لوگوتایپ اثرمثبت

معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن نویسنده رولف دولبی

معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن نویسنده رولف دولبی

مطالعه کتاب هنر شفاف اندیشیدن برای کسانی که درگیر مقوله تصمیم گیری و یا علاقه مند به مطالعه راجع به خطاهای شناختی هستند، می تواند یک انتخاب جذاب به شمار آید. در قفسه نقد تخصصی کتاب این هفته به سراغ معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن رفتیم. پس اگر می خواهید قبل از مطالعه این کتاب، کمی بیشتر راجع به آن بدانید و در صورت تمایل به خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن به آسانی بتوانید آن را تهیه کنید، با اثر مثبت همراه باشید.

 

تصویر رولف دوبلی نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن

 

کتاب هنر شفاف اندیشیدن، در سال 2013 به قلم رولف دولبی نویسنده و کارآفرین سوئیسی نوشته شده است و انتشارات Harper منتشر شد.

رولف دولبی در سال 2008 با تاسیس انجمن World. Mind پلی میان جوامع علمی و فرهنگی ایجاد کرد. همچنین او یکی از بنیان گذاران موسسه getAbstract که در زمینه خلاصه کتاب فعالیت می کند، محسوب می شود البته ناگفته نماند که رولف دولبی در سال 2011 از این موسسه استعفا داد تا تمام زندگی خود را وقف نویسندگی کند.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن به بررسی خطاهای ذهنی که می تواند موقعیت های مختلف زندگی ما را تحت الشعاع قرار دهد، می پردازد. سوالی که نویسنده با آن ذهن مخاطب را به چالش می کشد این است که (آیا همیشه تصمیمات درستی می گیریم؟) یا اینکه (آیا ذهن ما بهترین عملکرد را دارد؟)

رولف دولبی عواملی را تجزیه و تحلیل می کند که زندگی ما به طور ناخواسته تحت تاثیر آن ها قرار می گیرد. رولف دولبی معتقد است شناخت این عوامل از اثر مخرب آن ها بر زندگی جلوگیری می کند. هنر شفاف اندیشیدن کتابی است که انسان را به تفکر درست و بدون تعصب و راه رسیدن به موفقیت و کمال دعوت می کند.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن به عنوان پرفروش ترین کتاب سال 2013 در کشور آلمان معرفی شد و پس از آن به سرعت در کشورهای انگلستان، هلند، ایرلند، سنگاپور، کره جنوبی، هند و ایران ترجمه و مورد استقبال مخاطبان علاقه مند به روانشناسی و خود شناسی قرار گرفت.

در فصول مختلف کتاب هنر شفاف اندیشیدن چه می خوانیم؟

در کتاب هنر شفاف اندیشیدن رولف دولبی خطاهای شناختی تصمیم گیری رایج در میان انسان ها را در 99 فصل گردآوری کرده و برای درک بهتر خواننده از داستان های واقعی استفاده کرده است که البته بسیاری از مثال های خود را از سایر منابع مرتبط با تصمیم گیری وام گرفته است. از آنجایی که تعداد فصول این کتاب زیاد است، در اینجا شما را با برخی از عناوین فصول کتاب آشنا می کنیم.

برخی از فصل های کتاب هنر شفاف اندیشیدن عبارت اند از:

  • دوستان سوپر مدل خود را در خانه رها کن.
  • چرا ابرها را به شکل های مختلف می بینی.
  • نوشیدنی مجانی را قبول نکن.
  • چرا باید به قبرستان ها سر بزنی.
  • مراقب موارد استثناء باش.
  • تسلیم مرجعیت نشو.
  • آیا دانشگاه هاروارد شما را باهوش تر جلوه می دهد؟
  • جگرگوشه های خودت را بکش.
  • چرا باید گذشته را فراموش کنی.
  • اگر پنجاه میلیون نفر چیز احمقانه ای بگویند، آن چیز همچنان احمقانه است.

اجازه دهید راجع به محتوای بعضی از این فصل ها کمی بیشتر بدانیم.

 

تصویری از ابرها در آسمان که به شکل گرگ، روباه، خرس، اردک و... در آمده اند

 

چرا ابرها را به شکل های مختلف می بینی؟

این فصل از کتاب به توهم دسته بندی و انتخاب الگو اشاره می کند. در این بخش می خوانیم که هنگام انتخاب الگو باید آنقدر آن را تجزیه و تحلیل کنیم تا صحیح و غلط بودنش مشخص شود .

نکته جالبی که در کتاب به آن اشاره شده این است که هنگامی که اشتباه بودن الگو به ما ثابت می شود متوجه می شویم که هیچ الگویی وجود نداشته و این نحوه مواجهه ذهن انسان با مسائلی از این قبیل است.

 

چرا باید به قبرستان ها سر بزنی؟

نویسنده در این بخش از کتاب هنر شفاف اندیشیدن احتمال موفقیت و شکست در زندگی را بیان می کند. او معتقد است نکته مهم در شروع انجام هر کاری این است که بپذیریم، به همان میزان که احتمال موفقیت وجود دارد احتمال شکست نیز وجود خواهد داشت.

ضمن اینکه نباید به آسانی پرونده کارهای نیمه تمام خود را ببندیم چون مرز بین شکست و پیروزی بسیار کوتاه است. حال که صحبت از موفقیت شد بد نیست اگر علاقه مند به این موضوع هستید سری به مطلب موفقیت چیست بزنید.

 

مراقب موارد استثناء باش!

این فصل از کتاب به تمایل انسان به دریافت اطلاعاتی اشاره می کند که افکار فرد را تایید می کند. به طور مثال ما انسان ها عموما حجم زیادی از مطالب را دریافت می کنیم ولی آن دسته از اطلاعاتی که با ذهن و مدل فکری ما در تضاد باشند را نمی پذیریم.

به عبارت دیگر هیچ گاه میلی به تغییر و تصحیح اطلاعات غلط حک شده در ذهنمان را نداریم و مطالب را به گونه ای تفسیر می کنیم که با اطلاعات قبلی ما در تناسب باشند.

 

تصویری از دانشگاه هاراوارد که در کتاب شفاف اندیشیدن به آن اشاره شده است

 

آیا دانشگاه هاروارد شما را باهوش تر جلوه می دهد؟

این بخش از کتاب هنر شفاف اندیشیدن به خطای توهم بدن شناگر اشاره می کند. به طور مثال بعد از اینکه شما با یک شناگر ماهر ملاقات می کنید بدن ورزیده و تنومند آن شخص، انگیزه شما را برای شناگر شدن و به دنبال آن داشتن بدنی ورزیده سوق می دهد.

در صورتی که این توهمی بیش نیست چرا که دلیل انتخاب آن فرد به عنوان شناگر داشتن بدنی ورزیده بوده، نه اینکه به واسطه شنا تنومند شده است.

دولبی در قسمتی از این کتاب مطرح می کند: برخی از دانشمندان علوم اجتماعی بر این باورند که تلاش برای شادمان تر بودن درست مثل تلاش برای داشتن قد بلند تر بیهوده است، به همین خاطر توهم بدن شناگر نوعی خود فریبی است.

 

 جگرگوشه های خودت را بکش

این بخش از کتاب به فصل مراقب موارد استثناء باش اشاره دارد. در این بخش می خوانیم که انسان تمایلی طبیعی به یافتن مواردی را دارد که دیدگاه و عقاید ما را ثابت کند. در واقع انسان روش صحیح استفاده از اطلاعات موجود را نمی داند و به محض تمرکز بر یک موضوع دیدگاه های مرتبط با خود را مورد پذیرش قرار می دهد.

 

اگر پنجاه میلیون نفر چیز احمقانه ای بگویند، آن چیز همچنان احمقانه است

این بخش از کتاب هنر شفاف اندیشیدن به نکته مهم و قابل توجه خطای تایید اجتماعی می پردازد. یعنی شباهت رفتاری در تعداد بسیار زیادی از انسان ها نوعی اعتماد و اطمینان از درستی انجام آن کار در ذهن ما ایجاد می کند که تنها یک خطای ذهنی است و دلیل منطقی ای برای تبعیت کردن از آن ها وجود ندارد.

 

کتاب هنر شفاف اندیشیدن در ایران

کتاب هنر شفاف اندیشیدن برای اولین بار در ایران در زمستان سال 1393 به دست عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروزی ترجمه و توسط نشر چشمه در 325 صفحه و در قطع رقعی منتشر شد و بهار سال 1394 در نمایشگاه کتاب به فروش رسید. تا این لحظه یعنی پاییز 1401 این کتاب به چاپ 113 خود رسیده است.

گفتنی است علاوه بر ترجمه این کتاب به قلم عادل فردوسی پور نسخه صوتی آن نیز با صدای او منتشر شده است.

 

کتاب هنر شفاف اندیشیدن به ترجمه عادل فردوسی پور در دست خودِ عادل

 

کلام عادل فردوسی پور در دیباچه کتاب:

تصور کنید در زمین فوتبال هیچ خطایی اتفاق نمی افتاد. آن وقت واژه ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج هم معنا نداشت. اشک ها و لبخندها محو می شدند و زیبایی فوتبال هم رنگ می باخت. آدم ها شبیه ربات های برنامه ریزی شده ای بودند که وظیفه شان بردن بدون کوچک ترین اشتباه بود.

حالا تصور کنید در این زمین پهناور که هزاران زمین فوتبال را در خود جای داده؛ قرار می شد هیچ انسانی دچار خطا و اشتباه نشود؛ آیا جهان بهتری داشتیم؟ جنگ افروزی به پایان می رسید؟ جرم و جنایت از صفحه روزگار حذف می شد؟ انسان ها با همدیگر روابط بهتری برقرار می کردند؟

پاسخ به این پرسش ها و پیش بینی جهانی که هرگز تجربه اش نکردیم، کار دشواری است؛ اما آنچه قابل پیش بینی است، آن است که هرچه بیشتر خطاهای خود را بشناسیم، رویکرد بهتری نسبت به زندگی خود خواهیم داشت. از آنجا که خطاهای بشری در طول حیاتش از الگوهای مشابهی پیروی می کنند، امکان شناختن آن ها نیز امری ممکن است.

رولف دولبی در این کتاب تلاش می کند بر اساس مطالعات، تحقیقات و تجربیات شخصی اش بیشتر این خطاها را شناسایی، بازخوانی و معرفی کند.

در این مطلب سعی کردیم به معرفی نویسنده، مترجم ها و سرآغاز نشر کتاب هنر شفاف اندیشیدن بپردازیم علاوه بر اینکه خلاصه ای از فصل ها را برای درک بهتر موضوع کتاب، گردآوری کردیم، به امید آنکه اطلاعات مفیدی از این مطلب کسب کرده باشید. لطفا اگر شما هم تجربه ای در مطالعه این کتاب ارزشمند دارید، آنرا با ما به اشتراک بگذارید.

  1. شقایق گفته؛
    22:12 1401/08/22

    ممنون من واقعا نیاز داشتم کمی بیشتر راجع به کتاب هنر شفاف اندیشیدن بدونم. خوب بود.

    • سارا یوسفی گفته؛
      09:07 1401/12/14

      خوشحالیم که مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات