لوگوتایپ اثرمثبت

علم قدرت اراده

علم قدرت اراده

امروز تصمیم گرفتم مقاله ای رو بنویسم و با هم راجع به علم قدرت اراده صحبت کنیم. علمی که شاید کمتر با نگاه علمی بهش پرداخته شده و بیشتر برای ما تم شخصی داشته و اگر مهارت های تقویت قدرت اراده رو بهمون در  مدرسه، خانواده، دانشگاه و… آموزش می دادند قطعا خیلی خیلی بیشتر می تونستیم از زندگی مون لذت ببریم. بهتر بگم می تونستیم درست و به جا از زندگی مون لذت ببریم!

البته تصور نکنید این مطلب قراره یه مطلب سنگین و با زبان کاملا علمی باشه، نه قراره با هم کمی راجع به علم قدرت اراده گپ بزنیم.

احتمالا برای این دارید این مطلب رو می خونید که درگیر یکی از مسائل زیر هستید:

  • کاری رو شروع کردید و نمی تونید تمومش کنید.
  • یه لیست بلند بالا از کارهایی دارید که نیمه کاره رهاش کردید.
  • اصلا قدرت شروع کاری رو که تو اهداف تون هست رو ندارید و مدام انجام اون رو به عقب می اندازید.
  • درگیر هوس ها و وسوسه های لحظه ای می شید و بعد از لذت، حس خوبی ندارید!
  • شایدم اوضاع انقده خراب نباشه اما حس می کنید نیاز دارید قدرت اراده شما کمی بیشتر بشه.

راهکارهایی عملی برای تقویت اراده و افزایش عملکرد

 

اصلا چرا علم قدرت اراده ؟

همه ما می دونیم مهارت تقویت و حفظ قدرت اراده می تونه به کیفیت و سبک زندگی ما کمک زیادی کنه، حتی می تونه در تعریف شخصیت و برندی که از خودمون در ذهن دیگران می سازیم و تصور اونها راجع به شخصیت ما هم اثر زیادی بزاره.

شاید بشه گفت یکی از رموز مهم موفقیت دونستن علم قدرت اراده هست. اگر با علم قدرت اراده آشنا باشیم، می فهمیم خیلی اوقات مغز ما عملکردهایی داره که می تونه باعث قدرت یا تضعیف اراده ما بشه که بیشتر راجع بهش در بخش مقالات اراده سایت باهم صحبت می کنیم. همچنین پیشنهاد می کنیم که مطلب ویژگی های افراد موفق را مطالعه کنید تا با خصوصیات این افراد بیشتر آشنا شوید.

 

قدرت اراده! عامل موفقیت!

دونستن علم قدرت اراده و البته عمل کردن به تکنیک های اون می تونه به شدت در رسیدن به موفقیت و تجربه کردن اهداف مون کمک کنه؛ اما شاید بپرسید اراده چطور می تونه باعث موفقیت بشه؟ الان می گم براتون.

قدرت اراده به دلایل زیر می تونه موفقیت و خوشبختی رو به زندگی ما بیاره:

  • قدرت اراده می تونه به ما کمک کنه تا با قدم های پایدارتر اهداف بلند مدت و آرزوهامون رو دنبال کنیم و به اونها برسیم.
  • با استفاده از ابزار اراده می تونیم بر عادات اعتیادگونه غلبه کنیم
  • با کمک قدرت اراده می تونیم عادات مثبت و سازنده رو به زندگی مون اضافه کنیم.
  • با اراده قدرت این رو داریم که به وسوسه ها نه بگیم.
  • اراده باعث می شه تا در انتخاب هامون هم دقیق تر باشیم.
  • اراده کمک می کنه تصمیماتی بگیریم که در مسیر اهداف ما هستند.
  • و…

تصویر شخصی درحال استفاده از موبایل | اعتیاد به گوشی

بارها پیش اومده تا در کلاس ها از شرکت کنندگان بخوام تا لیستی از نقاط قوت و توانمندی ها و خصوصیات مثبت خودشون بنویسند، اما متاسفانه قدرت خودکنترلی و اراده در لیست اونها خیلی جا نداشته. گاهی اوقات حتی افراد به این ویژگی،فکر هم نمی کنند.

شاید یکی از دلایلی که باعث می شه توانایی خود کنترلی در لیست افراد جایی نداشته باشه، این هست که قدرت اراده ما مدام در حال نوسان هست.

گاهی اوقات اراده قوی ای رو تجربه می کنیم و گاهی اوقات هم کاملا اراده ما عملکرد ضعیفی داره. هرچند نکته قابل توجه این هست که درست وقتی به اراده نیاز داریم، به نظر می رسه در خواب ناز هست.

تقویت قدرت اراده به معنای محدود کردن لذت و شادمانی در زندگی نیست. بلکه این توانایی رو به شما می ده که زندگی تون رو طبق خصوصیات مثبت و ارزش هاتون بسازید!

 

همه ما این جملات رو شنیدیم:

برای هریک از ما پیش اومده که وقتی کسی رو می بینیم که به نظر آدم باهوشی میاد مثلا در درس ریاضی قوی هست یا قشنگ ساز می زنه، می گیم این کلا باهوشه، از بچگیش با اعداد خوب بازی می کرد یا اگر منم پدرم یه آهنگ ساز معروف بود مشخص بود که خوب ساز می زدم و….

خلاصه در فرهنگ ما خیلی از توانمندی های افراد رو به راحتی به داشتن پدر پول دار، هوش و استعداد ذاتی، ژنتیک و… ربط می دن! این در صورتی هست که علم نوروساینس ثابت کرده هر انسانی در هر سن و سالی توانایی یادگیری هر مهارتی که دلش بخواد رو داره فقط کافیه مسیر عصبی مورد نیاز رو بسازه.

قدرت اراده هم از این داستان مستثنا نیست. شاید عواملی مثل ژنتیک، محیط، تربیت والدین و… بر روی اون تاثیرگذار باشه، اما ما با تمرین و کسب مهارت های لازم می تونیم اراده خودمون رو تقویت کنیم.

تصویر کودک در حال تمرین کردن با ساز گیتار

 

چند نکته درباره علم قدرت اراده

1. قدرت اراده مانند یک عضله ذهنی هست که با تمرین قوی می شه.

عضلات ممکنه خسته بشن و قدرت اون ها تحلیل بره و برای بازیابی انرژی نیاز به استراحت داشته باشن. در مورد اراده هم استراحت می تونه باعث بشه در مواجه با فعالیت های بعدی که نیاز به قدرت اراده داریم، اراده قوی تری از خودمون بروز بدیم.

این موضوع در مواردی مثل اراده برای غلبه بر عادات ناسالم مثل اعتیاد کاملا مشهوده.

همانطور که برای دویدن و… به منبع انرژی نیاز داریم، قدرت اراده هم منبع انرژی ذهنی ماست و برای کنترل افکار، احساسات و اعمال ما ضروری هست.

پس باید مواظب هدر ندادن اراده باشیم، یعنی اگر در برابر مدیرتون خشم خود را کنترل کردید احتمالا به وقت استراحت، مغلوب خوردن شکلات می شید.

  1. یک منبع محدود که ممکنه در مواردی قادر به تطابق با خواسته هاتون نباشه.
  2. مهارتی که می تونید از طریق آموزش و تمرین به اون دست یابید.قدرت اراده وابسته به مهارت های مهمی هست مثل تقویت انگیزه، انتخاب و پیگیری اهداف شخصی.
  3. مانند عاملی ضروری اما نه کافی برای رسیدن به نتایج در بلند مدت.
  4. بازتاب اهداف و ارزش ها.

وقتی اراده ضعیف می شه تجسم و یادآوری انگیزه ها و ارزش ها می تونه باعث بشه به نهایت تلاش برسیم.

 

2. تحقیق کولوچه و تربچه

در دانشگاه فلوریدا یک تحقیق انجام شد و در آن چند نفری رو مورد آزمایش قرار دادند که نتایج این آزمایش نشون می داد استفاده از قدرت اراده چطور می تونه در تصمیم گیری های آتی ما اثرگذار باشه که می تونید داستان این تحقیق رو در فایل زیر گوش بدید.

 

تغییر ذهن می تونه باعث تغییر مغز بشه! این یعنی چی؟

در تحقیقاتی به افراد سیگاری عواقب بلند مدت مصرف سیگار رو گفتند، نتیجه جالب این بود که بعد از رسیدن به این آگاهی میل اون ها برای کشیدن سیگار کمتر شد.

البته شاید بپرسید خوب افراد سیگاری مدام عکس یک ریه ناسالم رو روی جلد سیگار می بینند، پس چرا بازم مصرف می کنند؟ باید بگیم که یکی از عواملی که باعث تضعیف قدرت اراده می شه، احساسات منفی مثل ترس، ناراحتی، استرس، خشم و… هست. وقتی افراد تصویر یک ریه ناسالم روی جعبه سیگار رو می بینند ناخودآگاه دچار احساس ترس می شن بدون اینکه متوجه اون باشند، به همین دلیل به راحتی سیگار می کشند.

خیلی اوقات هم می بینیم که افراد هنگام ناراحتی و عصبانیت یک نخ سیگار می کشند. دلیل استفاده از سیگار در این لحظات هم دقیقا همین احساسات منفی هست.

می دونستید اگر شما بر روی قدرت اراده خودتون در یک کار خاص تمرکز کنید، مثلا نکشیدن سیگار، احتمال اینکه شما در ابعاد دیگه زندگی تون که نیاز به اراده دارید هم بهتر عمل کنید خیلی بیشتر می شه؟

سال ها پیش دانشگاه استنفورد هم تحقیقی به نام تحقیق مارشملو انجام داد که این تحقیق ثابت کرد کودکانی که در کودکی از قدرت اراده استفاده می کنن در بزرگ سالی احتمال موفقیت اونها بیشتر می شه.

البته این گواه بر این نیست که قدرت اراده غیر قابل تغییر هست چون هم اراده و هم شخصیت انسان ممکنه در طی سال ها دچار تغییرات زیادی بشه…

 

علم قدرت اراده و تاثیر احساسات بر آن

یکی از عواملی که می تونه در لحظه بر اراده اثرگذار باشه احساساتی مثل خشم، ترس، ناراحتی و حتی شادی هست.

اجازه بدید با یک مثال براتون بگم.

تا به حال شده ناراحت باشید و رژیم هم داشته باشید بعد بشینید یه بسته چیپس بخورید؟ یا کسایی رو دیدید که وقت ناراحتی علاقه ویژه ای به یخچال پیدا می کنند و مدام در حال گشتن به دنبال خوراکی هستند؟

مغز ما مدام تلاش می کنه تا حال ما رو خوب کنه برای همین وقتی ناراحت هستیم یا حس بدی داریم هم سعی می کنه با لذت های آنی کمک کنه تا حال ما بهتر بشه و همین باعث ضعف در اراده ما می شه که در کتاب آموزش تقویت قدرت اراده ای که نوشتم مفصل براتون گفتم داستان از چه قراره!

خوشحال می شیم اگر سوالات و نظرات خوب تون رو برامون تو بخش کامنت ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات