لوگوتایپ اثرمثبت

چگونه با خواب قدرت اراده خود را تقویت کنیم؟

چگونه با خواب قدرت اراده خود را تقویت کنیم؟

یکی از عواملی که می تواند بر روی ضعیف شدن اراده تاثیر گذار باشد، خواب نامناسب و ناکافی است. شما می توانید با خواب قدرت اراده خود را تقویت کنید.

 

چرا کم خوابی باعث ضعف در اراده می شود؟

کار اصلی مغز محافظت از بدن است. همانطور که در مقاله کورتکس چیست گفتیم برای پیروزی در چالش های اراده ای مان کورتکس نیاز به انرژی دارد و درست زمانی که مغز حس کند انرژی بدن در حال کاهش است، انرژی اختصاص یافته به کورتکس را کم می کند و در نتیجه در هنگام خستگی، گرسنگی و… احتمال آنکه از چالش های اراده ای مان شکست بخوریم بیشتر است.

 

اما کم‌خوابی چطور می‌تواند باعث کاهش قدرت اراده شود؟

از آنجایی‌که بیشتر انرژی بدن ما در قالب گلوکز ذخیره می‌شود، در هنگام خستگی سلول‌ها به‌سختی می‌توانند گلوکز مورد نیاز خود را از جریان خون دریافت کنند. درنتیجه بحران انرژی پیش آمده، بر روی کورتکس که برای خودکنترلی به انرژی زیادی نیاز دارد، اثر می‌گذارد و خستگی ناشی از کم‌خوابی باعث می‌شود تا عملکرد کورتکس با مشکلاتی مواجه شود.

به همین علت خواب کم و خستگی ناشی از آن می تواند باعث شود تا در فعالیت هایی که نیاز به اراده دارند نتوانیم در هنگام خستگی ناشی از بی خوابی، به خوبی عمل کنیم.

 

روش های بازیابی قدرت اراده با خواب

خیلی اوقات ما چاره ای نداریم و نمی توانیم در زمان های فشار کاری یا امتحانات به اندازه کافی استراحت کنیم و خواب کافی داشته باشیم. برای رفع این مشکل هم می توان از روش هایی که به بازیابی قدرت اراده کمک می کنند استفاده کنیم که در ادامه راجع به آنها صحبت می کنیم.

شما با داشتن خواب کافی، چیزی در حدود حداقل 6 ساعت خواب در طول شبانه روز می‌توانید قدرت اراده خود را تقویت کنید.

خواب کمتر از 6 ساعت باعث می‌شود تا ما در معرض استرس و وسوسه بیشتری باشیم، ضمن آنکه کنترل احساسات هم سخت‌تر می‌شود. سطح تمرکز کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه در برابر چالش‌های اراده‌ای که در طول روز با آن‌ها سروکار داریم، به‌اندازه کافی انرژی نخواهیم داشت.

آزمون خواب

چگونه مشکل کم خوابی و ضعف در اراده را حل کنم؟

اگر درگیر کم‌خوابی هستید شاید تکنیک‌های زیر بتواند به شما کمک کند تا در بازیابی قدرت اراده بهتر عمل کنید.

اگر چند روز کم‌خوابی دارید سعی کنید در اولین فرصت خواب کافی داشته باشید. ضمن اینکه یک خواب مفصل می‌تواند به شما کمک کند تا اگر چند روز بی‌خوابی در پیش دارید هم مغز عملکرد بهتری داشته باشد.

یکی دیگر از راهکارهایی که به شما در رفع مشکل کم‌خوابی کمک می‌کند این است که فاصله زمان‌های بیداری خود را کاهش دهید. اگر برای شما مقدور است، در طول روز حتی نیم ساعت هم که شده بخوابید.

این را فراموش نکنید قدرت اراده جدا از مسائل روانی که در سایر مقالات اثر مثبت بیشتر به آنها می پردازیم، به مسائل جسمانی، غذا، ورزش، آلودگی هوا و عوامل زیاد دیگری هم بستگی دارد.

اگر علاقه مند هستید تا بیشتر با روش های تقویت قدرت اراده آشنا شوید، فکر می کنم فیلم های آموزش تقویت قدرت اراده بتواند برای شما مفید باشد.

اگر شما هم تجربه ای از رابطه خواب و اراده دارید که فکر می کنید می تواند برای ما و سایر همراهان اثر مثبت مفید باشد، لطفا برای ما در بخش کامنت ها از تجربه خود بنویسید.

  1. بازتاب هاآنالی

    • سارا یوسفی گفته؛
      12:22 1400/01/21

      خواهش می کنم. مرسی که به مهارت مهمی مثل کنترل خشم اهمیت می دید.

  2. بازتاب هاعلی

    • سارا یوسفی گفته؛
      12:10 1400/01/21

      خواهش می کنم ممنون بابت همراهی شما.

  3. بازتاب هادانشجوی خسته

    • سارا یوسفی گفته؛
      20:15 1400/11/25

      یا روز های قبل از امتحان خواب خوبی داشته باشید و یا بعدش سعی کنید بی خوابی رو جبران کنید.

  4. بازتاب هاخوش خواب

  5. بازتاب هاساجده یزدانی

  6. بازتاب هایک بد خواب بی خواب

    • سارا یوسفی گفته؛
      09:21 1400/10/15

      بله دوست عزیز همونطور که در مقاله بهش اشاره کردیم وقتی که جسم ما خسته باشه مغز ترجیح می ده انرژی مورد نیاز سلول ها رو تامین کنه تا به فکر اراده ما باشه. در مورد بخش دوم سوال شما باید بگم بی خوابی برای چند روز مشکلی نداره اما نباید تو سبک زندگی ما بیاد و اینکه فقط کافیه یک روز کارهای روزمره رو رصد کنیم اون وقت می بینیم که در طول روز چقدر زمان رو معمولا بی هوده از بین می بریم و اگر درست ازش استفاده کنیم نیازی به بی خوابی کشیدن نیست.

  7. بازتاب هارامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات