لوگوتایپ اثرمثبت

کتاب تئوری انتخاب ویلیام گلاسر

کتاب تئوری انتخاب ویلیام گلاسر

یکی از کتاب های پر اهمیت در روانشناسی، بی شک کتاب تئوری انتخاب (Choice Theory) نوشته دکتر ویلیام گلاسر است. شاید برای افرادی که دکتر گلاسر را به خوبی نشناسند و یا به تازگی با کتاب تئوری انتخاب آشنا شده باشند، به خاطر حجیم بودن این کتاب ارزشمند، این سوال برای شان پیش بیاید که آیا مطالعه کتاب تئوری انتخاب به درد من می خورد یا خیر؟

برای همین تصمیم گرفتیم امروز در بخش قفسه نقد تخصصی کتاب به معرفی و بررسی کتاب تئوری انتخاب بپردازیم. در این معرفی کتاب هم با اثر مثبت همراه باشید.

کتاب تئوری انتخاب که مهم ترین کتاب گلاسر به حساب می آید، در سال 1998 منتشر شد. این کتاب نه تنها برای روانشناسان و علاقه مندان به روانشناسی می تواند مهم باشد، بلکه برای افرادی که به دنبال توسعه فردی خود نیز هستند، می تواند کتاب مفیدی به شمار آید.

دکتر ویلیام گلاسر در بخشی از کتاب، جمله زیبایی را می گوید که فکر می کنم همین جمله می تواند بیانگر اهمیت مطالعه این کتاب ارزنده باشد.

«بشر در صد سال گذشته پیشرفت فنی قابل توجهی داشته؛ اما در زمینه کنار آمدن با یکدیگر پیشرفت چندانی نداشته ایم.»

قبل از آنکه به سراغ معرفی کتاب برویم، باید این نکته را متذکر شویم که شما با مطالعه کتاب تئوری انتخاب نه تنها با نظریه گلسر آشنا می شوید، بلکه او به تفصیل به ما می گوید که چطور می توانیم از تئوری انتخاب در زندگی شخصی مان نیز استفاده کنیم تا بتوانیم بهبود کیفیت زندگی مان را نیز شاهد باشیم.

 

تصویر دکتر ویلیام گلسر

 

روانپزشکی که فراتر از دارو عمل می کند!

ویلیام گلاسر روانپزشکی است که روش رفع مشکلات انسان ها را در چیزی فراتر از دارو درمانی می بیند. او معتقد است که بسیاری از مسائل انسان ها با اصلاح رفتار و انتخاب های بشر، قابل حل است. گلاسر درمان دارویی را درمانی ریشه ای نمی شناسد و فکر می کند برای درمان ریشه ای مشکلات بشر، به چیزی بیشتر از یک داروی شیمیایی نیاز است.

ویلیام معتقد است که انسان ها قبل از آنکه به سراغ دارو بروند، بهتر است مهارت کنترل درونی را در خود تقویت کنند. روشی که می تواند مشکلات و چالش های آنها را در زندگی روز به روز کمتر و کمتر کند. درواقع گلاسر برخلاف نگرش روانشناسی رایج که بر روی کنترل بیرونی تمرکز دارد فکر می کند که انسان قدرتمند قبل از کنترل مسائل از بیرون، می تواند با قدرت گرفتن از درون خود، بسیاری از مشکلات و چالش ها را حل نماید.

  • کودکم کار بدی کرد و من کتکش زدم.
  • اگر تو در زندگیم نبودی، من هیچ وقت نمی توانستم انقدر با انگیزه و قدرت ادامه دهم.
  • کار پیدا نمی شود و من در نداشتن شغل و درآمد بی تقصیرم.
  • او خوش شانس است که در این شرایط اقتصادی هنوز فروش دارد؛ اما ما که از این شانس ها نداریم.
  • پدر و مادرم با جدایی شان باعث شکست اقتصادی من شدند.

در تمامی این جملات یا جملات دیگری که جنسی مشابه دارند، ما می بینیم اتفاقی در محیط اطراف یا دنیای بیرون از ما رخ می دهد و در نتیجه آن اتفاق، ما واکنشی نسبت به آن نشان می دهیم. درواقع محیط و اطرافیان عامل بروز واکنش از سمت ما بوده اند و ما نقشی در انتخاب واکنش خود نداشته ایم.

در این نگرش، رفتارهایی که ما از خود بروز می دهیم و یا شرایطی که در آن گیر می کنیم، نتیجه شرایط محیطی و رفتار های اطرافیان است.

درواقع این نگرش و روانشناسی کنترل بیرونی می گوید که ما با تشویق، تنبیه و… می توانیم تلاش کنیم تا دیگران را کنترل نماییم.

 

تصویر کتاب تئوری انتخاب در دست یک شخص

 

نگاهی به فصول مختلف کتاب تئوری انتخاب

در ادامه عناوین 13 فصل کتاب تئوری انتخاب ویلیام گلاسر را برای شما می آوریم. ضمنا سعی می کنیم آنچه که در برخی از این فصول مطرح می شود را به صورت خلاصه برای شما شرح دهیم.

 

فصل اول: ما به یک روانشناسی جدید نیاز داریم!

گلاسر در فصل اول کتاب تئوری انتخاب برای اثبات الزام وجود یک نگرش جدید در روانشناسی که حاضر باشد بپذیرد کنترل درونی از کنترل بیرونی اهمیت بیشتری دارد می گوید:

پیش‌فرض عملیاتی روانشناسی کنترل بیرونی این است که:

افرادی را که کار اشتباه انجام می‌دهند، تنبیه کنید، تا آن کاری را که شما فکر می‌کنید درست است انجام دهند.

سپس به آن‌ها پاداش دهید تا الگوی رفتاری جدید را حفظ و تثبیت کنید.

بطور پیش‌فرض این مدل تفکر، الگوی ذهنی اکثر افراد روی این کره خاکی است.

درواقع ویلیام گلاسر در کتاب تئوری انتخاب می خواهد به خواننده بگوید که منشا بسیاری از رفتار ها، انگیزه ها، احساسات و… افراد در درون آنهاست و از انتخاب ها و تحلیل های درونی او نشات می گیرد.

 

فصل دوم: نیازهای اساسی و احساسات

یکی از فصول مهم کتاب تئوری انتخاب فصل دوم آن است. در این فصل گلاسر به بررسی نیازها و احساسات پایه ای و بنیادی انسان ها می پردازد. چرا که در نظریه‌های رفتاری، تعریف نیازها، پایه‌ی تحلیل رفتار قرار می‌گیرد. پس آشنایی با نیازها و احساسات پایه ای انسان می تواند فهم مابقی کتاب را برای خواننده آسان تر کند.

نیازهای پایه ای انسان و جایگاه هر نیاز در زندگی بشر، ریشه انتخاب های پر اهمیت افراد را نشان می دهد.

از نظر ویلیام گلاسر 5 نیاز زیر در دسته نیاز های اصلی و پایه ای انسان قرار می گیرد.

  • نیاز به بقا:
    نیاز به سلامتی، آرامش، غذا، پوشاک، رابطه جنسی، امنیت، مسکن
  • نیاز به عشق و احساس تعلق:
    دوستی، مهر ورزی، تعلقات اجتماعی، همکاری و مشارکت اجتماعی
  • نیاز به قدرت:
    داشتن دستاورد، رسیدن به موفقیت، احساس ارزشمندی فردی، شهرت، نفوذ، مهارت های فردی و…
  • نیاز به آزادی:
    داشتن حق انتخاب، استقلال، داشتن حق آزادی از قید و بند ها، آزادی در عمل و…
  • نیاز به تفریح و سرگرمی:
    بازی کردن، سفر، تفریح و شادی، لذت، تغییر و حتی یادگیری

 

فصل سوم: دنیای کیفی شما

اجازه دهید برای آنکه بیشتر راجع به فصل سوم کتاب تئوری انتخاب بدانیم، بخش کوچکی از ابتدای این فصل را باهم بخوانیم.

هیچ دو نفری واقعیت بیرونی را یکسان درک نمی کنند. با اینکه پذیرش این مطلب برای برخی ها بسیار مشکل است، به خصوص کسانی که به عینی نگری خود مطمئن هستند، بخش قابل توجهی از واقعیت را آنگونه که دوست داریم دریافت و ادراک می کنیم.

خوشبین ها و بدبین ها در دنیای واحدی زندگی می کنند، همانطور که عاقلان و دیوانگان؛ ولی هرکدام دنیا را به گونه متفاوتی می بینند.

بسیاری از ادراکات ما ممکن است نزدیک به ادراکات دیگران باشد که در غیر این صورت هرگز نمی توانستیم باهم کنار بیاییم؛ ولی شبیه به هم نیستند.

بر اساس تئوری انتخاب دلیل ادراکات متفاوت ما از واقعیت به دنیای مهم دیگری مربوط است که خاص هر کدام از ماست و آنرا دنیای مطلوب می نامیم.

از نظر تئوری انتخاب دلیل بسیاری از تصمیمات و انتخاب های افراد آن چیزی است که در دنیای کیفی یا دنیای مطلوب هر کس وجود دارد که در این فصل مفصل راجع به دنیای مطلوب صحبت می شود.

همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب دنیای مطلوب و مدیریت خشم را نیز مطالعه کنید.

 

فصل چهارم: رفتار کلی

ویلیام گلاسر در این فصل بر این موضوع تاکید می کند که تقریبا همه رفتارهای مهم ما ریشه در انتخاب دارند. در فصل چهار کتاب تئوری انتخاب، کلمه رفتار، محدود به ساختن و مدیریت رابطه‌ها، تصمیم‌های روزمره و انتخاب‌هایی که آگاهانه انجام می‌دهیم نمی‌شود.

بلکه گلاسر معتقد است رفتارهایی که بر اساس آگاهی نیستند و ناخودآگاه درگیر آنها می شویم، مثل غم و اندوه و حتی افسردگی نیز بر اساس آنچه که در نتیجه این رفتار فرد به دست می آورد، انتخاب می شود. مثل منافع و دستاوردها و هزینه‌ها.

 

فصل پنجم: همخوانی در شخصیت و قوت نیاز ها

 

فصل ششم: تعارض و واقعیت درمانی

 

فصل هفتم: خلاقیت

ولیام گلاسر معتقد است که زندگی بدون خلاقیت ارزش زیستن ندارد. او می گوید در مغز ما یک سیستم خلاق وجود دارد که خلاقیت و نوآوری را به تمامی رفتار های کلی ما می افزاید. این سیستم خلاق حتی در خواب هم به شکل خواب دیدن در حال کار است.

او می گوید این سیستم خلاق است که نویسندگان، بازیگران، موسیقی دانان و.. را از یکدیگر متمایز می کند.

اگر علاقه مند به مباحث مربوط به خلاقیت هستید می توانید سری به مطلب خلاقیت چیست بزنید.

 

فصل هشتم: عشق و ازدواج

 

فصل نهم: اعتماد و خانواده شما

 

فصل دهم: آموزش، تعلیم و تربیت و مدارس کیفی

 

فصل یازدهم: تئوری انتخاب در محل کار

 

فصل دوازدهم: اجتماع کیفی

 

فصل سیزدهم: تعریف مجدد آزادی شخصی

شما در فصل 13 کتاب تئوری انتخاب 10 اصل را می خوانید که هر کدام یکی از نکات کلیدی تئوری انتخاب است. در ادامه عنوان هر یک از این ده اصل را می آوریم.

 

ده اصل بدیهی در تئوری ‌انتخاب

  1. تنها کسی که رفتارش را می‌توانیم کنترل کنیم خود ما هستیم.
  2. تنها چیزی که می‌توانیم به فرد دیگری بدهیم اطلاعات است.
  3. تمام مشکلات دامنه‌دار و پایدار روانشناختی از مشکلات ‌ارتباطی نشأت می‌گیرد.
  4. وجود این رابطۀ مشکل‌دار، همواره بخشی از زندگی کنونی ماست.
  5. آنچه در گذشته بر ما رفته است، بر شرایط کنونی ما اثری شگرف و غیرقابل‌انکار دارد. اما ما می‌توانیم نیازهای بنیادین خود را بطور مناسبی ارضاء نموده و برای ارضای آنها در آینده طرح و برنامه‌ریزی انجام دهیم.
  6. هریک از ما یک جهان کیفی (دنیای ‌مطلوب) خاص خود را در ذهن خویش دارد.
  7.  تمام آنچه از ما سر می‌زند فقط یک رفتار است.
  8. تمام رفتارهای ما از یک کلیت برخوردار است که از چهار مؤلفه تشکیل شده است شامل: فکر، احساس، فیزیولوژی و عمل
  9. تمام رفتار ‌کلی ما انتخاب‌شده است. ما بر عناصر و مؤلفه های فکر و عمل به صورت مستقیم کنترل داریم و بر بخش احساس و فیزیولوژی (احساسات جسمانی) به صورت غیر ‌مستقیم، از طریق آنکه چگونه فکر یا عملی را انتخاب می‌کنیم، کنترل داریم.
  10. تمام رفتارهای کلی ما به‌وسیله فعل یا اسم خاصی نام‌گذاری شده است و قابل شناسایی‌اند مثلا افسردگی (اسم)، افسردگی‌کردن (فعل) یا ترس (اسم)، ترسیدن (فعل).

 

بهترین ترجمه کتاب تئوری انتخاب کدام است؟

ترجمه های مختلفی از کتاب تئوری انتخاب مانند هر کتاب پر طرفدار دیگری در بازار می توانید پیدا کنید؛ اما یکی از ترجمه های عالی این کتاب ارزشمند، بی شک ترجمه دکتر علی صاحبی است که توسط انتشارات سایه سخن در 608 صفحه منتشر شده است. کتاب تئوری انتخاب انتشارات سایه سخن تا این لحظه به چاپ 44 خود رسیده است.

شما در ترجمه علی صاحبی، در ابتدای کتاب نامه ای از ویلیام گلاسر را می خوانید که طی آن از دکتر علی صاحبی بابت ترجمه این کتاب تقدیر و تشکر به عمل آورده است.

البته ناگفته نماند که ترجمه هایی از کتاب تئوری انتخاب از نورالدین رحمانیان، مهرداد فیروزبخت و… نیز در دسترس است.

 

 

برشی از کتاب تئوری انتخاب

اجازه دهید در ادامه باهم برشی از کتاب تئوری انتخاب را بخوانیم.

 

چرا برخی از ما چیزی را انتخاب می کنیم که مایۀ درد و رنج ماست؟!

 بهترین انتخاب ممکن، ضرورتاً انتخاب مفید و سودمند نیست. ولی در زمانی که ما به انتخاب دست می‌زنیم مفید و خوب به نظر می‌رسد.

دکتر گلسر مثال خوبی دارد. او می‌گوید یک مرد جوان در پارک بزرگ کاکتوس مشغول قدم زدن بود، ناگهان تمام لباس‌هایش را در آورده و وسط کاکتوس‌ها می‌پرد و غلت می‌زند، افرادی که اطراف بودند او را با زحمت بیرون می‌آورند و از او می‌پرسند :چرا این کار را کردی؟!

و او پاسخ می‌دهد که :

در آن لحظه به نظرم کار خوبی می‌آمد

همه ما انتخاب‌های این چنینی داریم که در لحظه به نظرمان کار درستی می‌آمده،

  • زمانی‌که از ترس تنهایی، با کسی ارتباط داشتیم که ما را به بیراهه کشانده،
  • در زمان درماندگی از کسی درخواست کمک کردیم که صلاح ما را نمی خواسته،
  • تلاش برای نگه داشتن فردی کردیم که روح و شخصیت ما را پایمال کرده

 

همه ما احتمالاً در میان کاکتوس‌ها غلت زده‌ایم.

ما در آن لحظه این رفتارهای آسیب‌زا را انتخاب می‌کنیم، اما چرا؟!!

 استفاده از یک‌سری الگوها که ممکن است از والدین یا اطرافیان آموخته شده باشد یا انتخاب آسان‌تری است، نسبت به فکر کردن و پیدا کردن انتخاب‌های بهتر، این‌ است که ما را برآن می‌دارد که رنج بردن و تحمل درد را انتخاب کنیم.

باور این که موقعیتی ناامیدکننده است و شما نمی‌توانید هیچ کاری بکنید باعث این همه رنج و درد شده است.

باور افسرده شدن بسیار راحت تر از تلاش برای گرفتن حق است،

باور اضطراب داشتن راحت تر از تلاش برای دوست داشتن کسی است،

باور ناامیدی و اندوه راحت تر از تغییر مسیر و شروع مجدد است،

ما به این علت است که در شرایط خاص روی کاکتوس‌ها غلت می‌زنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات