لوگوتایپ اثرمثبت

سیاست پیشگیرانه مغز در ورزش و حتی اراده

اراده و خودکنترلی

تا به حال شده درست زمانی که فعالیت فیزیکی شما زیاد می شود و یا ورزش سنگین می کنید احساس خستگی کنید اما مجبور به ادامه باشید و متوجه بشید که علی رغم احساس خستگی توانسته اید آن فعالیت فیزیکی را انجام دهید و به اتمام برسانید؟

در مورد چالش های اراده ای هم به همین صورت است. خیلی اوقات احساس می کنیم دیگر قدرت اراده و خودکنترلی ما ته کشیده است اما زمانی که در شرایط اجبار باشیم می بینیم که کار مورد نظر را تا رسیدن به نتیجه مورد نظر ادامه می دهیم و مشکل خاصی هم پیش نمی آید.

امروز قصد داریم با هم علت احساس خستگی در قدرت اراده و خودکنترلی را بررسی کنیم پس با اثر مثبت همراه باشید.

 

سیاست پیشگیرانه مغز برای محافظت از ما

در سال 1924 فیزیولوژیک برنده جایزه نوبل آقای هیل تئوری خود را ارائه کرد که می گفت خستگی بعد از انجام تمرینات ورزشی به دلیل کم شدن نیروی عضلات نیست؛ بلکه این سیاست پیشگیرانه مغز است که برای محافظت از ما می خواهد از خستگی و کاهش انرژی بدن جلوگیری کند.

وقتی بدن در حال فعالیت سنگین است فشار زیادی بر روی قلب وارد می شود و مغز درست در همین لحظه وارد صحنه می شود  تا شرایط را کنترل کند.

در اینجا مغز با دادن احساس کاذب خستگی سعی می کند تا شما به فعالیت خود ادامه ندهید و استراحت را انتخاب کنید.

درواقع خستگی جسمی حقه مغز به بدن هست. پس قدرت یک ورزشکار خیلی بیشتر از وقتی است که از مغز پیام خستگی را دریافت می کند.

دانشمندان تحقیق کردند که شرایط فیزیکی یک ورزشکار هنگام خستگی چه تغییری می کند و هیچ علائم فیزیولوژیکی یافت نشد که مبنی بر خستگی عضلات باشد.

درواقع مغز بالا رفتن ضربان قلب را حس می کند و از ترس اتمام منابع انرژی در بدن، ترمز آن را می کشد و درست در همین موقع مغز حس خستگی را به شما می دهد که این حالت هیچ ربطی به ظرفیت و قدرت عضلات ندارد.

پس خستگی یک احساس و فکر است و در ابتدای بروز این احساس به حالات واقعی جسمانی ما ربطی ندارد.

درواقع همانطور که حس ترس می تواند ما را از انجام یک کار خطرناک منع کند، خستگی هم احساسی است که می تواند ما را تشویق به استراحت کند.

این بار که در حال ورزش هستید و احساس خستگی می کنید می توانید تست کنید و ببینید آیا قدرت این را دارید که به تمارین ورزشی خود ادامه بدهید یا خیر. احتمالا متوجه می شوید که اولین موج خستگی در آن لحظه فقط یک احساس بوده است و بس.

 

رابطه سیاست پیشگیرانه مغز و اراده

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که ارتباط خستگی جسمانی با اراده در چیست؟

بعضی از دانشمندان بر اساس تئوری هیل معتقد هستند که محدودیت های قدرت اراده و خودکنترلی دقیقا مثل محدودیت های فیزیکی بدن هستند.

درست زمانی که حس می کنیم دیگر اراده لازم برای انجام کاری را نداریم، اگر ادامه دهیم متوجه می شویم که این فقط یک حس کاذب بوده است که مغز با کمک آن به شما تلقین کرده است تا انرژی لازم را ذخیره کند.

بارها برای خود من پیش آمده است که وقتی در زمان انجام کاری احساس خواب آلودگی یا خستگی می کنم اگر مقاومت کنم و تنها چند دقیقه ادامه بدم آن احساس خستگی رخت می بندد و گاها تا 2، 3 ساعت آینده هم می توانم به کارهایم برسم.

اجازه دهید یکی دیگر از تجارب متاسف کننده ام را با شما به اشتراک بگذارم. احتمال زیاد شما هم این تجربه را داشته اید که به شدت احساس خواب آلودگی و خستگی دارید و فکر می کنید دیگر توان انجام هیچ کاری را ندارید؛ اما درست در همین لحظه دوستی به شما پیام می دهد و یا یک تماس تلفنی که جنبه کاری ندارد دریافت می کنید.

شاید هم حضور در شبکه های اجتماعی چندین ساعت سر شما را گرم کند و در یک لحظه که به خودتان می آیید متوجه می شوید که شما همان بوده اید که داشت از بی خوابی می مرد اما به راحتی چندین ساعت است که سرگرم کارهای غیرمهم شده است.

همانطور که مغز در هنگام استفاده از انرژی برای کارهای فیزیکی ترمز آن را می کشد، در زمانی که شما انرژی مغز را برای کارهایی که به خودکنترلی و اراده نیاز دارند هم بیش از حد استفاده می کنید، ترمز خودش را هم می کشد. چرا که برای مغز ذخیره انرژی مورد نیازش مهم تر از اراده قوی ماست.

اما درست زمانی که مغز قصد دارد ترمز اراده و خودکنترلی را بکشد، شما به کمی انگیزه بیشتر نیاز دارید تا به کار خود ادامه دهید و مثل من شگفت زده شوید که حتی هنوز هم می شود چند ساعت دیگر به کار مورد نظر پرداخت.

سیاست پیشگیرانه مغز برای محافظت از ما

 

نظریه دانشمندان استنفورد راجع به اراده و خودکنترلی

روانشناسان دانشگاه استنفورد نظریه ای در مورد خود کنترلی ارائه کرده اند که بیان می کند محدودیت خودکنترلی نشان دهنده اعتقادات مردم در مورد اراده هست و نه محدودیت های فیزیکی و روحی واقعی آن ها.

البته این نظریه به نسبت نو است و به آن معنا نیست که انسان ظرفیت بی پایانی برای کنترل خود دارد اما موضوعی که وجود دارد این است که اغلب بیش از آنچه که فکرش را می کنیم قدرت اراده و خودکنترلی داریم.

این بار که در یکی از چالش های اراده خود احساس خستگی و کم آوردن کردید، سعی کنید به آن بی تفاوت باشید تا ببینید اولین موج های خستگی شما کاذب بوده است و می توانید به خط پایان چالش های اراده ای خود برسید یا خیر!

تحقیقات نشان داده است که انگیزه های قدرتمند می توانند خستگی اراده را کنار بزنند؛ چرا که طرز فکر ما راجع به اینکه قادریم چه کارهایی انجام دهیم، مشخص می کند که باید ادامه دهیم یا تسلیم شویم.

 

ایجاد انگیزه برای افزایش قدرت اراده و خودکنترلی

انگیزه های زیر می تواند به شما کمک کند تا درست زمانی که حس می کنید قدرت اراده و خودکنترلی شما در حال کاهش است با استفاده از قدرت نه گفتن نیرو بگیرید.

  • از موفقیت در این چالش چه سودی می برید؟
    سلامت بیشتر؟ آزادی؟ شادی؟ ثروت؟
  • موفقیت در چالش اراده شما، به چه کسان دیگری سود می رساند؟
    به کسانی فکر کنید که به شما وابسته هستند و انتخاب های شما می تواند اثر مثبتی در زندگی آنها هم بگذارد.
  • تصور کنید اگر الان از پس یه چالش اراده ای سخت بر بیاید، به مرور زمان انجام اون کار خاص برای شما راحت و راحت تر خواهد شد و در انجام آن کار مهارت کسب می کنید.
    به این فکر کنید که عدم آسایش در زمان حال باعث می شود پیشرفت کنید و این سختی ها موقتی هستند و جمله معروف:
    امروز کارهایی را انجام می دهم که دیگران حاضر نیستند انجام دهند تا فردا کارهایی را انجام دهم که دیگران قادر نیستند انجام دهند.

 

پس هروقت با چالش اراده ای خود رو به رو شدید ببینید چه چیزی می تواند به شما انگیزه های لازم برای ادامه را بدهد و قدرت شما را افزایش دهد. این کار به شما کمک می کند تا وسوسه ها را له کنید.

لطفا برای ما از زمان هایی که با احساس خستگی در اراده مواجه شده اید و توانسته اید بر آن پیروز شوید بنویسید.

شاید هم با احساس خستگی در قدرت اراده و خودکنترلی رو به رو می شوید اما نمی دانید چطور آن را حل کنید، اگر با این مشکل مواجه هستید آن را با ما به اشتراک بگذارید تا به شما کمک کنیم.

  1. سید امیر سیدی تبار گفته؛
    07:48 1397/12/08

    من کاملا این احساس رو در بدنسازی تجربه کردم ، زمانی که دو حرکت رو بلافاصله پشت سر هم انجام میدیم مثلا در دو ست 12 تایی وقتی حرکت اول تموم میشه این حس رو داریم که کاملا تخلیه شدیم و دیگه انرژی نداریم اما وقتی نسبت به این حس بی تفاوت بشیم و ادامه بدیم می بینیم که حقیقت نداشته و ما این توان رو داریم که ست دوم رو هم مثل ست اول به پایان برسونیم..
    و حالا میتونم همین روش رو در انجام کارهایی مثل مطالعه و یا هر کاری که زود خستم میکرد انجام بدم، حالا به این درک رسیدم که این خستگی کاذبه و من پتانسیل خیلی بیشتری برای انجام کارها دارم.
    از شما ممنونم به خاطر این درک و شناخت با ارزش

    • سارا یوسفی گفته؛
      08:25 1398/02/19

      ممنونم که تجربه خوب تون رو با ما به اشتراک گذاشتید، خیلی جالب هست این مساله.

  2. بازتاب هاندا شفیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات