لوگوتایپ اثرمثبت

5 مهارت فردی که به افزایش خلاقیت کمک می کند!

5 مهارت فردی که به افزایش خلاقیت کمک می کند!

در این مدت از زوایای مختلفی مبحث خلاقیت در کسب و کار را در سایت اثر مثبت بررسی می کنیم. در این مطلب قصد داریم شما را با 5 مهارت فردی که می تواند به افزایش خلاقیت کمک کند آشنا کنیم. پس اگر طالب یادگیری هر آنچه که به خلاقیت مربوط می شود هستید، با ما همراه باشید.

 

مهارت های فردی که شما را خلاق می کند!

انواع مختلفی از مهارت های فردی وجود دارد که اگر این مهارت ها را در خود تقویت کنیم و آنها را تمرین کنیم تا در محل کار و زندگی روزمره خود به کار بگیریم، بی شک می توانیم با کمک این مهارت ها خلاقانه تر رفتار کنیم و به فردی خلاق تبدیل شویم.

بسیاری از این مهارت ها اگر به صورت ترکیبی استفاده شوند، می توانند در کمک به تفکر متفاوت در مورد یک مساله یا یک کار و در نهایت افزایش خلاقیت، موثر باشند.

اگر شما هم به دنبال آشنایی با مهارت های فردی هستید که به افزایش خلاقیت تان کمک می کند، در ادامه با اثر مثبت همراه باشید.

 

تصویری با عنوان تفکر خارج از چارچوب

 

مهارت ایجاد ارتباط بین مسائل بی ربط

وقتی خلاق باشید، بین ایده های مختلف ارتباط پیدا می کنید و از آن ارتباطات، برای حل مسائل استفاده می کنید. اغلب این ارتباطات زمانی اتفاق می‌افتد که شما فعالانه به مشکل یا کار فکر نمی‌کنید. چیزی که شما می خوانید یا چیزی که کسی می گوید با مشکل ارتباط دارد و شما آن را به روشی جدید می بینید. قرار گرفتن در یک محیط متفاوت یا تجربه چیزی برای اولین بار نیز می تواند ارتباطاتی در ذهن شما ایجاد کند که به شما کمک می کند وظایف را به شکل متفاوتی ببینید.

اگر بخواهید برای برقراری ارتباط بین مسائل بی ربط و افزایش خلاقیت تمرین کنید، بهتر است روزانه حداقل 5 دقیقه تمرین زیر را انجام دهید.

سعی کنید میان دو شی یا موضوع کاملا بی ربط ارتباط برقرار کنید. مثلا وجوه تشابه آنها را پیدا کنید.

همین الان لطفا یک کاغذ و قلم بردارید و شباهت های فیل و فنجان را پیدا نمایید.

اگر علاقه مند به تمرین های بیشتر برای پرورش خلاقیت هستید، می توانید سری به مطلب تکنیک های افزایش خلاقیت بزنید.

 

تصویر شخصی که درحال سوال کردن است. پرسشگر بودن، یکی از مهارت های مهم افراد خلاق

 

سوال پرسیدن

یکی دیگر از مهارت هایی که باعث افزایش خلاقیت می شود، پرسیدن سوالات خوب است. خلاق بودن گاهی به شما اجازه می دهد تا مغز خود را به چالش بکشید.

اجازه دهید باهم یک داستان تکراری را مرور کنیم.

روزی مردی از همسر خود می پرسد چرا موقع سرخ کردن ماهی ها سر و دم آن را می زنی؟ زن کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. شاید چون مادرم هم این کار را می کرد. زن و مرد جوان تصمیم گرفتند دلیل این کار را از مادر خانم بپرسند. مادر هم جوابی مشابه داد. گفت نمی دانم؛ چون مادرم هم این کار را می کرد. خلاصه زوج جوان به سراغ مادر بزرگ رفتند و مادر بزرگ گفت:

ماهیتابه من کوچک بود و من برای آنکه ماهی در آن جا شود مجبور بودم سر و دم ماهی را بزنم.

 

شما هم ممکن است تعجب کنید که چرا یک کار را به روش خاصی انجام می دهید یا چرا باید رویه های خاصی را دنبال کنید.

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که کسی به دلیل روش انجام یک کار فکر نکند و دلیل دیگر اهمیت نداشته باشد؛ اما همه بر طبق عادت کاری را به یک روش واحد مثل خانم جوان قصه بالا انجام دهند؛ اما اگر شما ذهنی پرسشگر داشته باشید، امکان دارد برای انجام یک کار، به دنبال راه‌های بهتری برای انجام آن کار باشید یا رویه‌ها را برای ایجاد ارتباط بین آن‌ها اصلاح کنید.

با مشاهده و پرسیدن سوالات خوب از خود، می توانید در دنیای اطراف خود راه های جدیدی برای انجام کارها کشف کنید. تماشای نحوه کار افراد نیز می تواند به شما انگیزه دهد، که به راه هایی فکر کنید که کارآمدتر باشند. هنگامی که شخصی یک کار به خصوص را انجام می دهد ممکن است به شما ایده هایی برای انجام همان کار بدهد و باعث افزایش خلاقیت در شما شود.

علاوه بر آن توجه دقیق به نحوه استفاده مردم از محصولات یا خدمات می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌هایی برای بهبود روندهای استفاده یا به کارگیری از آن محصولات یا خدمات و یا حتی روش های حل مساله ابداع کنید.

 

تصویر گروهی از افراد خلاق دور یک میز درحال صحبت با هم

 

شبکه سازی

وقتی خلاق باشید ، معمولاً می‌توانید از یک شرکت و شبکه‌ای متنوع با افرادی که شبیه خودتان نیستند لذت ببرید. بودن در کنار افراد با پیشینه های مختلف می تواند شما را در معرض ایده های جدید قرار دهد و الهام بخش تفکر خلاق باشد.

صحبت کردن و کار کردن با افرادی که دنیا را متفاوت می بینند می تواند به شما کمک کند هنگام نزدیک شدن به کارتان دیدگاه های جدیدی به دست آورید.

علاوه بر آن قدرت شبکه سازی می تواند موقعیت های مختلفی پیش روی شما قرار دهد که باعث افزایش خلاقیت و ایجاد فرصت های رشد در کسب و کار تان شود.

اجازه دهید یک مثال واقعی بزنیم.

احتمالا رستوران های زنجیره ای پرپروک را می شناسید. وقتی یک فرد نابینا وارد یکی از شعب رستوران پرپروک شود، دوتا اتفاق را تجربه می کند.

اول اینکه پرسنل رستوران برای شخص یک منوی بریل می آوردند و دوم هم اینکه روند ثبت سفارش غذا و آوردن سفارش توسط کادر رستوران انجام می شود. در صورتی که سایر مشتریان می بایست برای ثبت و دریافت سفارش به پیشخوان رستوران مراجعه کنند.

علاوه بر آن می بینید که این رستوران برای افراد سالمند، کودکان دارای کالاسکه و معلولین جسمی حرکتی هم رمپ دارد و یا به طور کامل دسترس پذیر است.

آنچه که باعث تفاوت این رستوران با سایر رقبای آن شده است و باعث شده تا قشری از جامعه را ببیند که اکثرا به حضور آنها دقت نمی کنند، این است که احتمالا افرادی که در اتاق فکر این مجموعه مشغول بوده اند و یا استراتژی های جذب مشتری آن را می نوشتند، با شبکه ای از افراد دارای شرایط خاص هم در ارتباط بوده اند و توانسته اند نگاهی متفاوت و خلاقانه داشته باشند و در راستای مسئولیت اجتماعی خود این حرکت فرهنگی زیبا را انجام دهند.

 

2 کودک در حال آزمایش کردن که یکی از مهارت های مهم افراد خلاق است

 

 آزمایش کردن

یکی از روش هایی که باعث شکوفایی مهارت خلاقیت می شود، جرات مندی در آزمایش و تست کردن است. مهم نیست که یک ایده چقدر غیرمعمول است، یک فرد خلاق مایل است آن را آزمایش کند و ببیند آیا کارآمد هست یا خیر! اصولا افراد خلاق و اهل رشد، شکست را فرصتی برای یادگیری و پیشرفت می دانند.

اگر به دنبال افزایش خلاقیت هستید، لطفا شجاعانه روش های مختلفی که برای حل یک مساله به نظرتان می رسد را تست و آزمایش کنید و از تجدید نظر در روش های قدیمی و ایده های موفق قبلی نترسید.

درواقع فرد خلاق از تست کردن و حتی شکست خوردن ترسی ندارد و به شکست های خود به چشم یک تجربه نگاه می کند.

اگر تمایل دارید بیشتر راجع به خلاقیت بدانید شاید بد نباشد مقاله خلاقیت چیست را نیز مطالعه کنید. اگر هم برای افزایش خلاقیت علاقه مند به مطالعه کتاب هستید، می توانید در مطلب معرفی کتاب های مرتبط با افزایش خلاقیت نیز با ما همراه باشید.

همچنین پیشنهاد می کنیم که مطلب ترس هایی که مانع اقدام کردن می شوند را نیز مطالعه کنید.

راستی به نظر شما یک فرد خلاق به یادگیری چه مهارت های دیگری نیاز دارد؟

آموزش خلاقیت در کسب و کار

رازی که می تواند شما را از رقبا متمایز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات