لوگوتایپ اثرمثبت

معرفی کتاب هنر ظریف بی خیالی نوشته مارک منسون

خیلی از ما فارغ از رشته و شغل مان تمایل به مطالعه کتاب های خودیاری و خودسازی داریم. کتاب هایی که می توانند به بهبود فردی ما کمک کنند. کتاب هنر ظریف بی خیالی از مارک منسون (Mark Manson) هم یکی از این کتاب ها به شمار می آید که در سال های اخیر به آن توجه زیادی شده است. امروز در قفسه نقد تخصصی کتاب قصد داریم شما را با کتاب هنر  آشنا کنیم. با اثر مثبت همراه باشید.

قبل از آنکه به سراغ معرفی کتاب برویم اجازه دهید با هم کمی راجع به اینکه در انتخاب یک کتاب خودیاری خوب چه نکاتی را باید رعایت کنیم، صحبت کنیم.

 

گام اول در انتخاب یک کتاب خودیاری خوب :

یکی از مهم ترین مواردی که افراد موفق در سراسر دنیا به آن توصیه و سفارش می کنند، مطالعه کتاب های خودسازی است. اما یکی از چالش های اصلی در مورد مطالعه کتاب های خودسازی، انتخاب کتابی متناسب با نیاز شما است. اولین قدم در پیدا کردن کتاب صحیح، تشخیص نیاز روحی و روانی انسان است. یعنی شخص باید به آگاهی کامل در زمینه نقاط ضعف خود و یا آنچه که نیاز دارد در خود تقویت کند، برسد.

 

تصویر شخصی درحال پیدا کردن کتاب در بین قفسه ها

 

گام دوم:

گام بعدی دوری کردن از کتاب های روانشناسی زرد است. امروزه کتاب های زیادی تحت عنوان کتاب های خودسازی وارد بازار کتاب شده اند که ناشران، بدون هیچ تجربه و بار علمی اقدام به چاپ آن ها کرده اند. این دسته از کتاب ها که تحت عنوان کتاب های روانشناسی زرد شهرت یافته اند، اگر با دقت و تفکر مطالعه نشوند، می توانند بیشتر از رشد واقعی باعث هدایت خواننده به مسیر نامناسبی شوند. در واقع به همین دلیل است که بهتر است در انتخاب کتاب دقت زیادی به خرج دهیم و از مطالعه کتاب های روانشناسی زرد دوری کنیم.

 

معرفی کتاب هنر ظریف بی خیالی

یکی از بهترین کتاب هایی که در نوع خود پرچمدار سایر کتاب های خودیاری و توسعه فردی محسوب می شود، اثر ماندگار مارک منسن، کتاب هنر ظریف بی خیالی است. اگر بخواهیم این کتاب را در دسته کتاب های انگیزشی قرار دهیم در واقع حق آن را ضایع کرده ایم. حتی ممکن است آه نویسنده در جهانی دیگر گریبانگیر ما باشد! اگر به دنبال کتابی هستید که فارغ از بحث های انگیزشی و روحیه بی جا دادن به مخاطب ارزش های زندگی او را مشخص می کند، باید این کتاب را مطالعه کنید!

نویسنده در کتاب هنر ظریف بی خیالی بر خلاف اسم کتاب به دنبال یاد دادن هنر بی خیال رفتار کردن نیست. بلکه به شما می گوید که ما آنقدر زمان، قدرت و انرژی نداریم که بخواهیم به هر چیز بی اهمیتی اهمیت دهیم  پس باید یاد بگیریم در درجه اول تشخیص دهیم چه چیزی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است و بعد از آن فکر، تمرکز و تصمیم های خود را حول آنچه که برای ما اهمیت بیشتری دارد متمرکز کنیم.

پس قبل از آنکه کتاب را برای مطالعه در دست بگیرید یادتان باشد که کتاب هنر ظریف بی خیالی درباره‌ی بی خیالی نیست؛ بلکه اتفاقاً درباره‌ی توجهِ بیش از حد به اهداف و ارزش های کلیدی و بی‌خیالی و بی‌توجهی نسبت به حاشیه‌های دیگر است (حتی اگر دیگران، آن حاشیه‌ها را، اصل بدانند).

 

مارک منسون نویسنده کتاب هنر ظریف بیخیالی

 

در کتاب هنر ظریف بی خیالی خبری از جملات انگیزشی بی مفهوم نیست!

در کتاب هنر ظریف بی خیالی خبری از جملات انگیزشی پوچ و تو می توانی های بی اساس نیست! در این کتاب مارک منسن آموزش می دهد که نباید تره های خود را برای چیزهایی که در زندگی ما ارزش نیستند خرد کنیم! مارک منسن نویسنده کتاب هنر ظریف بی خیالی ماجرا را از زندگی خودش شروع می کند. دقیقا از همان جایی که منسن متوجه می شود باید ارزش های زندگی خودش را پیدا کند و فقط برای آنها تره خرد کند.

مثال های متعددی از زندگی خود منسن و سایر افراد بسیار مشهور که تره های خود را در جاهای اشتباه و برای افراد اشتباه خرد کرده اند در طول کتاب آورده شده است! در نتیجه اولین و مهمترین کاری که در چند فصل ابتدایی کتاب، نویسنده قصد انجام آن را دارد، این است که به خواننده بفهماند چه چیزی در زندگی ارزش محسوب می شود. در واقع مهم ترین قدمی که انسان باید برای خودش بردارد یافتن ارزش های زندگی اش است. دقیقا به همین دلیل این کتاب چند قدم بالاتر از سایر کتاب های خودشناسی و خودسازی قرار گرفته است.

همچنین پیشنهاد می کنیم اگر هنوز ارزش های شخصی خود را در زندگی تعریف نکرده اید، حتما مطلب شناخت ارزش ها را مطالعه کنید.

 

آموزش راهکار های موفقیت در این کتاب

یکی از مهم ترین ویژگی های کتاب هنر ظریف بی خیالی که آن را در نوع خود بی نظیر کرده است، ارائه راهکارهای منطقی است! یعنی صرفا با دادن اطلاعات دست اول و تکرار جملات انگیزشی سعی در ارتقا روحیه فرد در لحظه ندارد. در ابتدا با آوردن مثال هایی از زندگی افراد بسیار مشهوری همچون چارلز بوکوفسکی، مخاطب را از عواقب پیدا نکردن اولویت ها و ارزش های زندگی آگاه می کند.

سپس فصل به فصل با قلمی بسیار خودمانی به مخاطب راه های شناختن ارزش های زندگی را آموزش می دهد. پس از آن که فرا گرفتید زندگی شما از کدام ارزش ها تشکیل می شود مرحله بعدی بی توجه شدن به سایر رویدادهایی است که هیچ تاثیری در ارزش های زندگی شما نخواهند داشت!

مارک منسن در کتاب هنر ظریف بی خیالی آموزش می دهد که چگونه نسبت به سایر مسائلی که در زندگی اتفاق می افتند و هیچ تاثیری در ارزش های شما ندارند بی خیال شوید. مدیریت اتفاقاتی که در طول زندگی همه ما رخ می دهند به شیوه صحیح، می تواند زندگی ما را روی غلطک موفقیت بیندازد. منسن نیز دقیقا به همین نکته اشاره می کند. در واقع وقتی آخرین صفحه از کتاب هنر ظریف بی خیالی را ورق می زنید شما تبدیل به انسان دیگری خواهید شد. یعنی محکم تر و هدفمند تر از روزی که شروع به مطالعه این کتاب کرده بودید.

 

وکتور مقایسه قلب و مغز در کفه ترازو. اشاره به راهکارهای منطقی!

 

آنچه شما پس از مطالعه کتاب هنر ظریف بی خیالی به دست می آورید

شما با مطالعه کتاب هنر ظریف بی خیالی و البته عمل به تمارین آن به طور خلاصه با موارد زیر آشنا می شوید.

  • نحوه یافتن درک صحیحی از ارزش های زندگی و اولویت های ذهنی هر فرد در این کتاب آموزش داده می شود.
  • شما می توانید پس از خواندن کتاب هنر ظریف بی خیالی ارزش های خود را در زندگی مشخص کنید.
  • آموزش راه های بی توجهی به اتفاقاتی که هیچ تاثیری در ارزش های زندگی فرد ندارند.
  • آموزش شیوه صحیح مدیریت اتفاقاتی که در طول زندگی برای فرد ممکن است اتفاق بیفتد.
  • آموزش شناسایی اولویت های زندگی فردی و راه های رسیدن به موفقیت در جهت ارزش های زندگی.

 

قلم مارک منسن در کتاب هنر ظریف بی خیالی

یکی از ویژگی های مثبت کتاب هنر ظریف بی خیالی، قلم فوق العاده صمیمی و گرم مارک منسن است. این ویژگی مثبت پا را فراتر از حالت عادی گذاشته است و کار مترجمان را در حین ترجمه این اثر دشوار کرده است. زبان محاوره ای و بسیار گرمی که در تالیف این کتاب استفاده شده است بسیار شیرین است. نویسنده سعی کرده است طوری کتاب را بنویسد که مخاطب با او احساس نزدیکی کند. در واقع در حین خواندن کتاب تصور میکنید مارک منسن را سال ها است که می شناسید و ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارید.

این مدل از گفتار منجر می شود خواننده بسیار سریع تر از سایر حالت ها سخن نویسنده را درک کند. در نتیجه احتمالا بیشتر جهت عملی کردن راهکار های ارائه شده توسط او تلاش می کند!

 

مترجمان کتاب هنر ظریف بی خیالی

کتاب هنر ظریف بی خیالی با کمی تغییر در نام کتاب توسط مترجمان و انتشارات مختلفی ترجمه و به چاپ رسیده است که در ادامه سعی کرده ایم نام برخی از مترجمین و ناشرین مختلف آن را برای شما بیاوریم.

  • هنر ظریف رهایی از دغدغه ها (مترجم: میلاد بشیری؛ ناشر: انتشارات میلکان)
  • هنر ظریف بی خیالی (مترجم: پرستو عوض‌زاده؛ ناشر: سلسله مهر)
  • هنر ظریف بی خیالی (مترجم: رشید جعفرپور؛ ناشر: کرگدن)
  • هنر ظریف به هیچت نبودن (مترجم: نریمان افشاری؛ ناشر اختران)
  • هنر ظریف بی خیالی ناشر کلید آموزش
  • هنر ظریف بی خیالی (مترجم: زهره مستی؛ ناشر: بوکتاب قم)
  • همه چیز به فنا رفته (مترجم: علی اکبر متواضع؛ ناشر: انتشارات کاکتوس)

افراد بسیار زیادی وجود دارند که درک و استنباط خود را از کلام مارک منسن به زبان فارسی ترجمه کرده اند. برای انتخاب بهترین ترجمه از نظر خودتان شاید بهتر باشد چند صفحه اول کتاب را از مترجمان مختلف مطالعه کنید و در نهایت آن کتابی را برگزینید که با مطالعه آن قلم مترجم در قلبتان رخنه کند.

اما اگر ما بخواهیم دو ترجمه خوب از این کتاب را به شما پیشنهاد دهیم، کتاب هنر ظریف بیخیالی انتشارات میلکان و انتشارات کلید آموزش می توانند انتخاب های خوبی باشند.

 

 

برش هایی از کتاب هنر ظریف بی خیالی

کلید زندگی خوب، این نیست که به چیزهای بیشتر و بیشتری اهمیت بدهید؛ بلکه باید به چیزهای کمتری اهمیت بدهید، و تنها چیزهایی را مد نظر قرار دهید که حقیقی، فوری و مهم هستند.

… یک واقعیت پنهان در زندگی هست؛ این‌که چیزی به نام بی‌خیالی وجود ندارد. شما باید به چیزی اهمیت بدهید. توجه به چیزهای مختلف و اهمیت دادن به مسائل، بخشی از جسم و بیولوژیِ ماست.

مسئله این است که به چه چیزهایی اهمیت بدهیم، و چگونه به چیز‌هایی که هیچ اهمیتی ندارند، اهمیت ندهیم.

… پختگی، زمانی رخ می‌دهد که فرد می‌آموزد تنها به چیزهایی اهمیت بدهد که ارزشمند هستند.

پرسش جالب‌ِ توجه‌تر که مردم هیچ‌وقت از خود نمی‌پرسند، این است که «چه دردهایی در زندگی خود می‌خواهید؟ و حاضرید برای چه چیزی زحمت بکشید؟»

برای مثال، بیشتر افراد می‌خواهند که ارتقای شغلی پیدا کنند و درآمد زیادی داشته باشند؛ اما هیچ‌کس نمی‌خواهد شصت ساعت کار در هفته، رفت‌و‌آمد در فاصله‌ی زیاد بین خانه و اداره، کاغذبازی‌های بیهوده، و ساختار طبقاتی استبدادی شرکت را تحمل کند…

همه می‌خواهند روابط عالی داشته باشند؛ اما همه حاضر نیستند مکالمات دشوار، سکوت ناخوشایند، احساسات جریحه‌دارشده و نقش بازی‌کردن‌های احساسی را تحمل کنند.

فرهنگ کنونی به ما می‌گوید که من خودم باعثِ شکستِ خودم شده‌ام.

من، بی‌استقامت یا بازنده هستم، و چیزهایی را که لازمه‌ی این کار بوده نداشته و رویاهای خود را کنار گذاشته‌ام، و شاید اجازه داده‌ام که فشارهای اجتماع بر من غلبه کنند.

اما واقعیت، بسیار کسل‌کننده‌تر از همه‌ی این‌هاست. واقعیت این است که من فکر می‌کردم چیزی را می‌خواهم؛ اما معلوم شد که در واقع آن را نمی‌خواستم؛ همین.

من پاداش‌های این کار را می‌خواستم، نه نبردهای آن را. نتایج را می‌خواستم، نه روند رسیدن به آن‌ها را. من عاشق جنگ نبودم؛ عاشق پیروزی بودم. و زندگی، این‌گونه پیش نمی‌رود.

تقصیر مربوط به زمان گذشته است، و مسئولیت، مربوط به اکنون است؛

تقصیر، ناشی از انتخاب‌هایی است که قبلاً شده، و مسئولیت، نتیجه‌ی انتخاب‌هایی است که شما در حال حاضر در هر لحظه از روز می‌کنید.

شما انتخاب کرده‌اید که این متن را بخوانید.

شما انتخاب می‌کنید که به این مفاهیم فکر کنید.

شما انتخاب می‌کنید که این مفاهیم را بپذیرید یا آن‌ها را رد کنید.

شاید تقصیر من باشد که شما فکر می‌کنید ایده‌های من بی‌ارزش هستند؛ اما شما مسئول نتیجه‌گیری‌های خود هستید.

تقصیر شما نیست که من این جمله را نوشته‌ام؛ اما هنوز هم شما در تصمیم‌گیری برای خواندن آن مسئول هستید.

بین مقصر دانستن کسی برای وضعیت شما، و مسئولیت واقعی آن فرد برای وضعیت شما، تفاوت وجود دارد.

هیچ‌کس مسئول وضعیت شما نیست مگر خودتان.

شاید بتوان بسیاری از افراد را برای ناراحتی شما سرزنش کرد؛ اما هیچ‌کس مسئول ناراحت بودن شما نیست غیر از خودتان.

علت این موضوع این است که شما همیشه انتخاب می‌کنید که مسائل را چگونه ببینید، چه واکنشی در برابر آن‌ها نشان دهید و چه ارزشی برای هر چیز در نظر بگیرید.

 

خرید کتاب هنر ظریف بیخیالی نشر میلکان

 

فهرست کتاب هنر ظریف بیخیالی

در این قسمت برای فهرست بازها عناوین فصول مختلف کتاب هنر ظریف بیخیالی را آورده ایم که قبل از مطالعه یا خرید کتاب هنر ظریف بی خیالی با فهرست و فصول مختلف آن آشنا شوید. البته باید این نکته را متذکر شویم که عناوین آورده شده بر اساس ترجمه انتشارات کلید آموزش است.

فصل یکم:

  • تلاش نکنید
  • چرخه‌ی بازخورد جهنمی
  • هنر ظریف بی‌خیال بودن

 

فصل دوم:

  • خوش‌بختی، یک مشکل است
  • خراب‌کاری‌های پاندای نومید
  • خوش‌بختی، با حل مشکلات ایجاد می‌شود.
  • احساسات، بیش از حد مورد توجه واقع شده‌اند.
  • نبرد خود را تغییر دهید.

 

فصل سوم:

  • شما خاص نیستید.
  • همه چیز فرو می‌پاشد.
  • استبداد خاص‌گرایی.
  • اگر قرار نیست استثنایی یا خاص باشم، پس هدف چیست؟

 

فصل چهارم:

  • ارزش رنج کشیدن
  • پیاز خودآگاهی.
  • مشکلات ستاره‌ی راک.
  • ارزش‌های بد.
  • تعریف ارزش‌های خوب و بد.

 

فصل پنجم:

  • شما همیشه در حال انتخاب هستید.
  • انتخاب.
  • تفاوت مسئولیت و تقصیر
  • واکنش به تراژدی.
  • ژنتیک و تقدیر.
  • مد شدن نقش قربانی.
  • هیچ جوابی برای «چگونه» وجود ندارد.

 

فصل ششم:

  • شما در مورد همه چیز اشتباه می‌کنید (من هم همین‌طور)
  • معماری باورهای ما
  • مراقب باشید که چه چیزهایی را باور می‌کنید.
  • قانون اجتناب منسون.
  • خود را بکشید.
  • چگونه نسبت به خود کمتر احساس اطمینان کنیم.

 

فصل هفتم:

  • شکست، راهی به جلو است.
  • درد، بخشی از مسیر است.
  • اصل «کاری بکنید».

 

فصل هشتم:

  • اهمیت نه گفتن.
  • جواب رد دادن، زندگی شما را بهتر می‌کند.
  • مرزبندی‌ها
  • چگونه اعتماد ایجاد کنیم.
  • آزادی از طریق تعهد.

 

فصل نهم:

  • … و آنگاه خواهید مرد.
  • چیزی فراتر از خودمان.
  • روی خوش مرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات