لوگوتایپ اثرمثبت

روش های نادرست مدیریت خشم

4 روش نادرست مدیریت خشم

همه ما افرادی را دیده ایم که به هنگام خشمگین شدن، روش درست تخلیه خشم را بلد نیستند و ممکن است با بروز نادرست خشم، به خود و دیگران آسیب برسانند.

در این مطلب از مجموعه مقالات آموزشی رایگان اثر مثبت قصد داریم شما را با 4 روش نادرست مدیریت خشم آشنا کنیم. اگر شما هم دغدغه کنترل خشم در زمان عصبانیت به روشی درست را دارید با ما همراه باشید.

به یاد می آورید آخرین بار چه زمانی بود که خشمگین شدید؟

  • وقتی خواب بودید و یک نفر که کار واجبی هم نداشت به طور پیاپی به گوشی شما زنگ می زد؟
  • همسایه بی ملاحظه شما نصف شب دزدگیرش را خاموش نمی کرد؟
  • وقتی کسی به شما دروغ می گفت و شما می دانستید او دارد دروغ می گوید؟
  • وقتی یک نفر مدام دم گوش شما غر می زد؟
  • در یک روزی که حسابی دیرتان شده بود و ماشین جلوی در پارکینگ شما پارک بود و نمی دانستید ماشین چه کسی است؟
  • در هنگام رانندگی و پشت ترافیک؟
  • زمانی که خیلی ساده به شما تهمت زدند؟
  • یکی از اعضای خانواده شما عصبی بود و فریاد می زد و شما هم ناخودآگاه از ابزار فریاد و داد و بی داد استفاده کردید؟
  • شاید هم همکار شما به موقع وظایفش را انجام نداد و باعث توبیخ شما هم شد.

 

فرقی ندارد کی خشمگین شده اید؛ اما احتمالا از آخرین باری که احساس خشم و عصبانیت را تجربه کرده اید، مدت زیادی نمی گذرد. چون فشارهای زندگی روزمره ممکن است در طول روز بارها ما را عصبانی کند؛ چرا که خشم و عصبانیت بخش طبیعی ای از زندگی هریک از انسان ها است و چیزی که این میان اهمیت دارد روش تخلیه خشم و شیوه درست مدیریت خشم است.

خشم هم یکی از هیجانات طبیعی انسانی مانند شادی، احساس گناه، ترس، استرس، عشق و… است که ممکن است ما را درگیر خود کند.

ما در آموزش های مرتبط با مدیریت خشم به هیچ وجه نمی گوییم که عصبانی و خشمگین نشوید؛ چرا که خشم هم بخشی از حالات انسانی ما است. بلکه می گوییم روش درست کنترل خشم را یاد بگیرید تا آسیب کمتری از زمان های عصبانیت ببینید و بتوانید به روشی موثر تخلیه خشم داشته باشید.

با یادگیری مهارت کنترل خشم، جزء معدود افرادی باشید که میتوانید خشم و رفتار خودتان را کنترل کنید.

 

چرخه باطل خشم و استرس

در اطرافیان من شخصی حضور دارد که به شدت درگیر اضطراب و استرس است. تا حدی که اگر باران بیاید حاضر نیست از خانه بیرون برود که نکند اتفاقی بیفتد. یا اگر هوا تاریک شود از ترس گم شدن و یا افتادن درون جوب و چاه از خانه بیرون نمی رود.

این موضوعات شاید ساده و کوچک به نظر برسند اما او انقدر درگیر استرس های مختلف می شود و نمی تواند آنها را مدیریت کند که در نهایت مدام حالتی عصبی به خود می گیرد و استرس خود را در قالب عصبانیت و خشم بروز می دهد. در مقابل از بس این فرد با داد و عصبانیت درخواست های خود و کارهایش را پیش می برد که اطرافیانش می گویند رفتار او، هم باعث خشم ما و هم اضطراب در ما می شود.

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که خیلی از افراد درست زمانی که درگیر استرس و اضطراب هستند، راحت تر خشمگین می شوند و در مقابل زمانی که یک نفر مدام خشمگین باشد هم انرژی او بیشتر تخلیه می شود و احتمال دارد خود را در قالب بروز استرس و یا اضطراب نشان دهد؟

حالا تصور کنید در جلسه کاری مهمی هستید و به شدت نتیجه جلسه برای شما اهمیت دارد و کمی نگران نتیجه هستید، اگر در این جلسه شما نتوانید احساسات خود را مدیریت کنید ممکن است به آسانی با صحبت های طرف مقابل خشمگین شوید و کنترل جلسه از دست شما در برود. در مقابل هم اگر شما قبل از جلسه درگیر مساله ای شده باشید که باعث خشمگین شدن شما شده باشد و با حالتی عصبانی به جلسه بروید، باز هم ممکن است عصبانیت شما باعث شود نتوانید استرس خود را مهار کنید و آنطور که باید در جلسه ظاهر شوید و نتیجه دلخواه خود را به دست آورید.

همچنین مطالعه مطلب تفاوت بین استرس و اضطراب پیشنهاد می شود.

مبحث رابطه بین استرس و خشم تنها بخشی از داستان روش نادرست مدیریت خشم است. در ادامه قصد داریم شما را با 4 روش نادرست در کنترل خشم آشنا کنیم. روش های غلطی که نه تنها باعث تخلیه خشم ما نمی شوند، بلکه باعث آسیب رساندن به ما و اطرافیان ما هم خواهند بود.

چرخه باطل خشم و استرس

 

4 روش نادرست مدیریت خشم

بسیاری از ما برای غلبه بر احساس خشم از روش های نادرست مدیریت خشم استفاده می کنیم و با کمک روش های بروز نادرست سعی بر کنترل خشم خود داریم. روش های ناکارآمدی که نه تنها منجر به آرامش ما نمی شوند، بلکه می توانند باعث شوند که در کوتاه مدت و حتی بلند مدت به خود و اطرافیان مان آسیب برسانیم.

 

1. آسیب جسمانی از طریق فرو خوردن خشم

همه ما افرادی را دیده ایم که عادت دارند ناراحتی ها، مشکلات و حتی خشم و عصبانیت خود را بروز ندهند و به قول معروف در خود بریزند. ما در آموزش های مرتبط با مدیریت خشم هیچگاه تاکید بر عدم ابراز خشم نداریم. چرا که بروز ندادن خشم به شکلی درست و به موقع، خود می تواند یکی از روش های نادرست مدیریت خشم به حساب بیاید.

لطفا Somatizer نباشید.

یک روش نادرست مدیریت خشم، فرو خوردن آن است. افرادی که به دلایلی مثل:

  • ترس از قضاوت دیگران
  • غیر موجه به نظر رسیدن
  • ترس
  • خجولی گری
  • و…

سعی بر فرو خوردن خشم به جای ابراز آن دارند، در صورت تکرار دچار درد های جسمانی می شوند.

چرا که عدم بروز به موقع خشم و عصبانیت و فرو خوردن آن در دراز مدت ممکن است خود را در قالب بیماری هایی مثل سردردهای میگرنی، زخم معده و حتی بیماری های مشابه بروز دهد. پس برای سلامتی خودتان هم که شده، لطفا خشم خود را به موقع و درست بروز دهید تا به خاطر مدیریت خشم نادرست درگیر بیماری های جسمی و حتی روحی نشوید.

به افرادی که با سرکوب کردن احساسات و عواطف باعث می شوند تا هیجانات و احساسات خود را به صورت فیزیکی در بدن بروز دهند اصطلاحا Somatizer می گویند.

 

2. من حق ندارم خشمگین شوم!

بعضی از افراد هستند که به اشتباه تصور می کنند یک انسان با درایت و فهمیده نباید خشمگین شود. این تصور کاملا غلطی است و خشم و عصبانیت هم مثل هر احساس انسانی دیگری یک امر طبیعی است.

شما به همان اندازه که خود را محق می دانید عاشق شوید و احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه کنید، به همان اندازه که خود را محق شادی و یا گاهی غمگین شدن می دانید، محق هستید تا گاهی هم خشمگین شوید. چیزی که این میان اهمیت دارد نحوه کنترل عصبانیت و مدیریت خشم است.

تصویر زوج خشمگین

 

در روانشناسی ACT یا همان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد گفته می شود که کنترل احساسات و افکار نه تنها باعث از بین رفتن آن احساس یا فکر نمی شود بلکه به آن احساس یا فکر قدرت بیشتری می دهد. قدرت برهم زدن نظم و روال درست زندگی خود.

در ACT روانشناسان معتقد هستند به جای کنترل و مبارزه با احساسات و افکار باید وجود آنها را بپذیریم. هرچند اینجا بحث ما ACT و راه کار های جذاب آن نیست اما روش نادرست کنترل احساسات و فرار از آنها، یکی از روش های نادرست مدیریت خشم هم قطعا هست.

معرفی 4 کتاب ACT

دوستانی که آموزش های مرتبط با تقویت اراده اثر مثبت را دنبال کرده باشند، می دانند که احساس گناه یکی از دشمنان راسخ اراده است. در مدیریت خشم هم ما برای مدیریت احساسات مان نیازمند کمک گرفتن از اراده هستیم تا بتوانیم احساس عصبانیت خود را به شیوه ای درست مدیریت کنیم.

راهکارهایی عملی برای تقویت اراده و افزایش عملکرد

 

زمانی که تفکر ما این است که اگر خشمگین شوم رفتار بالغانه ای نکرده ام و سعی بر کنترل خشم داریم و حق خشمگین شدن را از خود می گیریم، تا درگیر خشم می شویم احساس گناه هم به سراغمان می آید.

احساس گناه معمولا این حس را به ما می دهد که از مسیر ارزش های خود خارج شده ایم و یا بر خلاف آنچه که دوست داریم عمل کرده ایم. همین احساس گناه سبب می شود تا برای بهتر شدن حال مان از ابزار مجازات به سبک خودمان استفاده کنیم.

یکی برای مجازات خود اگر رژیم غذایی داشته باشد به سراغ پرخوری می رود و یکی ممکن است با تغذیه و سلامتیش قهر کند.

یکی زندگیش را رها می کند و به جای عمل متعهدانه برای داشتن زندگی ارزشمند سعی می کند با بطالت حال خود را بهتر کند و شاید یکی هم به سراغ استفاده از مشروبات الکلی یا مواد مخدر برود.

گاهی هم افراد به سراغ خرید و یا غر زدن می روند. شاید هم مغز شروع به توجیه کردن کند.

خود زنی هم که یکی دیگر از روش های نادرست مدیریت خشم به حساب می آید.

شاید بپرسید خوب فرد قطعا اول خشمگین می شود و رفتار نادرستی بروز می دهد و بعد برای بهتر شدن حالش به سراغ کارهایی مثل خودزنی می رود، پس این نمی تواند روش نادرست مدیریت خشم باشد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که وقتی کسی در این شرایط قرار می گیرد احتمالا از دست خود آنقدر خشمگین است که خودزنی می کند پس این هم می تواند یک روش نادرست مدیریت خشم البته در مورد خود شخص باشد.

درواقع کسی که حق عصبانیت و خشمگین شدن را برای خودش قائل نیست و مهارت مدیریت خشم را هم بلد نیست، قطعا روش های نادرستی برای تخلیه خشم هم به کار می گیرد.

ممکن است فرد درگیر مرور آن اتفاق شود و احساس خشم نسبت به خود در او افزایش یابد. شاید هم مرور اتفاق مورد نظر باعث بروز احساس گناه در او شود و این موضوع باعث گردد تا رابطه فرد با خودش هم بد شود و نتواند با خود با شفقت ورزی رفتار کند.

مرد خشمگین درحال کندن موهای سرش!

 

3. دیگران را قربانی خشم خود نکنید

همه ما با افرادی مواجه شده ایم که وقتی خشمگین می شوند برای شان فرقی ندارد که اطرافیان در بروز خشم آنها تقصیری داشته اند یا نه. بلکه خشم خود را بر سر هرچیز و هرکسی که اطراف شان باشد خالی می کنند.

مثلا از مدیر خود عصبانی هستند بر سر کودک معصوم شان داد می زنند. با همسرشان دعوا کرده اند ظرف ها را می شکنند. چک مشتری پاس نشده است، منشی شرکت را مورد حمله قرار می دهند و…

یکی از مزایای آموختن مهارت مدیریت خشم همین است که افراد یاد می گیرند چطور به شکلی درست و به موقع و با روش های سازنده خشم خود را بروز دهند.

تخلیه خشم بر سر دیگران درست است برخورد درونی و انفعالی با خشم نیست، اما قطعا روشی درست برای تخلیه خشم هم به حساب نمی آید.

دعوای زوج خشمگین و فریاد کشیدن سر همدیگر

 

4. تخلیه خشم به روش غیر مستقیم

گاهی افراد درگیر تخلیه خشم هستند؛ اما شما تا در رفتار آنها دقیق نشوید متوجه نمی

شوید که فرد دارد عصبانیت خود را تخلیه می کند. اصطلاحا به این روش تخلیه خشم، خشم قباپوش می گویند.

افرادی که درگیر خشم قباپوش می شوند گاهی خودشان هم متوجه این نیستند که رفتاری که در پیش می گیرند، نوعی تخلیه خشم است. متاسفانه افرادی که درگیر تخلیه خشم به روشی غیر مستقیم می شوند هم مانند دسته قبلی در ابراز خشم خود، محدودیتی نمی‌شناسند و کنترلی بر روی خشم خود ندارند. هرچند که آنها یک تفاوت اساسی با کسانی که وقتی خشمگین می شوند زمین و زمان را به آتش می کشند دارند و آن تفاوت این است که گروه قباپوش در تخلیه خشم خود از روش های پیچیده و غیر مستقیم بروز خشم استفاده می کنند.

فرض کنید همکار شما با شما دچار تعارض می شود؛ اما در ظاهر سعی می کند دلخوری و عصبانیتش را بروز ندهد. چند روز بعد شما باید کاری را تحویل مدیرتان بدهید که نیازمند دریافت اطلاعاتی از سوی همان همکارتان است. او ظاهرا با شما خوب برخورد می کند اما اطلاعات را به موقع در اختیارتان قرار نمی دهد و شما هم نمی توانید به موقع گزارش تان را به دست آقای مدیر برسانید.

 


خشمگین های قباپوش برای تخلیه خشم خود، احتمالا یکی از روش های نادرست مدیریت خشم زیر را در پیش می گیرند.

  • ایجاد مانع برای آنکه طرف مقابل به هدفش نرسد.
  • بهانه‌سازی برای انجام ندادن قرار و مدار و یا مسئولیت
  • فراموشکاری و تأخیر (حرف تو یادم رفت؛ انجام دادم، اما متأسفانه دیر شد)
  • ارسال هم‌زمان سیگنال‌های مثبت و منفی (خریدن هدیه تولد برای یک همکار و در همان روز، مانع‌تراشی برای ارتقاء شغلی همان همکار)

این 4 روش تنها بخشی از روش های نادرست مدیریت خشم و بروز آن است. بی شک روش های بی شماری برای تخلیه خشم و عصبانیت به صورت نادرست وجود دارد که افراد ناآگاهانه از آنها استفاده می کنند.

به شما پیشنهاد می کنم اگر به فکر سلامت روحی و روابط خود هستید و نمی خواهید به خاطر استفاده از روش های نادرست مدیریت خشم آسیب ببینید، مهارت مدیریت خشم را در خود تقویت کنید.

برای اولین قدم بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

آموزش مهارت کنترل خشم | آموزش مدیریت خشم و عصبانیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات