لوگوتایپ اثرمثبت

ورزش چطور می تواند باعث افزایش تمرکز شود؟ | رابطه بین ورزش و تمرکز

ورزش چطور می تواند باعث افزایش تمرکز شود؟ | رابطه بین ورزش و تمرکز

اگر کمی روی تمرکز کردن متمرکز شویم، می بینیم که تمرکز هم ریشه در اراده دارد. یکی از عواملی هم که می تواند باعث افزایش قدرت اراده شود، ورزش است.

در گپ و گفت امروز که بین سعید موسویان و سارا یوسفی هست، تصمیم گرفتیم راجع به رابطه ورزش و تمرکز صحبت کنیم.

با توجه به اینکه تمرکز ریشه در اراده دارد و ورزش هم برای تقویت اراده مفید است، در این ویدئو به دو سوال مهم درباره ورزش و تمرکز پاسخ می دهیم:

  • چطور می توان با ورزش به افزایش تمرکز کمک کرد
  • رابطه ورزش و تمرکز چیست؟

خوب شاید بهتر باشد به سراغ دیدن ویدئو برویم. البته اگر تمایل دارید بیشتر از محتوای این گپ و گفت آگاه شوید و بعد آن را ببینید ادامه این مطلب را هم بخوانید.

 

در این گپ و گفت چه خبر بود؟

این گپ و گفت هم مثل سایر گپ و گفت های اثر مثبت با کمی مقدمه چینی و آشنایی با سارا و سعید شروع شد.

در ابتدا قبل از اینکه به سراغ رابطه بین ورزش و تمرکز برویم، سارا و سعید راجع به یک پروژه مشترک یعنی ضبط آموزش پیلاتس برای نابینایان صحبت کردند.

پس از آن سارا به سراغ رابطه ورزش و تمرکز رفت و مثال هایی از تاثیر تمرکز در ورزش زد مثل ورزشکاری که تیر و کمان کار می کند و اگر تمرکز نداشته باشد، نمی تواند به هدف بزند. یا کشتی گیری که روی تشک برای غلبه بر حریف باید تمرکز کند و….

البته سارا از زاویه دیگه ای هم به این موضوع نگاه کرد. او همچنین به تاثیری که ورزش کردن روی افزایش تمرکز می گذارد صحبت کرد و خواست سعید در ادامه بر اساس تجارب ورزشی خود در این باره صحبت کند.

در ادامه سعید راجع به این صحبت کرد که ما در دو حالت ورزش می کنیم. یکی زمانی که هنگام ورزش ناآگاه هستیم و حالتی که نسبت به حرکات ورزشی و کاری که می کنیم آگاه هستیم.

 

با خواب مغز را گول بزنید

در بخشی از این صحبت ها سعید راجع به اینکه چطور مغز را گول بزنیم که یک مهارت را سریع تر یاد بگیرد صحبت کرد.

سعید معتقد است که صرف نظر از اینکه ما نیاز به تمرکز بر روی چه موضوعاتی داریم، می شود با ورزش کردن تمرین تمرکز کرد که در بخش های مختلف زندگی بتوانیم بهتر تمرکز کنیم.

البته صحبت های خوب سارا و سعید محدود به آنچه که ما در این بخش ها می نویسیم نمی شود و اگر ویدئو را تماشا کنید بی شک کلام و مثال های شیرین هرکدام می تواند برای شما الهام بخش و تاثیر گذار باشد.

 

مخاطب حرف های ما ورزشکاران حرفه ای نیستند

در این صحبت ها سارا و سعید به این اشاره کردند که منظور ما از ورزش کردن صرفا ورزش حرفه ای نیست. ما حتی با انجام تمارین ورزشی ساده هم می توانیم اراده و هم تمرکز را تقویت کنیم.

رابطه ورزش و اراده

 

تاثیر اکسیژن رسانی بر روی تمرکز

قبل تر هم گفتیم که اکسیژن رسانی به مغز باعث تقویت اراده می شود و زمانی که ما حتی ورزش نا آگاهانه می کنیم علاوه بر اینکه استرس ما کاهش می یابد، شادکامی ما افزایش پیدا می کند و به دنبال آن تمرکز هم خواه و ناخواه ارتقا می یابد. البته پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با مبحث استرس روی عبارت زیر کلیک کنید:

استرس چیست؟ | تفاوت بین اضطراب و استرس کدام است؟

با آموزش افزایش توجه و تمرکز، عملکرد و بازدهی خود را بالا ببرید

 

ورزش، جادوگری است که تمرکز را به زندگیمان باز می‌گرداند

اجازه دهید کمی بیشتر از آنچه که در ویدئو بالا راجع به رابطه بین ورزش و تمرکز گفتیم، درباره تاثیرات مثبت ورزش بر روی تمرکز صحبت کنیم.

وقتی ورزش می‌کنیم، عجایبی درونمان رخ می‌دهد. تکرار حرکات، هماهنگی تن و روح، و ارتباط نزدیک با بدن، همه اینها ما را به دنیایی از تمرکز عمیق می‌برند.

ورزش یکی از بهترین راه ها برای تقویت تمرکز است؛ چرا که وقتی ورزش می کنیم کل تمرکز ما روی انجام حرکات است و این خودش یک جور تمرین برای متمرکز شدن به حساب می آید.

با ورزش در لحظه حال زندگی کردن و توجه دقیق روی حرکات را تجربه می کنیم و این یعنی تمرکز.

وقتی در ورزشگاه یا فعالیت های ورزشی شرکت می‌کنیم، یاد می‌گیریم که به حضور ذهن در لحظه حاضر اهمیت بدهیم. این تمرکز عمیق به ما کمک می‌کند تا دیگر افکار و نگرانی‌های ذهنی را به کنار بزنیم و در همان لحظه فعلی زندگی کنیم.

 

فعالیت های ورزشی باعث افزایش تمرکز می شوند چون:

  • افزایش جریان خون به مغز:

ورزش به تحریک سیستم عصبی می‌پردازد و باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. این افزایش جریان خون در مغز، منجر به تغذیه بهتر مغز و افزایش کارایی آن می‌شود که در نتیجه افزایش اراده و البته تمرکز را به همراه دارد.

  • تولید هورمون‌های مفید:

ورزش باعث ترشح هورمون‌های مفیدی می‌شود که بر تمرکز تأثیر مثبتی دارند. مثل اندورفین، سروتونین و… که می توانند باعث شادی و انگیزه بیشتر، کاهش استرس و اضطراب و در نهایت افزایش تمرکز شوند. درواقع این هورمون ها شرایط روحی و روانی بهتری را برای ما رقم می زنند که باعث افزایش تمرکز می شوند. همچنین پیشنهاد می کنیم اگر علاقه مند به مبحث انگیزه هستید، مطلب چطور انگیزه مون رو حفظ کنیم را نیز مطالعه کنید.

  • کاهش استرس:

ورزش فیزیکی منجر به کاهش استرس و اضطراب می‌شود. استرس می‌تواند تمرکز و توجه را مختل کند. با کاهش استرس، می‌توانیم بهتر تمرکز کنیم و عملکرد بهتری در فعالیت‌های روزمره خود داشته باشیم.

  • بهبود خواب:

ورزش منظم بهبود کیفیت خواب را تسهیل می‌کند. خواب کافی و کیفیت مناسب آن نقش مهمی در بهبود تمرکز و توجه دارد. با داشتن یک خواب خوب، روحیه، انرژی و تمرکز ما در طول روز بهبود می‌یابد. ورزش به ما یادآوری می‌کند که در مواجهه با چالش‌ها باید تمرکز کنیم و بر اهداف مان متمرکز بمانیم.

مطلب پیشنهادی: چگونه با خواب قدرت اراده خود را تقویت کنیم؟

 

حال اگر با تمرکز ورزش کنیم، علاوه بر تمرین ورزشی در حال تمرین تمرکز و اراده هم هستیم. علاوه بر همه اینها سارا برای ما از رابطه بین ذهن آگاهی و تمرکز هم صحبت کرد.

فکر می کنم به اندازه کافی راجع به محتوای این ویدئو صحبت کرده باشیم. هرچند که آنچه شما در اینجا می خوانید تمام صحبت های سارا و سعید نیست و به شدت به شما پیشنهاد می کنیم این ویدئو را مشاهده کنید تا عمیق تر به رابطه بین ورزش و تمرکز پی ببریم.

ارسال این ویدئو برای افرادی که فکر می کنید به شنیدن این صحبت ها نیاز دارند فراموش نشود لطفا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات