لوگوتایپ اثرمثبت

یک اراده ضعیف چه آسیب هایی به ما می رساند؟

یک اراده ضعیف چه آسیب هایی به ما می رساند؟ | ضعف در قدرت اراده

شاید یکی از عواملی که می تواند به ما کمک کند تا انگیزه های لازم برای شناخت مغز و تقویت قدرت اراده را در خود بیشتر کنیم شناخت نتایجی که باعث ضعف در قدرت اراده و همچنین مزایای داشتن یک اراده قوی باشد.

 

یک اراده ضعیف، چه آسیب‌هایی به ما می‌رساند؟

داشتن ضعف در قدرت اراده نتایج مخرب زیادی را می تواند برای ما به همراه داشته باشد. برای مثال:

اگر مدام تصمیمات مختلف بگیریم و نتوانیم به آن عمل کنیم قطعاً کمترین آسیبی که خواهیم دید حس عدم رضایت از خود و بیهودگی است؛ اما این تازه شروع قصه است. اگر شما از آن دسته از افراد باشید که مدام به دیگران قول می‌دهند ولی از اجرایی کردن آن قول و قرارها هیچ‌وقت خبری نمی‌شود، بهتر است کمی به اعتبار و حفظ سلامتی ارتباطات اجتماعی خود فکر کنید.

فرض کنید شما هرروز به فرزندتان قول می‌دهید که امشب او را به پارک می‌برید اما شب به علت خستگی یا هر دلیل دیگری به او قول فردا را می‌دهید و فردا هم قول روز بعد و… حداقل اتفاقی که می‌افتد شما علاوه بر از دست دادن اعتبارتان نزد کودک خود به او دروغ‌گویی را هم به‌خوبی آموزش داده‌اید.

اجازه دهید با مثالی دیگر به اثرات ضعف در قدرت اراده بپردازیم فرض می‌کنیم مدیر شما وظیفه‌ای را به شما می‌سپارد. کاری که ضروری نیست اما انجام آن مهم است و شما مدام انجام آن کار را به عقب می‌اندازید. خوب مدیر شما هم آن‌قدر سرش شلوغ است که خیلی پیگیر انجام شدن کار موردنظر نباشد؛ اما اتفاقی که می‌افتد شاید در یک پروژه مهم که به انجام رساندن آن بتواند باعث رشد سازمانی شما شود، به یاد کارهای عقب‌افتاده شما بیفتد و دیگر نتواند روی شما حسابی باز کند و برگ برنده شما به‌راحتی در اختیار کس دیگری قرار گیرد.

برای آخرین مثال می‌توانیم به ورزش نکردن فکر کنیم خیلی از ما تصمیم می‌گیریم که از فردا ورزش کنیم یا از شنبه رژیم بگیریم اما هیچ‌وقت نه طبق برنامه ورزش می‌کنیم و نه طبق دستور پزشک به رژیم غذایی عمل.

 

چه عواملی باعث ضعف در قدرت اراده می‌شود؟

بی شک شناخت عواملی که باعث ضعف در قدرت اراده می شود، می تواند کمک قابل توجهی به تقویت اراده در ما کند.

شاید یک سیگار بخواهید یا کیک شکلاتی یا 5 دقیقه خواب بیشتر که وقتی به خود می‌آیید متوجه می‌شوید که آن رویای 5 دقیقه خواب بیشتر شما تبدیل به واقعیت 1 ساعت بیشتر خوابیدن شده است. در این لحظه دو انتخاب دارید سریع به دنبال آنچه می‌خواهید بروید یا خود را کنترل کنید.

چرا یک روز امیال نفسانی و لذت‌های کوتاه‌مدت برنده می‌شود و یک روز خواسته‌های بلندمدت و تصمیماتی که ما را به اهدافمان نزدیک‌تر می‌کند؟ چرا یک روز می‌توانیم مقاومت کنیم و یک روز نه؟

ما در مغز درست جایی بین چشم‌ها بخشی داریم به نام کورتکس. کورتکس وظیفه تصمیمات منطقی را بر عهده دارد که تصمیماتی مانند کنترل تمرکز و قدرت اراده در وظایف کورتکس قرار می‌گیرد. درواقع کورتکس وظیفه پشتیبانی از مغز را بر عهده دارد.

اما چرا بعضی روزها عالی هستیم و با قدرت در مسیر رسیدن به رویاها قدم برمی‌داریم و روز دیگر…

فرض می‌کنیم ندا از اضافه‌وزن رنج می بره و در یک باشگاه ورزشی نزدیک محل کارش ثبت‌نام کرده تا با کمک ورزش اضافه‌وزن خودش رو کاهش بده.

ندا انتخاب کرده که هرروز ساعت 8 تا 9.30 دقیقه در باشگاه حضور داشته باشه تا بتونه رأس ساعت 10 که ساعت شروع کاری است به محل کارش برسه. خوب ندا چند روز اول به‌موقع در باشگاه حاضر می شه و باانگیزه ورزش می کنه؛ اما بعد از چند روز کم‌کم صبح‌ها با خستگی بیدار می شه و دلش کمی خواب بیشتر می خواد. بعضی روزها هم وسوسه می شه و به‌جای اینکه ساعت 7 از منزل خارج بشه و به باشگاه بره ترجیح می ده تا ساعت 8.30 دقیقه بخوابه.

درواقع ندا در معرض یک تهدید درونی قرار می گیره که متأسفانه تهدید درونی ندا رو شکست می ده و لذت لحظه‌ای خواب بیشتر رو انتخاب می کنه.

شاید فکر کنید چیزی که باعث می شه ندا باقدرت به سمت داشتن اندامی زیبا پیش نره تنبلی صبح و خوابیدنش هست اما مسئله این هست که ندا نمی تونه به کارهایی که باعث کم‌خوابی او میشن نه بگه. مثلاً اون تلاشی برای اینکه شب‌ها در ساعت مناسب بخوابه نمی کنه. در پایان هرروز ندا با احساس نارضایتی از اینکه چرا امروز باشگاه رو پیچونده مواجه می شه و با خودش تصمیم می گیره که از فردا دیگه می رم باشگاه یا از ماه بعد منظم می رم اما بعد از یکی دو روز دیگه بااینکه ندا شب‌ها هم زود به تختش می ره تا خوب استراحت کنه، بازهم همین قصه تکرار می شه. به نظرتون دلیلش چی هست؟

 

“ندا هر شب ساعت 11 به تختش می رود تا خوب استراحت کند اما موجودی موزی به اسم تلفن همراه رو هم با خودش به تخت خواب می برد و بدون اینکه متوجه شود خیلی وقت ها به‌جای ساعت 11 ساعت 1 یا 2 پس از درگیری با شبکه‌های اجتماعی گوشی به دست به خواب می رود.

پس یکی از مشکلات ندا این است که به عواملی که باعث تجربه احساس خستگی او در صبح روز بعد می شود، نمی تواند نه بگوید.”

عدم توانایی در نه گفتن فقط محدود به روابط انسانی نمی‌شود گاهی باید توانایی نه گفتن به انتخاب‌های لحظه‌ای را هم داشته باشیم. پس اگر فکر می‌کنید باید بیشتر بخوابید، ببینید به‌جای خواب چه کارهایی انجام می‌دهید و اولویت آن کارها نسبت به داشتن خواب کافی چقدر است

تاثیر خواب کافی بر روی اراده

خواب و اراده

 

مغز مکار و ضعف در قدرت اراده

یکی دیگر از عواملی که باعث احساس ضعف در قدرت اراده در هر یک از ما می شود، سیاست های پیشگیرانه مغز است. درواقع مغز ما هر زمانی که احساس کند انرژی بدن در حال کاهش است، بی شک حفظ انرژی را در اولویت خود قرار می دهد و هرآنچه که می تواند انرژی بدن را مصرف کند، تلاش می کند از کار بیندازد.

قدرت اراده هم یکی از قربانیان نگرانی مغز ما است. اگر تمایل دارید بیشتر راجع به اینکه مغز چطور با سیاست های پیشگیرانه خود باعث احساس ضعف در قدرت اراده در ما می شود بدانید، پیشنهاد می کنم مقاله زیر را نیز مطالعه کنید.

سیاست های پیشگیرانه مغز در تضعیف قدرت اراده

 

یک اراده قوی، چه حسی در ما ایجاد می‌کند؟

یک اراده قوی

قطعاً احساس پیروزی و موفقیت برای همه ما خوشایند است و یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به اهدافی که برای ما ارزشمندند، کار بر روی قدرت اراده و تلاش برای رسیدن به هدف موردنظر است.

اجازه دهید با یک داستان تأثیرات مثبت اراده قوی را باهم بررسی کنیم.

“ ندای ورزشکار رو که یادتون هست، روز گذشته ندا به یه مهمونی دعوت بود که تو اون مهمونی با یه تهدید جدید در چالش اراده خودش که کم کردن وزن بود، مواجه شد.

اونایی که از طرفدارهای کیک شکلاتی هستند، می دونن که برای کسی که عاشق کیک شکلاتی هست، خیلی کار سختیه که کیک شکلاتی ببینه و نخوره. آخه ندا رژیم داره.

با دیدن کیک شکلاتی، مغز ندا به‌طور موقت مجذوب اون می شه. مغز هوس‌باز، در اون لحظه ماده دوپامین ترشح می کنه و اون رو از مرکز به بخش‌هایی از مغز که مسئول کنترل توجه، انگیزه و اعمال ندا هستند می فرسته. درست همین موقع، هست که ندا با خودش فکر می کنه که بره و اون کیک شکلاتی خوش‌مزه رو بخوره یا از حسرت بمیره!

اگر ندا تصمیم بگیره که بره و کیک شکلاتی رو بخوره، هم‌زمان قند خونش هم می افته و با ولع و لذت بیشتری کیک شکلاتی رو می خوره.

اما اگر ندا از قدرت اراده استفاده کنه و اصلاً سمتش نر، یعنی ندا توانایی انجام کار مهم‌تر حتی اگر اون کار سخت‌تر هم باشه رو پیداکرده. “

همۀ ما آدم‌هایی باقدرت، باپشتکار، خوش‌قول، موفق و صادق را دوست داریم. وقتی ما اراده قوی داشته باشیم بسیار راحت‌تر به سمت اهداف کوچک و بزرگ روزانه یا سالانه خود حرکت می‌کنیم. درنتیجه با دستیابی به آرزوها و هدف‌های خود، حس رضایت از خود در ما بیشتر می‌شود و درنهایت باعث داشتن حس خوب نسبت به خود و حال روانی بهتر در ما خواهد شد. قطعاً داشتن روحیه خوب به‌سلامت جسمی ما هم کمک خواهد کرد.

البته رضایت از خود و تأثیرات مثبت آن در زندگی ما، تنها بخشی از فواید اراده قوی است. در بسیاری از موارد اراده کردن و انجام به‌موقع کارها نه‌تنها حال ما را بهتر می‌کند بلکه بر روی زندگی اطرافیان ما، روابط بین فردی و اعتبار ما در بین دوستان و آشنایان هم اثر مثبت خواهد داشت.

پدری که هر شب به فرزندش قول می‌داد تا شب بعد او را به پارک ببرد را به یادآورید، یک پدر با اراده و خوش‌قول قطعاً در نزد فرزندش هم اعتبار بیشتری دارد و با رفتار اصولی خود، ویژگی‌های مثبت بیشتری را به او یاد خواهد داد.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با خصوصیاتی که افراد موفق دارند، سری به مطلب ویژگی های افراد موفق بزنید.

راهکارهایی عملی برای تقویت اراده و افزایش عملکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات