لوگوتایپ اثرمثبت

راز موفقیت حتی اگر معمولی هستید

راز موفقیت حتی اگر معمولی هستید

تا به حال به این سوال فکر کرده اید که افراد موفق چطور تبدیل به آنچه که شما می بینید شده اند؟ آیا آنها از قدرتی ماورایی برخوردار بودند؟

سارا یوسفی هستم از اثر مثبت و قصد داریم در این مقاله با هم راجع به کارهایی که در مسیر موفقیت و رسیدن به اهداف مختلف می توانیم انجام دهیم که نیاز به استعداد خاص و هوش ویژه ای ندارن صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

هدف ما از این مقاله این نیست که وانمود کنیم استعداد در رسیدن به موفقیت افراد موفق اثری ندارد، بلکه می خواهیم بر روی کارها و فعالیت هایی که می توانند ما را به آرزوهای مان برسانند اما وابسته به داشتن هوش و استعداد عجیبی نیستند، تمرکز کنیم. این جنس کارها معمولا ارزشمند هستند و در صورت رعایت کردن، آنها می توانند ارزش و اعتبار ما را افزایش و ما را هم در دسته افراد موفق قرار دهند.

 

با دیدن افراد موفق چه حسی به شما دست می دهد؟

وقتی با افراد موفق مثلا یک هنرمند ماهر یا یک ورزشکار موفق برخورد می کنید چه احساسی پیدا می کنید؟ شاید هم شما افرادی را که در کسب و کار خود موفق هستند و از درآمد قابل توجهی بهره مند هستند را موفق می دانید. وقتی با این اشخاص برخورد می کنید در کنار احساساتی که تجربه می کنید چه افکاری در ذهن شما می چرخد؟

ممکن است وقتی این افراد را می بینید دچار مقایسه بشید و مدام شرایط خود را با آنها مقایسه کنید؟

تا به حال فکر کرده اید اگر افراد موفق و مستعد نبودند شکل زندگی و دنیای ما چطور می شد؟

گاهی اوقات فکر می کنم اگر افراد موفق نبودند بشریت تا این حد پیشرفت نمی کرد و  ما نمی توانستیم انسان هایی متمدن شویم. شاید هم زندگی دیگر آنقدر ها هم هیجان نداشت و آدم ها انگیزه ای برای فعالیت و رشد در خود پیدا نمی کردند.

معرفی کتاب تنها راز موفقیت

با دیدن افراد موفق چه حسی به شما دست می دهد؟

 

رازهایی در مسیر موفقیت که به استعداد خاصی نیازی ندارند

1- قابلیت یادگیری

قابلیت یادگیری یعنی تمایل به گوش دادن، آموختن و به کار گیری آموخته ها در زندگی. در بحث آمادگی جهت یادگیری بهتر است به 5 موردی که در ادامه راجع به آنها صحبت می کنیم دقت کنیم.

 

مورد اول) هیچ چیزی جالب توجه نیست، مگر آنکه به آن علاقه داشته باشیم:

وقتی ما به چیزی علاقه مند باشیم برای آموختن آن نیز تلاش خواهیم کرد و نتیجه هر برخواستنی رسیدن هست و نتیجه هر تلاشی برای یادگیری هم کسب مهارت مورد نظر است! چند سال پیش به کلاس گیتار می رفتم و استاد گیتار من برایم از یکی از هنرجویانش می گفت که کم توان ذهنی است.

اما آنقدر به نواختن ساز علاقه داشت که توانسته بود تنها با پشتکار و تمرین زیاد در یکی از جشنواره های موسیقی داخلی رتبه اول را کسب کند. پس می بینید علاقه داشتن و تلاش کردن می تواند به ما در کسب مهارت مورد نظر کمک زیادی کند.

شاید با خود فکر کنید مگر اصلا امکان دارد کسی قابلیت یادگیری نداشته باشد؟

باید بگویم که بله متاسفانه می شود. اگر شما تمایلی برای شاد زندگی کردن و تغییر شرایط خود نداشته باشید و انتخاب شما یک زنده بودن کسل کننده باشد و علاقه ای به یادگیری و رشد نداشته باشید، درواقع اشتهای رشد و پیشرفت در شما وجود نداشته باشد، احتمالا شما قابلیت یادگیری ندارید.
می توان گفت کلید یادگیری و کسب مهارت علاقه به زندگی و رسیدن به اهداف و موفقیت است.

 

مورد دوم) بهترین دوستان، معلمان من هستند:

تا به حال به این جمله فکر کرده اید که زرنگ کسی است که دوستانش را معلم خود کند؟ تا به حال شده پس از یک گپ و گفت دوستانه با یکی از دوستان خود حس کنید چقدر مکالمه مفیدی داشته اید و چقدر مطالب جدید یاد گرفته اید و یا اصلا نوع نگاه تون به دنیا تغییر کرده؟

اگر ما تصمیم بگیریم با افرادی در تعامل باشیم که از مصاحبت با آنها بتوانیم نکات جدیدی را یاد بگیریم، پس باید در انتخاب دوستان و افرادی که در مجاورت آنها قرار داریم دقیق تر شویم و افرادی را انتخاب کنیم که طرز فکر رشد دارند و مطابق با معیار های ما افراد موفقی هستند. آیا افرادی که بیشترین تعامل را با آنها دارید، افکار، نگرش و یا شخصیتی دارند که باعث رشد شما شوند و حتی شده یک نکته کوچک از آنها یاد بگیرید؟

در کتابی می خواندم اگر افرادی که بیشترین تعامل را با آنها دارید از شما جلوتر نیستند و باعث رشد شما نمی شوند، سعی کنید دوستان تان را عوض کنید. وقتی شما برتر از بقیه باشید انگیزه های شما برای رشد کمتر می شود.

 

مورد سوم) نحوه یادگیری افراد موفق، با افراد معمولی متفاوت است:

هیرا معتقد است که یک برنده دقیقا می داند چقدر باید یاد بگیرد حتی اگر بسیار حرفه ای به نظر برسد، اما یک بازنده می خواهد که از دید دیگران حرفه ای به نظر برسد قبل از اینکه حتی خودش متوجه شود چقدر کم می داند.

افراد موفق بدون توجه به اینکه چقدر حرفه ای هستند و بلد کار، تلاش می کنند تا رشد کنند و یاد بگیرند و طرز فکر آنها رشد است و سقفی برای دانسته های خود مشخص نمی کنند. در نهایت هم به این جمله می رسیم که هرچه بیشتر یاد بگیریم بیشتر می فهمیم که نمی دانیم.

 

مورد چهارم) به دنبال لحظاتی که آمادگی بالایی برای یادگیری دارید بگردید و برای آن برنامه ریزی کنید:

خیلی از ما اولین ساعات روز را که ممکن است زمان مناسبی برای یادگیری باشد، با چک کردن شبکه های اجتماعی یا پیگیری اخبار خرج می کنیم. این در صورتی است که ممکن است بسته به شخصیت شما در ساعات ابتدایی روز که هنوز اطلاعات زیادی مغز ما را درگیر نکرده اند میزان یادگیری ما بیشتر باشد.

 

مورد پنجم) لحظات طلایی یادگیری خود را به حساب بیاورید:

خیلی از ما وقتی به کلاس، کارگاه آموزشی و یا سمیناری می رویم سعی می کنیم نکاتی را که برای مان جالب است یاد داشت کنیم اما بعد از آن دوره آموزشی با آن یادداشت ها چه می کنیم؟

تا به حال فکر کرده اید که نت برداری به تنهایی نمی تواند کسی را موفق کند؟ آنچه که باعث موفقیت یا عدم موفقیت هر فردی می شود این است که بعد از هر آموزشی با یادداشت ها چه می کنیم؟ آیا تلاش می کنیم آموخته های خود را در زندگی به کار بگیریم و به نوعی آن مهارت ها را زندگی کنیم یا فقط داستان چند ساعت کلاس رفتن ما را برگه هایی که سیاه می کنیم به یادگار نگه می دارند؟

رازهایی در مسیر موفقیت که به استعداد خاصی نیازی ندارند | قابلیت یادگیری

 

یه حرف در گوشی!

بنجامین فرانکلین می گوید:

سکه های موجود در کیسه خود را خرج مغز خود کنید تا مغز شما کیسه شما را پر از سکه کند.

بنجامین فرانکلین: سکه های موجود در کیسه خود را خرج مغز خود کنید تا مغز شما کیسه شما را پر از سکه کند

 

تا به حال پیش آمده در یک کتاب فروشی چشم شما به کتابی برخورد کند که به نظر کتاب خوبی می آید، به قیمتش نگاه کنید و بگویید بی خیال فلان قدر پول کتاب دهم و بعد کتاب را سر جایش بگذارید؟

تا به حال فکر کردید وقتی برای خرید یک کتاب که شاید، هم قیمت یک پیتزا یا کمتر باشد سبک سنگین می کنید، هزینه ای که برای یاد نگرفتن می پردازید چند برابر است؟

یا اصلا فکر کردید وقتی پیتزا می خوریم جدا از آسیب هایی که ممکن است به سلامتی ما برساند، از خوردن تکه های پیتزا فقط چند دقیقه لذت می بریم اما یک کتاب ممکن است برای چند سال لذت را به زندگی ما هدیه دهد؟

آیا می دانید هزینه ها و خسارت های ناشی از رشد نکردن از نظر فکری چقدر زیاد است؟

تجربه نشان داده است که باید برای یادگیری برنامه ریزی کنیم و بر روی خود سرمایه گذاری داشته باشیم.

 

2- ابتکار

برای ابتکار نیاز به استعداد خاصی نیست. در ابتکار شاید نیاز به انضباط باشه اما به استعداد ویژه نه.

برای رسیدن به موفقیت باید تا نتیجه گرفتیم حرکت کنیم. ابتکار یعنی کسی کاری را که برای آن آموزشی ندیده بتواند درست انجام دهد. اما همیشه برای موفقیت نیاز نیست از تعریف ابتکار که بیان کردیم استفاده کنیم. گاهی اوقات شاید ما با یک یا دوبار تکرار بتوانیم کاری را به درستی انجام دهیم یا آگاهی پیدا کنیم که انجام آن کار یا وظیفه ما هست و یا به نفع ما.

اما افرادی در این مسیر شکست می خورند که تا تحت فشار قرار نگیرند و به قول خودمان زور بالای سرشان نباشد کاری را انجام نمی دهند. خوب آنها نباید هم توقع داشته باشند که به موفقیت خاصی دست پیدا کنند.

شما در کدام دسته هستید؟

در مورد ابتکار شاید دانستن نکات زیر بد نباشد.

  • مسئولیت زندگی خود را بپذیرید:
    بی مسئولیتی برابر با نداشتن ابتکار. اگر می خواهید انسان مبتکری باشید باید قبل از هرچیزی مسئولیت زندگی و انتخاب های خود را بپذیرید. افرادی که مسئولیت زندگی خود را نمی پذیرند همیشه دنبال نفر دومی هستند که تقصیر را به گردن او بیندازند. پس هیچ وقت هم تلاشی برای تغییر و یا بهبود زندگی خود نمی کنند.
    جرج برنارد می گوید افرادی موفق می شوند که همیشه به دنبال فرصت ها می گردند و اگر فرصتی پیدا نکنند آن را ایجاد می کنند.

 

  • به دنبال رویاهاتون بروید:
    سعی کنید رویاهای خود را بشناسید و برای رسیدن به آنها تصمیم بگیرید.

 

  • رویاهای خود را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید:
    وقتی رویای ما خیلی بزرگ و کلی باشد احتمالا انجامش نخواهیم داد. چون جزئیات کار مشخص نیستند و همین عدم شناخت دقیق جزئیات ممکن است مسیر را برای ما دست نیافتنی و ترسناک نشان دهد و همین باعث می شود هرگز برای انجام اقدام نکنیم.

راز موفقیت حتی اگر معمولی هستید | ابتکار و اشتیاق

 

3- اشتیاق

سومین ابزاری که نیاز به استعداد ندارد و ما را به سمت موفقیت هدایت می کند، اشتیاق است. اشتیاق و تمایل برای انجام هر کاری می تواند ما را به موفقیت در آن برساند. اما در بحث اشتیاق حواس مان به این نکات باشد

 

  • مواظب آتش نشان ها باشید:
    وقتی در مورد آتش اشتیاق صحبت می کنیم دو دسته مخاطب داریم: یکی آتش نشان ها که همیشه سعی می کنند با منفی نگری آتش اشتیاق ما را خاموش کنند و گروه دیگر آتش افروز ها که سعی می کنند به ما انگیزه دهند و حتی اگر ما با کمبود انرژی مواجه شده باشیم هم به ما کمک کنند تا به سمت جلو حرکت کنیم. آتش نشان ها را می توانیم با این مشخصات بشناسیم.
    اگر دیدید کسی بیشتر روی معایب تمرکز دارد تا مزایا، اگر کسی شکاک و بدبین است، خودآگاه یا ناخودآگاه سعی می کند آتش اشتیاق دیگران را با نمی توانی و نمی شود و اینجا جواب نمی دهد خاموش کند و از تغییر متنفر است، او احتمال قوی یک آتش نشان است.  آتش نشان ها اغلب از جملاتی مثل بله، ولی… البته اما… استفاده می کنند.

 

  • زندگی را بر اساس اشتیاق خودتون اولویت بندی کنید:
    در زندگی چیزهایی را انتخاب کنید که به دل خودتان بنشینند نه آنهایی که چشم گیرند و برای بقیه جذاب.

 

  • اشتیاق اولین قدم برای رسیدن به پیروزی:
    برای رسیدن به پیروزی کافی است علاقه و چیزی که برای آن اشتیاق دارید را بشناسید و اقدام کنید بقیه مسیر به مرور روشن می شود. اولین شرط موفقیت این است که عاشق هدفت باشی نه اینکه برای خوشایند دیگران هدف انتخاب کنی.

 

  • اشتیاق، سوخت محرک بصیرت:
    هر ماشینی برای رسیدن به مقصد نیاز به سوخت دارد ما هم برای رسیدن به اهداف مان نیاز به سوخت لازم داریم که همان اشتیاق است.

 

4- شهامت یعنی چه؟

تا به حال این جمله را شنیدید که فلانی چون باهوش و استعداد هست، شجاع و با شهامت هم هست؟ من که تا به حال این را نشنیدم. درواقع شهامت هم یکی از آن خصوصیاتی است که نیاز به هوش خاصی ندارد.

شهامت یعنی فرار کردن از دست ایده ها، تفکرات و استاندارد های کهنه و شروع کار. شهامت خصوصیتی نیست که تنها در موقع خطر یا استرس به کار ما بیاید بلکه وقتی ما شهامت داشته باشیم قدرت ریسک کردن و در نتیجه پا گذاشتن در مسیری که ما را به اهداف مان هم می رساند را پیدا می کنیم.

احتمالا شما هم افرادی را دیده اید که افسوس گذشته و فرصت های از دست رفته را می خورند، به نظر شما یکی از عواملی که باعث رسیدن به افسوس می شود نداشتن شهامت نیست؟ تا به حال فکر کردید اگر شجاعت اینکه به موقع  و در فرصت مناسب اقدام نکنید را نداشته باشید، احتمالا شما هم به جمع کسانی خواهید پیوست که افسوس گذشته را می خورند؟

از آنجایی که تغییر سخت است و برای رسیدن به موفقیت ما نیاز داریم تا خود و سبک زندگی مان را تغیر دهیم، برای تغییر در زندگی و ایجاد عادت های جدید هم نیاز به شهامت داریم. وقتی در شرایط مناسبی هستیم و یک جا ماندن و تغییر نکردن کار راحت تری است فقط یک آدم شجاع هست که حاضر به تغییر و رشد می شود.

حتی گاهی در مسیر موفقیت برای پذیرش حقیقت هم باید شهامت داشته باشیم.

پس می توان گفت شهامت همان رها کردن چیز های آشنا و ناحیه امن است.

اگر به یاد داشته باشید، در بحث اشتیاق گفتیم خیلی از اطرافیان ما آتش نشان می شوند و قصد به چالش کشاندن ما را دارند، برای آنکه در مسیر رسیدن به هدف بتوانیم موفق باشیم، باید شهامت بیان باورها و اعتقادات خود را داشته باشیم.

توماس جفرسون می گوید یک انسان با شهامت به تنهایی در اکثریت قرار دارد.

تا به حال به مسیر موفقیت خود فکر کردید؟ زمان هایی که به بخش های پر چالش و سخت مسیر موفقیت می رسید، فکر می کنید چه چیزی باعث می شود تا شما جا نزنید و با قدرت پیش بروید؟ من که فکر می کنم برای عبور از چالش ها و سختی ها در مسیر موفقیت نیاز به شهامت داریم.

خیلی وقت ها کارها سخت یا مشکل نیستند، چون ما شهامت انجام آن کار خاص را نداریم کار مورد نظر به نظر سخت می آید.

شهامت یعنی چه؟

 

به شما تبریک می گم به خاطر شهامت تون

به شما تبریک می گویم که تا به اینجا این مقاله را دنبال کرده اید. همین که شما به دنبال رشد و یادگیری هستید، یعنی شما شهامت دارید. خیلی اوقات ما بسیار موفق هستیم و شرایط خوبی هم داریم اما نیاز به کمی شهامت داریم که از ناحیه امن خود خارج شویم و دنبال رشد و یادگیری بیشتر برویم.

مارک تواین می گوید شهامت به معنی نترسیدن نیست، شهامت یعنی مقاومت در برابر ترس، غلبه بر ترس و مدیریت ترس.

از دست دادن شهامت یعنی از دست دادن همه چی! پس با شهامت در مسیر حرکت کنید.

 

5- تاثیر دلگرمی در موفقیت

دلگرمی یکی از موارد مهم در زندگی هست که به هیچ استعدادی نیاز ندارد. به قول جرج آدام، دلگرمی مثل اکسیژن برای روح است. فکر می کنید چرا بسیاری از مردم به دلگرمی نیاز دارند؟

یکی از دلایل می تواند این باشد که خیلی از مردم به خود ایمان ندارند. خیلی وقت ها سختی مسیر باعث توقف ما نمی شود بلکه ما تصور می کنیم شایستگی رسیدن به هدف مورد نظر را نداریم و همین نداشتن ایمان به خود باعث توقف ما می شود. شما چقدر به خود ایمان دارید؟

وقتی کارهایی فراتر از تصور خودمان انجام دهیم متوجه می شویم که ما چقدر خوب و حرفه ای می توانیم باشیم و قد آرزوها و توقعات مان از خود بلندتر می شود.

خیلی اوقات تشویق و تایید نشدن باعث می شود تا ما نیاز به دلگرمی را حس کنیم. برای همین در مسیر موفقیت سعی کنید از آتش نشان ها و کسانی که سعی می کنند تلاش های شما را کوچک بشمارند دوری کنید. افراد حقیر و کوچک همیشه تلاش سایرین را زیر سوال می برند اما انسان های بزرگ شکلی رفتار می کنند که باور می کنید شما هم می توانید انسان بزرگی باشید.

اگر بخواهید کسی را پایین نگه دارید خودتان هم باید همان پایین بمانید.

7 عامل موفقیت دیگر که نیاز به استعداد ندارد

 

7 عامل موفقیت دیگر که نیاز به استعداد ندارد

  1. پشتکار
  2. درست کاری
  3. خلق و خوی خوب
  4. اعتقاد و ایمان به توانایی های خود
  5. عشق و عاشق بودن
  6. تعهد
  7. مسئولیت پذیری

 

ممکن است یک فرد با استعداد و باهوش با رعایت نکردن کارهایی که بدون نیاز به استعداد می توانند ما را در مسیر رسیدن به موفقیت هدایت کنند هرگز به موفقیت نرسد.

پس با امید و تلاش و اشتیاق در مسیر موفقیت قدم بردارید و از تجارب خود و کارهایی که به نظر شما می توانند در مسیر موفقیت به ما کمک کنند اما نیازی به استعداد ندارند هم برای ما بنویسید.

 

هدیه ای ویژه افراد موفق

قطعا یک فرد معمولی آنقدر زمان برای مطالعه یک مقاله طولانی نخواهد گذاشت و تنها افراد موفق هستند که برای رشد خود حاضرند زمان بگذارند. به شما تبریک می گوییم که در دسته افراد موفق جامعه قرار دارید. ما به پاس همراهی شما برای دوستانی که مطالعه این مقاله را به پایان رسانده اند هدیه ای در نظر گرفته ایم.

در صورتی که علاقه مند هستید مهارت های مدیریت زمان خود را تقویت کنید، می توانید محصول صوتی مدیر زمان خودت باش را به صورت رایگان تهیه نمایید.

همچنین اگر می خواهید با تعاریف مختلف موفقیت بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مطلب موفقیت چیست را مطالعه کنید.

ممنونم که شما هم می خواهید از افراد موفق جامعه باشید و در مسیر رشد قرار دارید و مطالعه این مقاله را به پایان رساندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات