لوگوتایپ اثرمثبت

پشتکار چیست؟ | راه های افزایش پشتکار و اراده

پشتکار چیست؟ | راه های افزایش پشتکار و اراده

همه ما با کلماتی مثل پشتکار و اراده آشنا هستیم. اکثر افراد یکی از عوامل مهم موفقیت را داشتن پشتکار و اراده در راه رسیدن به هدف می دانند؛ اما واقعا پشتکار چیست؟

در این مقاله قصد داریم باهم بررسی کنیم پشتکار چیست؟ و روش های افزایش پشتکار و اراده کدام اند. تمام سعی مان را می کنیم تا محتوای این مقاله کاربردی و ملموس باشد و از نوشتن مطالبی تکراری و خسته کننده جلوگیری کنیم.

 

پشتکار چیست؟

تنبلی یا همان اهمال کاری، اراده، پشتکار و… کلماتی هستند که همه ما خواه و ناخواه در مسیر رسیدن به اهداف مختلف مان با آنها درگیر می شویم.

همه ما این جملات را شنیده ایم که:

  • عجب پشتکاری داره!
  • واقعا آدم با اراده ایه.
  • ترک کردن اراده می خواد.
  • با پشتکار و تلاشش به همه چیز رسید.
  • کلا آدم تنبلیه.
  • گاهی هم زیر پوست کلمه شیک اهمال کاری می رویم و…

آزمون اهمالکاری رایگان

 

این امر بسیار عادی و طبیعی است که پشتکار و اراده در همه ما گاهی بسیار قوی ظاهر می شود و در مواردی هم به نظر می رسد که پشتکار خوبی نداریم. پس مطالعه هرچه بیشتر راجع به عواملی که باعث تضعیف اراده می شود یا به تقویت آن کمک می کند یک جورهایی برای همه ما می تواند مفید واقع شود.

پشتکار در معنای لغوی آن به معنی پافشاری یا استقامت یا همان سعی و کوشش است و به نوعی می توان آن را خستگی ناپذیر بودن دانست.

البته من فکر می کنم زمانی پشتکار و پافشاری و تلاش مضاعف معنا پیدا می کند و می تواند نماد خارجی داشته باشد که ما به هدف مورد نظر علاقه یا بهتر بگویم عشق هم داشته باشیم.تسلیم شدن یا ادامه دادن و پشتکار داشتن

 

بعد از انجامش خیلی ها بهم گفتند عجب پشتکاری داری اما نمی دونستن که….

تو خیلی از سخنرانی هام گفتم که یکی از تصمیمات بزرگ زندگیم رو در سن خیلی کم درست زمانی که یه دختر 15، 16 ساله بودم گرفتم و اون تصمیم هیچ چیز نبود جز تحصیل در رشته کامپیوتر.

خوب همونطور که قبلا هم در داستان زندگیم گفتم تا اون سال دانش آموزانی که مساله بینایی داشتند چه کم بینا و چه نابینا فقط در رشته علوم انسانی درس می خواندند. زمانی که من تصمیم گرفتم وارد این رشته بشم خیلی ها سعی کردند منصرفم کنند در مقابل هم تعداد کمی بودند که تشویقم کردند.

خوندن این رشته برای من پر از چالش بود و بزرگ ترین چالش نداشتن کتاب های بریل یا حتی صوتی برای دروس دبیرستانم بود و کتب کمی بود که از سمت آموزش و پرورش برای رشته کامپیوتر مناسب سازی شده بود. خوب این موضوع کار من رو سخت می کرد.

اما داستانی که وجود داشت جدا از اینکه من بچه درس خونی بودم و انتخاب خودم بود، این بود که من عاشق رشته ای که درش تحصیل می کردم بودم و همین به من کمک می کرد تا با اراده و پشتکار بیشتری به سمت هدفم حرکت کنم. خیلی ها فکر می کردن من پشتکار زیادی دارم اما من قبل از داشتن یه پشتکار و اراده قوی انگیزه زیادی برای ساختن زندگیم اونطور که خودم می خواستم داشتم.

بیوگرافی سارا یوسفی

بنر محصول تقویت اراده

موانع در مسیر رسیدن به اهداف

پشتکار و اراده درست جایی معنا پیدا می کنند که ما با انگیزه شروع کردیم، هدفمند هستیم و در مسیر حرکت می کنیم و ناگهان مشکل و موانع یکی یکی سر و کله شان پیدا می شود.

گاهی اوقات ممکن است مشکلات هم بر سر راه ما ظاهر نشوند اما انگیزه های اولیه ما کاهش پیدا کند که در مقاله ای جدا به این موضوع می پردازیم که چطور انگیزه های خود را در حالت پایدار نگه داریم.

آنچه که در این میان مهم است این است که در زمان بروز مشکلات و موانع، برخود ما با آنها به چه صورت است؟ آیا هدف مان را رها می کنیم؟ آیا غر می زنیم؟ یا نه با قدرت سعی می کنیم تا ادامه دهیم؟

درست زمانی که با وجود مسائل مختلف و مشکلات و موانع ما سعی می کنیم در مسیر باقی بمانیم و ادامه دهیم می توانیم برای پشتکار و اراده خودمان یک جایزه اساسی به خودمان بدهیم.

درواقع فرق بین افراد موفق و افراد معمولی درست همینجاست، به قول معروف

درست جایی که رقبا روی ترمز می زنند برای برنده شدن تو باید گاز بدی…

پشتکار-چیست؟

 

نقش استعداد در بروز پشتکار چیست؟

درسته که هر کدام از ما در چند نوع هوش، استعداد زیادی داریم؛ اما علم نوروساینس ثابت کرده که افراد در هر سنی که باشند و با هر میزان هوش و استعداد در صورت سلامت ذهن از نظر یادگیری یعنی با یک IQ نرمال، می توانند با ساخت مسیر عصبی هرکاری را که علاقه مند باشند، انجام دهند.

 

معجزه پشتکار

یادمه چند سال پیش استاد گیتارم می گفت یک شاگرد دارم که کم توان ذهنی هست اما عاشق این هست که ساز زدن رو یاد بگیره و با وجود قدرت یادگیری پایین با پشتکار زیادی که داره و اینکه ساعت های زیادی تمرین می کنه، توانسته در جشنواره موسیقی معلولین در لیست نفرات اول قرار بگیره.

اینجاست که فکر می کنم پشتکار و اراده قدرت این را دارد که معجزه را در زندگی ما نمایان سازد.

شاید دیدن فیلم خانمی که بدون داشتن دست به زیبایی هنرنمایی می کند و ساز می زند هم بتواند الگوی جذابی از پشتکار باشد.

 

امروزِ الگوی موفقیت خود را با اول خودتان مقایسه نکنید

خوشبختانه بسیاری از افراد در مسیر رسیدن به اهداف شان برای خود الگو هایی موفق دارند که با دنبال کردن مسیر آنها، انگیزه، پشتکار و اراده شان زیاد می شود؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد هستند که آخر الگوی موفقیت خود را با اول کار خودشان مقایسه می کنند. به قول یکی از دوستانم

هیچ وقت نباید آخر کسی رو با اول خودتون مقایسه کنید.

چرا که ما فقط موفقیت های امروز آن شخص را می بینیم و به این توجه نمی کنیم که آن شخص برای رسیدن به موفقیت چه مسیری را پیموده و از چه سختی ها و موانعی عبور کرده است.

البته دیدن موفقیت دیگران می تواند اهرم قدرتمندی در بر انگیختن پشتکار و اراده ما باشد.

درواقع پشتکار همان پایداری در مسیر برای رسیدن به موفقیت است و بس.

 

روش های افزایش پشتکار و اراده

در اینجا قصد داریم به چند تکنیک ساده اما کاربردی در تقویت اراده و پشتکار بپردازیم. شاید برخی از این روش ها کاملا بدیهی به نظر برسند اما انجام همین کارهای به ظاهر ساده می تواند ما را در مسیر رسیدن به اهداف مان قدرتمند سازد.

 

نقش هدف گذاری دقیق و روشن در افزایش پشتکار

 

نقش هدف گذاری دقیق و روشن در افزایش پشتکار

یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان اراده و پشتکار ما قطعا هدف گذاری درست و اصولی هست اگر می خواهید هدف گذاری اصولی را یاد بگیرید و دیگر غصه به نتیجه نرسیدن اهداف تان را نخورید، پیشنهاد می کنم مقاله هدف گذاری اصولی اثر مثبت را مطالعه کنید. برای مطالعه این مطلب روی عبارت هدف چیست کلیک کنید.

همه ما ممکن است با فکر کردن به اهداف بزرگ و شیرین مان غرق لذت و شادی شویم و کلی رویاپردازی کنیم و انرژی و انگیزه مان برود بالا؛ اما داستانی که در هدف گذاری وجود دارد این است که مغز ما در مقابل اهداف بزرگ میخواهد ما به سختی نیفتیم و از ما محافظت کند برای همین ممکن است ناخودآگاه مانع ما شود.

پس اگر قصد هدف گذاری دارید لطفا هدف اصلی خود را به اهداف کوچک تر تقسیم کنید و برای رسیدن به هریک از خورده هدف ها به خود جایزه دهید و برای زدن آن هدف جشن بگیرید. اینطوری هم مغز شما خوشحال تر است و هم شما با قدرت تر به پیش می روید.

البته مواظب باشید که هدف شما برای شما باشد و نه هدفی که در جامعه مد است یا مورد علاقه خانواده و دوستان و اطرافیان شما می باشد.

فراموش نکنید عشق در مسیر رسیدن به هدف می تواند باعث افزایش انگیزه، اراده و پشتکار ما شود. زمانی که ما هدف دیگران را زندگی کنیم دیگر عشقی در مسیر همراه ما نیست که مانع از کم آوردن و استپ کردن ما شود.

 

چالش و موانع در مسیر

 

سوالی که سوخت موتور پشت کار و اراده شماست

قطعا هر جاده ای که منتهی به قله موفقیت است و ما را به اهداف مان می رسد ناهمواری هایی هم دارد. یک سوال به من همیشه در برخورد با مسائل و چالش های موجود در مسیر اهدافم کمک می کند.

درست زمانی که مشکلی ناخواسته بر سر راهم قرار می گیرد سعی می کنم به جای آنکه غر بزنم و یا از شرایط پیش آمده گله کنم از خودم می پرسم خوب من در این شرایط بهترین کاری که می توانم انجام دهم چیست؟

پیشنهاد می کنم استفاده از این سوال را تجربه کنید، این سوال بی شک یکی از جادویی ترین سوالات ممکن است.

 

خستگی در تصمیم گیری، دشمن اراده و پشتکار

یکی دیگر از عواملی که می تواند به ما در پیشبرد اهداف مان کمک کند و از ما فردی با اراده بسازد، کم کردن تعداد تصمیماتی است که در طول روز باید بگیریم. چرا که وقتی تعداد تصمیمات روزانه ما زیاد می شود احتمال آنکه در انجام کارهایی که به هدف مان مربوط می شود تصمیمی خلاف مسیر بگیریم و ظاهرا پشتکار ضعیفی از خودمان بروز دهیم بیشتر می شود. برای آشنایی بیشتر با این مورد پیشنهاد می کنم مقاله خستگی در تصمیم گیری و تاثیر آن بر اراده را مطالعه کنید.

 

تاثیر دوست موفقیت در پشتکار

 

تاثیر دوست موفقیت در پشتکار

یکی از روش هایی که می تواند به ما کمک کند تا انگیزه، پشتکار و اراده ما تقویت شود، داشتن یک دوست موفقیت است.

اگر ما در مسیر رسیدن به اهداف مان از یک نفر کمک بگیریم که هم مسیر هستیم و در طول مسیر به همدیگر انرژی دهیم و پیگیر میزان پیشرفت هم دیگه باشیم، قطعا موفقیت بیشتری را کسب خواهیم کرد.

شاید در بین اطرافیان شما فرد هم مسیری نباشد! اشکالی ندارد همین که به یک نفر قول بدهیم که تا فلان موقع فلان کار را انجام می دهیم و او پیگیر رشد ما باشد می تواند به تقویت پشتکار ما کمک کند.

 

تصمیمات عجولانه ممنوع

 

تصمیمات عجولانه ممنوع

همانطور که پیشتر گفتیم ممکن است همه ما زمان هایی پشتکار و اراده ضعیفی را تجربه کنیم که در سایت می توانید علل تضعیف اراده را بخوانید اما واقعیتی که وجود دارد این است که ما انسانیم و ممکن است خسته شویم و گمان کنیم که کم آوردیم اما می خواهم به شما بگویم که ممکن است ما دچار مقوله ای به نام خستگی عضلات اراده شویم برای همین نباید زمان هایی که تهی می شویم سریع جا بزنیم و کل تلاش ها و برنامه های مان را رها کنیم و درواقع بزرگ ترین سرمایه زندگیمان که زمان مان است را بسوزانیم.

پس از این به بعد درست زمانی که فکر می کنید کم آوردید بدانید که هنوز انرژی برای ادامه دارید فقط کافی است کمی به خودتان فرصت دهید.

 

هدف هایی که سبز شدند!

یکی دیگر از راه های افزایش پشتکار و انگیزه تیک زدن اهدافی است که به آنها می رسیم. به همین دلیل پیشنهاد می شود تا یک هدف بزرگ را به اهداف کوچک تر تقسیم کنید.

زمانی که یک کار را انجام می دهیم یا هدفی را می زنیم با احساس خوشآیند آخییششش بالاخره انجام شد مواجه می شویم و همین حس کمک می کند تا با انگیزه و احساس بهتری به سمت جلو حرکت کنیم.

اگر در قالب یک جدول یا حتی نقاشی، اهدافی که به آنها می رسیم را با رنگ مورد علاقه مان مثل رنگ سبز مشخص کنیم دیدن میزان پیشرفت کارهایی که با موفقیت انجام داده ایم می تواند به شدت بر روی احساس رضایت مندی ما اثرگذار باشد.

امیدوارم این مقاله توانسته باشد تا به شما در افزایش انرژی، انگیزه و پشتکار و اراده کمک کند.

منتظر نظرات شما در بخش کامنت ها هستم.

  1. شیدا گفته؛
    23:16 1399/07/28

    خیلی خیلی مفید بود مرسیییی

    • سارا یوسفی گفته؛
      10:23 1399/08/11

      خوشحالم که استفاده کردید.

  2. Penelope گفته؛
    00:14 1399/07/29

    سلام ممنون کلی از مطالعه مطالب سایت تون یاد گرفتم

    • سارا یوسفی گفته؛
      10:20 1399/08/11

      ممنون از زمانی که گذاشتید.

  3. Ebrahim گفته؛
    22:38 1400/01/10

    عالي بود ممنون

    • سارا یوسفی گفته؛
      12:10 1400/01/21

      تشکر از همراهی شما.

  4. بازتاب هافرزاد شیدایی

  5. بازتاب هاناشناس

    • سارا یوسفی گفته؛
      19:47 1400/11/25

      دوست گلم همه دوره های ما گارانتی بازگشت وجه داره پس نگران چیزی نباشید. اما من پیشنهاد می کنم به جای دوره موزش تقویت اراده گنجینه موفقیت رو تهیه کنید که یکی از مهارت هایی که درش آموزش داده می شه اراده هست.

  6. بازتاب هانرگس محبی

    • سارا یوسفی گفته؛
      19:24 1400/11/25

      من فکر می کنم وقتی ما اراده می کنیم اعتماد به نفس مون می ره بالا و وارد یک چرخه ای می شیم که هی اراده می کنیم و هی اعتماد به نفس می گیریم و هی اراده و…. حالا اگر این وسط در کاری مهارت داشته باشیم و مستعد هم باشیم این می تونه خیلی کمک کننده باشه.

  7. بازتاب هاپارمیدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات