف منفی می تواند باعث کاهش قدرت اراده و البته انگیزه ما شود و در مقابل هم اگر ما احساسات خود را بشناسیم و سعی کنیم بر احساسات منفی غلبه کنیم، می توانیم با انگیزه و اراده بشتری به سمت جلو حرکت کنیم.

همانطور که دیدید نمی توانیم بگوییم هر یک از این ویژگی های شخصیتی می تواند باعث ضعف یا تقویت قدرت اراده شود، اما افراط و تفریط در هریک از آنها قطعا می تواند اراده ما را تحت تاثیر قرار دهد.

نکته مهم این است که ما با شناخت هریک از این خصوصیات اخلاقی می توانیم از آنها به نفع خود استفاده کنیم و به سمت ساختن اراده ای قوی تر حرکت کنیم.

دوره آموزشی تقویت اراده

 

انتخاب سبک زندگی متناسب با شخصیت

اگر ما بتوانیم متناسب با تیپ شخصیتی خود سبک زندگی خود را انتخاب کنیم، این امر می تواند کمک کند تا نه تنها توانمند تر شویم، بلکه با اعتماد به نفس بیشتری با اراده به سمت اهداف مان پیش برویم.

 

روش از بین بردن احساسات منفی در چالش های اراده ای:

احساسات منفی قدرت اراده را کاهش می دهند. اگر در انجام کارهایی که برای آنها نیاز به اراده دارید، با احساساتی نظیر یاس، خشم، تنش، تنفر، نا امیدی، استرس و… درگیر هستید بهتر است مراحل زیر را طی کنید:

  • احساسات تان را یاد داشت کنید. مثلا بنویسید از اینکه باید فلان کار را انجام دهم عصبانی هستم و یا حوصله انجام این کار را ندارم.
  • احساسات خود را مدیریت کنید. به خودتان استراحت دهید و سرتان را با کارهایی گرم کنید که به شما حس خوبی می دهد و باعث می شود احساسات منفی از بین بروند. اگر بتوانید به پیاده روی سبز برید، یعنی در فضای باز قدم بزنید که عالی می شود و می تواند بر روی اراده شما اثر زیادی داشته باشد. کمی با خود افکار منفی را مرور کنید شاید نتیجه گرفتید شما زیاد سخت گرفتید و یا جنبه های مثبت موضوع را ندیده اید.

 

قدردانی از نقش احساسات مثبت در اراده:

خوشبختانه اکثر افراد در وضعیتی هستند که احساسات مثبت آنها قالب هست و همین امر کمک می کند تا ذهنی خلاق داشته باشیم، مسائل را حل کنیم، در روابط عاشقانه و اجتماعی رفتارهای پایدار داشته باشیم و… در نهایت از زندگی رضایت کلی داشته باشیم.

رضایت تنها یک احساس خوب نیست بلکه یک نیاز برای افزایش قدرت اراده به حساب می آید.

 

نقش باورها در ضعف یا تقویت اراده :

باورهای ما عاملی تعیین کننده در تقویت یا ضعف در اراده هستند. اگر باور ما نداشتن قدرت خود کنترلی باشد، این باعث می شود به خوبی دل به انجام کارها ندهیم و در نتیجه مدام شکست بخوریم و باور اینکه ما صاحب یک اراده ضعیف هستیم، در ما تقویت شود.

پس برای تقویت قدرت اراده خود بهتر است بدانیم چه عواملی باعث ضعف یا تقویت اراده در ما می شود. برای آشنایی بیشتر با این مبحث پیشنهاد می کنم سری به صفحه زیر بزنید و سری آموزش های تقویت قدرت اراده اثر مثبت را ببینید. این آموزش ها در قالب پادکست و ویدیو اراده می شود و می تواند برای شما جذاب باشد. 15 راهکار ساده و عملی برای تقویت اراده + ویدئو

امیدواریم این مقاله بتواند اطلاعات خوبی راجع به ضعف یا تقویت اراده به شما بدهد.

 

  1. بازتاب هاناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات