لوگوتایپ اثرمثبت

رابطه بین اراده و اعتماد به نفس

رابطه بین اراده و اعتماد به نفس

به نظر شما یک انسان با اعتماد به نفس با اراده هست یا یک انسان با اراده اعتماد به نفسش هم زیاد می شود؟

در این مطلب از اثر مثبت قصد داریم باهم راجع به رابطه بین اراده و اعتماد به نفس صحبت کنیم.

یکی از خوبی های مهارت های رشد فردی این است که نوعی ارتباط و همبستگی بین شاخه ها و حوزه های آن وجود دارد. به طوری که وقتی شما تصمیم می گیرید روی مهارت های فردی خود کار کنید ناگزیر پایتان به همه آنها باز می شود. همچنین وقتی شما در یک شاخه مانند اراده کار می کنید اثر آن را روی شاخه دیگری مانند اعتماد به نفس هم می بینید و برعکس. حالا اگر شما در هر دو زمینه کار کنید این اثر مثبت متقابل، کار شما را راحت تر می کند و نیاز به کار کمتری در هر سمت دارید.

اجازه دهید قبل از آنکه به سراغ رابطه اراده و اعتماد به نفس برویم، کمی راجع به مفاهیم اراده و اعتماد به نفس باهم صحبت کنیم تا تعاریف مشترکی از آنها داشته باشیم.

رابطه بین اراده و اعتماد به نفس

 

اراده چیست؟

اراده یعنی توانایی خودداری از برآوردن امیال کوتاه مدت برای رسیدن به اهداف بلند مدت. یا توانایی کنترل خود در انجام کارهایی که لذت بخش نیست ولی سودمند است و همینطور توانایی خودداری از انجام کارهایی که لذت بخش است ولی سودمند نیست.

برای مثال خودداری از خوردن یک شیرینی خوشمزه و از آن طرف خوردن یک خوردنی رژیمی بی مزه مانند کرفس نمونه های استفاده از قدرت اراده است.

اراده انسان نیرویی مصرفی است که در یک زمان محدود مانند یک روز مقداری مشخص دارد. ظرف اراده با استفاده پی در پی تخلیه می شود. از طرف دیگر این ظرف با انجام کارهایی مانند استراحت، خواب، تفریح، مراقبه، غذا خوردن و ورزش سبک پر می شود.

همانطور که در سایر مقالات و آموزش های اثر مثبت به آن اشاره کرده ایم، ماهیچه اراده ما در طولانی مدت قابلیت ضعیف شدن و قوی شدن دارد. پیروی بیش از حد از امیال و لذت ها، سبک زندگی ناسالم که در آن استراحت، خواب، تفریح، تغذیه و ورزش نظمی نداشته باشد و انجام کارهایی که تمرکز ما را کم می کند قدرت تضعیف ماهیچه اراده را دارند.

از طرف دیگر سبک زندگی سالم، انجام تمرینات خود کنترلی و کنترل اراده، تمرکز و ذهن آگاهی، داشتن هدف و پیگیری اهداف در زندگی کارهایی است که ماهیچه اراده انسان را قوی می کند.

در بخش مقالات آموزشی اثر مثبت مطالب زیادی راجع به قدرت اراده می توانید پیدا کنید؛ اما یکی از مهم ترین آنها که خواندن آنرا به شدت توصیه می کنیم، مقاله اراده و پشتکار چیست؟ می باشد.

انجام کارهایی که لذت بخش است ولی سودمند نیست مانند خوردن شیرینی زیاد

 

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس در جدیدترین تعریف آن از زبان راس هریس روانشناس مکتب اکت به معنی رابطه تغییر یافته با ترس است نه نترسیدن.

باور قدیم این بود: کسی اعتماد به نفس دارد که نمی ترسد.

هرچند این باور کاملا اشتباه است. ترس مهمترین احساس انسان است و همه می ترسند. وانگهی هیچ کس در همه کارها اعتماد به نفس ندارد. در واقع اعتماد به نفس ویژگی کلی برای انسان نیست بلکه مختص یک عمل یا مهارت است. همه ما در کارهایی که مهارت کامل داریم و قبلا بارها در شرایط مشابه انجام داده ایم ترسی نداریم. ولی از کاری که در آن مهارت نداریم یا مهارت داریم ولی در محیط و شرایطی جدید تجربه نکرده ایم می ترسیم.

بنابراین برای داشتن اعتماد به نفس لازم است به مهارت کافی در آن کار برسیم و از طرف دیگر خودباوری خود را هم افزایش دهیم. خودباوری همان رابطه تغییر یافته با ترس است. اینکه بپذیریم به عنوان یک انسان طبیعی است بترسیم. با افکار منفی و ترس هایمان نجنگیم و تلاش نکنیم آن را سرکوب کنیم، برعکس به ندای درون مان گوش کنیم و با خود همدلی کنیم و با همین شرایط دست به اقدام بزنیم و جلو برویم. به بیان ساده تر بترسیم ولی اقدام کنیم. در این صورت دیگران در مورد ما می گویند فلانی عجب اعتماد به نفسی دارد.

برای آشنایی بیشتر با مقوله اعتماد به نفس معرفی کتاب شکاف اعتماد به نفس از راس هریس را از لینک زیر بخوانید.

معرفی کتاب شکاف اعتماد به نفس

نترس و انجامش بده

 

 

رابطه بین اراده و اعتماد به نفس

با توجه به این که به صورت خلاصه با چیستی اراده و اعتماد به نفس آشنا شدیم می خواهیم ببینیم این دو ویژگی خواستنی برای اغلب آدم ها چه ارتباطی با هم دارند و چطور بر هم اثر مثبت می گذارند.

 

اراده مهارت می سازد، مهارت هم نصف اعتماد به نفس است

اگر شما از نیروی اراده قوی برخوردار باشید یا تمرین هایی که باعث افزایش قدرت اراده تان می شود را انجام دهید به این معنی است که برای رسیدن به اهدافی در دراز مدت چشم بر امیال کوتاه مدت خود می بندید. مثلا سالها درس می خوانید تا به درجات بالای عملی برسید. یا بصورت مداوم ورزش می کنید تا بدن سالمی داشته باشید. یا هر نوع مهارتی مانند هنر، فنون و غیره.

راهکارهایی عملی برای تقویت اراده و افزایش عملکرد

 

نتیجه این تمرینات اراده، این است که شما بعد از مدتی در برخی زمینه ها مهارت دارید. از طرفی گفتیم اعتماد به نفس دو بال دارد. یکی خودباوری و دیگری مهارت. پس تا اینجا شما با کسب مهارت یک بال اعتماد به نفس را بدست آورده اید.

 

خودباوری بیشتر با اراده قوی تر

انسان های با اراده قوی بخاطر اینکه قبلا از پس کارهای سختی بر آمده اند به صورت ناخودآگاه خودباوری بیشتری دارند. چون می دانند در یک کار جدید هم همان مسیری که قبلا طی کرده اند پیش روی آن ها است. آنها اهدافی را برای خود تعیین کرده اند. مدت ها با نیروی اراده آن هدف را دنبال کرده و در نهایت به آن رسیده اند. مثلا فردی که قبلا در مدتی مشخص مانند یک سال توانسته بیست کیلو از وزن خود را کم کند، این موفقیت خودباوری او در کسب اهداف دیگر را نیز افزایش می دهد.

 

تحقیق دانشگاه هاروارد، تاثیر مهارت آموزی بر اعتماد به نفس

در پژوهشی در دانشگاه هاروارد بر روی سطح مهارت افراد مشخص شد کسانی که مهارت های مختلفی دارند از سطح اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند. مثلا دو نفر که برای یک جایگاه شغلی مصاحبه می دادند آن یکی که علاوه بر مهارت های شغلی، در کاری مانند آشپزی یا نواختن یک ساز مهارت دارد، در جلسه مصاحبه با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر می شود.

 

اعتماد به نفس بالا = توانایی خود کنترلی بیشتر

از طرف دیگر وقتی اعتماد به نفس شما بالاتر می رود نتایجی از کارهایتان می گیرید که میوه روزهای تمرینات اراده شما بوده است.

فرض کنید شما روزها تمرین رقص کرده اید تا در یک جشن به اجرا بپردازید. وقتی با اعتماد به نفس بالا نمایش خود را اجرا می کنید در ذهنتان جایزه ای دریافت می کنید که شما را تشویق می کند دوباره از قدرت اراده تان برای تمرینات بیشتر استفاده کنید.

در واقع مانند این است که شما مزد زحمات خود را گرفته اید و این مزد به شما نیروی بیشتری می دهد. چون یکی از افزایندگان اراده پیروزی در رسیدن به اهداف کوچک است.

آنچه اراده در درازمدت انجام می دهد، اعتماد به نفس کامل می کند و برعکس.

اصولا اعتماد به نفس مقوله ای است که ارتباط با احساس ترس ما دارد. هر وقت در انجام کاری ترس داشته باشیم و نتوانیم درست از عهده آن برآییم می گوییم اعتماد به نفس مان پایین است. از آن طرف اراده قدرت وفاداری به عهدها و اهداف است. نقطه اشتراک این دو این است که آنچه با نیروی اراده بدست می آوریم در زمان به نتیجه رسیدن، اعتماد به نفس آن را تکمیل می کند. مثلا روزها و ماه ها تمرین کرده اید و در زمان نتیجه گیری نیاز دارید که با اعتماد به نفس بالا آن را اجرا کنید.

در مقابل چنان که در بالا گفتیم نتیجه اعتماد به نفس باعث می شود دوباره شروع کنید و از مسیر طولانی ای که در پیش دارید نترسید.

رابطه اراده و اعتماد به نفس رابطه ای انکار نشدنی است.

پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید که با مدیریت احساس ترس بیشتر آشنا شوید مطلب زیر را حتما مطالعه کنید:

چطور احساس ترس را مدیریت کنیم؟

 

اعتماد به نفس بالا = توانایی خود کنترلی بیشتر

 

ذهن آگاهی نقطه اشتراک اراده و اعتماد به نفس

یکی از کارهایی که به شدت بر افزایش قدرت اراده ما تاثیر دارد تمرین های ذهن آگاهی است. مراقبه، تنفس عمیق، اسکن بدن و غیره تمرین هایی است که باعث افزایش تمرکز و در نتیجه آن افزایش قدرت اراده می شود. هر چقدر تمرکز شما بالاتر باشد یعنی حضور ذهن در لحظه اکنون داشته باشید توان تصمیم گیری و خود کنترلی تان بالاتر می رود.

با آموزش افزایش توجه و تمرکز، عملکرد و بازدهی خود را بالا ببرید

 

از طرفی همین تمرین ها به ما کمک می کند نیروی ترس و استرس خود را مدیریت کرده و بتوانیم در شرایطی که نیاز به اعتماد به نفس بیشتری داریم بهتر عمل کنیم.

وقتی ما اعتماد به نفس نداریم یعنی درست در همان زمان، افکار منفی به ما حمله کرده است و حرف شان هم یک چیز است:

“تو نمی توانی”

این افکار باعث ایجاد احساسات منفی مانند ترس و خجالت می شود. برای اینکه بتوانیم افکار و احساسات منفی خود را مدیریت (نه کنترل) کنیم به تمرینات ذهن آگاهی نیاز داریم.

ذهن آگاهی و مراقبه باعث می شود به افکار خود گوش کنیم و آن ها را از خود جدا کنیم. یعنی آن ما نیستیم، فکرمان است. این جداسازی باعث کاهش قدرت آن ها می شود. در نتیجه ما ترس و اضطراب کمتری احساس می کنیم و می توانیم با اعتماد به نفس بالاتر کارمان را انجام دهیم.

اگر تمایل دارید بیشتر راجع به ذهن آگاهی بدانید و با کمک تمارین ذهن آگاهی اراده و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، پیشنهاد می کنیم مطالعه مطلب زیر را نیز از دست ندهید.

رابطه بین ذهن آگاهی و اراده

امیدواریم این مطلب توانسته باشد به خوبی رابطه قدرتمند بین اراده و اعتماد به نفس را برای شما شرح داده باشد.

منتظر نظرات و تجربیات ارزشمند شما درباره رابطه اراده و اعتماد به نفس هستیم.

  1. بازتاب هاشهلا

    • سارا یوسفی گفته؛
      11:11 1401/03/07

      سلام شهلا عزیز. اراده می تونه به اعتماد به نفس کمک کنه. چون همونطور که گفتیم وقتی ما در انجام یک کار موفق بشیم اعتماد درونیم مون به خودمون هم بیشتر می شه و این یک چرخه هست. از طرفی هم حتی اگر یک کار رو می ترسید درست انجام ندید، فرصت تست رو به خودتون بدید و مواظب باشید درگیر کاملگرایی و اینکه من باید عالی باشم نشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات