لوگوتایپ اثرمثبت

تقویت اراده با ۱۵ راهکار عملی و ساده اما موثر | آموزش تقویت قدرت اراده

تقویت اراده با ۱۵ راهکار عملی و ساده اما موثر | آموزش تقویت قدرت اراده

در این مطلب قصد داریم باهم ۱۵ راهکار عملی و ساده اما سرسختانه و تاثیرگذار در تقویت اراده را به اشتراک بگذاریم.

سارا یوسفی هستم و برخی از مهارت های تقویت قدرت اراده بر اساس عملکرد مغز را که با آگاهی از آنها می توانیم به صورت هوشمندانه بر تنبلی و اهمال کاری پیروز شویم، با شما به اشتراک می گذارم. .

اگر به دنبال راهکارهایی برای تقویت اراده خود هستید، لطفا با ما همراه باشید.

همه ما برای یادگیری مهارت های مورد نیازمون، ورزش یا داشتن رژیم غذایی سالم، رسیدن به اهداف شخصی، عدم مصرف سیگار و مشروبات، خروج از روابط ناسالم، به اتمام رسوندن کارهای نیمه تمام، رهایی از تنبلی و اهمال کاری و… نیاز به قدرت اراده یا همان خودکنترلی داریم.

می بینید، قدرت اراده نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارد؛ اما متاسفانه هیچ کجا به ما یاد ندادن که چطور با مغز باید رفتار کنیم تا اراده قوی داشته باشیم و یا بتوانیم با کمک تکنیک های ساده اما تاثیرگذار اراده خود را تقویت کنیم.

از اونجایی که ما اثر مثبتیا معتقدیم هیچ وقت برای شروع تغییر دیر نیست و همین که شما در حال خوندن این مقاله هستید یعنی اولین قدم برای تقویت اراده خودتون رو برداشتید. می ریم سراغ آموزش هایی که به شدت می تونه به شما برای تجربه یک اراده قوی کمک کنه. آماده اید؟

خیلی از ما شاید فکر کنیم، برای داشتن یک اراده قوی باید یک اراده قوی داشته باشیم؛ اما می خوام بهتون بگم ما برای داشتن یک اراده قوی نیاز داریم بدونیم که چه چیز هایی باعث تضعیف قدرت اراده می شن و جا داره بازم اون جمله معروف خودم رو بگم که برای برنده شدن باید ببینیم چه چیزی باعث شکستمون می شه.

 

اراده چیست؟

تو این مطلب قرار نیست باهم تعاریفی از قدرت اراده رو بخونیم که قبل تر این تعاریف رو در مقاله قدرت اراده چیست؟ خوندیم؛ اما اگر بخوام خلاصه بهتون بگم قدرت اراده چی هست، ترجیح می دم نقل قولی از گاندی رو براتون بیارم تا کمی متفاوت به اراده نگاه کنیم.

ماهاتما گاندی معتقد هست که:

قدرت از توانایی فیزیکی نمی‌آید، بلکه از اراده غیرقابل تغییر می‌آید.

هرچند ترجیح می دیم تعریف کوتاه و ساده ای از اراده در قالب یک ویدئو براتون بزاریم که اگر مقالات قبلی ما رو نخوندید با هم به یک تعریف مشترک از اراده برسیم.

در این فیلم با تعریف اراده آشنا می شیم و با هم یک چالش اراده ای که در مسیر رسیدن به یکی از اهداف مون با اون مواجه هستیم رو انتخاب می کنیم تا در بخش های جلوتر با توجه به چالش اراده ویژه خودمون تمرینات مرتبط با تقویت قدرت اراده رو انجام بدیم.

به شما پیشنهاد می کنیم حتما این ویدئو رو ببینید و با فکر به اینکه احتمالا یک تعریف ساده از اراده هست اون رو از دست ندید چون در این قسمت باهم یاد می گیریم که در انتخاب چالش اراده باید چه نکاتی رو در نظر بگیریم.

خوب فکر می کنم قبل تر خیلی راجع به مفاهیم اراده و پشتکار صحبت کردیم دیگه وقتشه بریم سراغ راهکار های ساده، عملی اما تاثیرگذار در تقویت اراده.

 

خودآگاهی ریشه ای ترین مهارت فردی

تو ویدئو های مختلفی که راجع به تقویت اراده صحبت کردم همیشه این رو از من شنیدید که خودآگاهی ریشه ای ترین مهارتی هست که هر کدوم ما می تونیم یاد بگیریم. چرا که وقتی به اعمال و رفتار خودمون آگاه باشیم در جنبه های مختلف زندگی مون می تونیم موثر تر عمل کنیم. از مدیریت خشم گرفته تا استفاده از مهارت خودکنترلی و اراده، از مدیریت زمان گرفته تا شیوه استفاده از تکنولوژی و مدیریت مدت زمان استفاده از گوشی.

اجازه بدید با یک داستان بهتر منظورم رو براتون بگم. چند وقت پیش دوستم با کلی ذوق اومد و بهم گفت سارا یه اپلیکیشن پیدا کردم برای لاغری تو یک ماه ۴ کیلو کم کردم. گفتم چه خوب می تونم بدونم این اپ چی کارمی کنه؟

گفت هیچی فقط هرچی رو می خورم تو اپلیکیشن یاد داشت می کنم بهم می گه چند کالری داشته. بهش گفتم می دونستی این اپ درواقع هیچ کاری نمی کنه اما مهم ترین کار رو انجام می ده؟ گفت یعنی چی؟

گفتم ببین این اپلیکیشن فقط به تو خودآگاهی می ده که چه میزان مواد غذایی استفاده کردی در صورتی که اگر نمی نوشتی شاید اصلا به چیزهایی که می خوری و مقادیرشون دقت نمی کردی.

در بحث تقویت اراده و البته جنبه های مختلف زندگی خودآگاهی نقش مهمی داره چرا که خیلی از رفتار های ما ناخودآگاه هست اما چه کنیم که خودآگاهی ما زیاد بشه؟

برای افزایش خودآگاهی ساده ترین راه این هست که قبل از انجام هر کاری تصمیمات مون رو ثبت کنیم. یادداشت کردن کمک می کنه آگاهانه رفتار کنیم. به عنوان مثال اگر رژیم غذایی دارید قبل از خوردن هر چیزی سعی کنید فقط یاد داشت کنید. مثلا من قصد دارم یک کیک شکلاتی متوسط بخورم. این یادداشت کردن به شما کمک می کنه ببینید آیا خوردن کیک شکلاتی خوشمزه در مسیر رسیدن به هدف شما که کاهش وزنه، هست یا خیر!

با یک مثال دیگه موافقید؟ مثالی که فکر می کنم تعداد زیادی از ما نیاز به تقویت اراده درموردش داریم.

 

چند بار در روز گوشی تون رو چک می کنید؟

همه ما این روز ها به شدت درگیر استفاده از شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان و کلی اپلیکیشن سرگرمی و کاربردی دیگه هستیم و همین باعث می شه ناخودآگاه در طول روز بارها گوشی رو برداریم و قفلش رو باز کنیم و در دنیای مجازی سرک بکشیم. تا به حال فکر کردید در طول روز چند بار این کار رو بدون اینکه متوجه باشیم انجام می دیم؟ چند ساعت از روزمون رو همین وسیله کوچک اما جادویی به خودش اختصاص می ده و توجه ما رو درگیر خودش می کنه؟

می خوام بهتون یه پیشنهاد کنم یه سری به مقاله کنترل مدت زمان استفاده از گوشی بزنید و یکی ازاپلیکیشن های معرفی شده در این مطلب رو روی گوشی خودتون نصب کنید تا به خودآگاهی برسید که چند ساعت در طول شبانه روز توجه شما برای گوشی تون هست.

با آموزش ترک اعتیاد به گوشی، چندین برابر زمان، تمرکز و سود بیشتر برای خود بخرید!

 

کورتکس و اراده

در این قسمت با بخشی از مغز به نام کورتکس آشنا می شیم و نقش اون در قدرت و یا ضعف اراده رو بررسی می کنیم. همچنین عواملی رو که باعث کاهش اراده ما می شه رو معرفی می کنیم.

یکی از عواملی که باعث کاهش اراده می شه کمبود خواب هست.

در این ویدیو با روش هایی که می تونیم به کمک اون ها مانع از کاهش اراده به علت بی خوابی بشیم، آشنا می شیم.

آزمون خواب

 

جادوی ذهن آگاهی و مدیتیشن در تقویت اراده

در مدیتیشن ما با تنفس صحیح کمک می کنیم تا چند اتفاق در بدن مون بیفته:

  • اکسیژن بیشتری به مغز برسه
  • پس جریان خون در کورتکس بیشتر بشه
  • استرس ما کاهش پیدا کنه
  • مغز ما یاد بگیره روی یک موضوع خاص تمرکز کنه
  • و در نتیجه اراده ما تقویت  شه.

 

یکی از روش های ساده برای کاهش استرس و تقویت اراده این هست که تعداد نفس های عمیق مون در دقیقه رو به ۴ تا ۶ دم و بازدم برسونیم. یعنی هر نفس عمیق ما بین ۱۰ تا ۱۵ ثانیه زمان ببره. قبل تر راجع به تاثیر مدیتیشن بر روی قدرت اراده گفتیم که می تونید در مقاله مدیتیشن و اراده اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع به دست بیارید.

تکنیک های ذهن آگاهی هم می تونن به شدت بر روی اراده ما تاثیر گذار باشن چرا که باعث افزایش تمرکز ما و زندگی در زمان حال می شن.

در این ویدئو تکنیک ساده ای رو آموزش می دیم که با کمک آن می تونیم نسبت به تصمیمات ناخودآگاه روزانه، آگاهی پیدا کنیم و با تمرکز بیشتری برای انتخاب های روزانه مون تصمیم بگیریم. وقتی نسبت به انتخاب های روزانه آگاه باشیم در چالش اراده هم موفق تر عمل می کنیم.

 

یک مغز و دو ذهن

در این پادکست قصد داریم تا با داستان یک مغز و دو ذهن آشنا بشیم. داستانی که دلیل تمام کشمکش های ما بین لذت بردن از یه کاری که تنها الان حال مارو خوب می کنه و لذت بردن از انجام کاری که شاید الان خیلی خوشایند ما نباشه اما در آینده لذت بزرگتری رو به ما هدیه می ده رو باز می کنه. فکر می کنم برای کسی که قصد تقویت اراده داره، دونستن این مفهوم ضروریه.

پس گوش دادن به این پادکست رو از دست ندید.

 

سیستم وعده پاداش و دوپامین

در پادکست سیستم وعده پاداش و دوپامین با یکی از دلایل اهمال کاری و پشت گوش انداختن انجام کارها آشنا می شیم. البته این پادکست فقط راجع به اهمال کاری در انجام کار ها نیست، در این بخش ما با دلیل پا گذاشتن روی قوانینی که باعث می شه در بخشی از چالش اراده ای مون ببازیم هم آشنا می شیم.

مثلا اگر رژیم دارید و به وسوسه یه بستنی خوش آب و رنگ نه نمی گید، تو این پادکست دلیل اون رو متوجه می شید!

در این قسمت سیستم وعده پاداش و تاثیر دوپامین بر روی اراده رو بررسی می کنیم.

 

رفیق شفیق وسوسه

تا به حال به این فکر کردید که احساساتی مثل خشم، ترس، ناراحتی و… ممکن اراده ما رو تهدید کنه؟

در این پادکست با دلایلی که باعث می شه احساسات منفی ما رو به دام وسوسه بندازن آشنا می شیم.

برای تقویت اراده شاید بد نباشه مدیریت احساسات مون رو هم تقویت کنیم، برای همین پیشنهاد می کنم اگر مدام درگیر احساساتی مثل خشم و عصبانیت می شید، بعد از مطالعه این صفحه سری هم به صفحه زیر بزنید.

با یادگیری مهارت کنترل خشم، جزء معدود افرادی باشید که میتوانید خشم و رفتار خودتان را کنترل کنید.

 

تقویت اراده با 2 قانون ساده اما کاربردی

در این پادکست با دو قانونی که در رسیدن به هدف و تقویت اراده بسیار می تونه کارآمد باشه آشنا می شیم. قانون فقط ده دقیقه انجامش نده و قانون ده دقیقه انجامش بده.

 

راستی یه چند لحظه صبر کنید!

اگر علاقه مند هستید تا کتاب هایی در مورد آموزش تقویت قدرت اراده هم مطالعه کنید و مفصل تر با تکنیک های موثر در تقویت اراده آشنا شید، پیشنهاد می کنم کتاب الکترونیکی و رایگان تنبلی رو لوله کن رو بخونید. همچنین اگر تمایل دارید مطالعه مفصل تری راجع به اراده و عملکرد مغز در چالش های اراده ای داشته باشید، کتاب ذهن هوس باز من رو مطالعه کنید.

اگر تمایل دارید کتاب های بیشتری در این باره بشناسید و مطالعه کنید مطلب زیر رو از دست ندید که در آن سعی کردیم تا 5 کتاب معروف مرتبط با تقویت قدرت اراده رو به شما معرفی کنیم.

امیدواریم این سری فیلم ها و پادکست های آموزش تقویت اراده به شما کمک کنه تا در چالش های اراده ای تون موفق شید و اهداف مختلف تون رو با لذت لمس کنید.

لطفا تجربیات تون در مسیر تقویت اراده رو برامون بنویسید.

دوره آموزشی تقویت اراده

  1. سمانه گفته؛
    14:26 1398/08/08

    ممنون از این که اطلاعاتتون رو با توضیحات گرم و قشنگتون به اشتراک گذاشتید بسیار کمک رسان خواهد بود

    • سارا یوسفی گفته؛
      09:07 1398/08/15

      ممنون از شما که به فکر رشد خودتون هستید و وقت گذاشتید.

    • سارا یوسفی گفته؛
      08:06 1398/10/04

      ممنونم بابت همراهی شما و اینکه با آموزش می خواید اثر مثبت روی دنیا بزارید مرسی که هستید.

  2. مجید گفته؛
    17:08 1398/10/10

    سلام سارا جون
    حس خوبی بهت دارم
    دوست دارم بیشتر بشناسمت
    کمی از خودت بگو

    • سارا یوسفی گفته؛
      08:30 1398/11/12

      سلام ممنونم. شما می تونید تو اینستاگرام پیج ما رودنبال کنید https://instagram.com/asare.mosbat همچنین تو داستان زندگی که تو سایت هست فکر می کنم اطلاعات خوبی بتونید به دست بیارید.

  3. عبدالرضا ازهری گفته؛
    20:52 1399/01/10

    سلام وقت شما بخیر و شادی بسیار لذت بردم و استفاده کردم اگر آموزشهای دیگری در زمینه کار کرد مغز در رفتار و تصمیم گیری دارید لطفا برای ما بگذارید ممنون از زحمات شما.

    • سارا یوسفی گفته؛
      10:33 1399/01/20

      ممنون از حضور شما و زمانی که گذاشتید. چشم حتما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات