لوگوتایپ اثرمثبت

معرفی کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی

معرفی کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی

به احتمال زیاد شما هم نام کتاب اثر مرکب دارن هاردی را شنیده اید. امروز قصد داریم در قفسه نقد تخصصی کتاب اثر مثبت به معرفی این کتاب محبوب و جالب بپردازیم که اگر تا به امروز مطالعه این کتاب ارزشمند را از دست داده اید، قبل از مطالعه، بیشتر با محتوای آن آشنا شوید.

به جرات می توان گفت در ده سال گذشته در حوزه موفقيت و رشد فردی هيچ كتابی به اندازه اثر مركب نامش بر سر زبان ها نبوده است. کتاب اثر مركب نوشته دارن هاردی اولين بار در سال 2010 ميلادی منتشر شد.

دارن هاردی از سال 2007 تا 2015 ناشر مجله موفقيت (Success) بود. او در مورد اثر مركب می گويد اين كتاب عصاره آن چيزی است كه سالها در مصاحبه با افراد موفق بدست آورده است. اينكه اين افراد چه كار می كنند، چه عادتهايی دارند، چطور فكر می كنند، چه روابطی دارند و در نهايت چطور موفق می شوند.

کتاب اثر مركب در ايران توسط ناشران و مترجمان فراوانی منتشر شده است و تقريبا در هر كتاب فروشی ميتوان يك نسخه از آن را تهيه كرد. ولی نسخه انتشارات نگاه نوين و نسل نوانديش به نسبت ناشران كمتر شناخته شده از كيفيت بهتری برخوردارند.

اثر مركب كتابی است كه در رديف كتاب های خودياری (self-help) دسته بندی می شود. كتاب های خودياری عموما كتاب هايی است كه تركيبی از مطالب انگيزشی و آموزه هايی برای بهبود در يك جنبه زندگی يا موفقيت بصورت كلی در آنها گنجانده شده است. كتابهای خودياری معمولا توسط مدرسان و مربيان موفقيت يا افرادی كه خود در زمينه ای موفق شده اند نوشته می شود.

نويسندگان اين كتابها از طريق مطالعه كتاب های علمی و پژوهشی، مصاحبه با افراد موفق در يك زمينه و يا تجربيات شخصی مطالب را گردآوری می كنند. نكته قابل توجه در مورد كتابهای خودياری اين است كه مطالب به زبان مردم عادی ساده سازی شده است.

 

دليل شهرت بالا و پرفروش بودن کتاب اثر مركب چيست؟

تقريبا می توان گفت هر كتابی كه به اين درجه از شهرت و پرفروشی می رسد يك ايده يا نكته اصلی دارد كه آنرا از ديگر كتابها متمايز می كند. در مورد كتاب اثر مركب همانطور كه از اسم كتاب می توان فهميد اين نكته كانونی اين است:

تاثير كارهای كوچك در دراز مدت برای كسب نتايج بزرگ

تقريبا معادل همان چيزی كه ما فارسی زبانان می گوييم: قطره قطره جمع گردد وانگهی دريا شود.

درواقع شما در کتاب اثر مرکب با یکی از بزرگترین واقعیت های زندگی مواجه می شوید و آن هم هیچ چیز نیست جز اینکه برای تغیر، رشد و پیشرفت و در مجموع بزرگ شدن در هر حیطه ای باید مسیر آ« را طی کرد و با مدد گرفتن از قدم های کوچک اتفاقات بزرگ را رقم زد.

البته در كتاب اثر مركب نويسنده معتقد است كه عادتهای كوچك روزانه در درازمدت هم در جهت منفی و هم مثبت اثرات بزرگی دارد. یعنی همانطور که یک ورزشکار یک شبه قهرمان نمی شود، یک معتاد هم با یک بار مصرف سیگار یا مواد مخدر معتاد نمی شود و اثر مرکب تکرار یک رفتار می تواند از یک نفر یک قهرمان ورزشی یا یک کارتون خواب بسازد.

دليل استفاده از كلمه مركب اين است كه اثرات كارها در درازمدت تنها جمع نمی شود. بلكه برهم اثر گذاشته و بعد از مدتی بصورت تصاعدی بالامی رود. ابتدا اثرات بسيار ناچيز و نامحسوس است ولی بعد از مدتی بدليل تركيب شدن اثرات كارها در هم اثرات خيلی بزرگی بوجود می آيد.

 

اثر تصاعدی و اثر موجی

شما در کتاب اثر مرکب با دو مفهوم اثر تصاعدی و اثر موجی آشنا می شوید.

اگر بخواهیم مفهوم اثر تصاعدی و اثر موجی را خیلی ساده بیان کنید، تصور کنید که اگر فردی روزانه فقط 15 دقیقه ورزش كند در كوتاه مدت تقريبا نتيجه خاصی بدست نمی آورد. ولی اگر اين كار را هر روز به مدت سه سال انجام دهد او تقريبا 273 ساعت ورزش كرده است. اين مقدار ورزش تاثيری مثبتی رو سلامتی و تناسب اندام او خواهد گذاشت. دارن هاردی اين اثر را به نام اثر تصاعدی می نامد. يعنی تاثير كارها در يك جنبه بعد از مدتی تصاعدی شده و بيشتر از آنچه انجام می دهيم نتيجه می دهد.

همچنين انجام روزانه ورزش بر ديگر جنبه های زندگی او مانند نظم، وقت شناسی، روحیه بالاتر، اراده و انگیزه، و غيره اثر می گذارد. او اين اثر را اثر موجی می نامد. يعنی اثر كارهای ما موج ايجاد كرده و بر ديگر جنبه ها هم اثر می گذارد.

حال اگر فردی هر روز فقط يك شيرينی خامه ای به رژيم غذايی خود اضافه كند. اگر هر قطعه شيرينی را 100 گرم حساب كنيم، در طول سه سال او معادل صد كيلو شيرينی خورده است. اين مقدار شيرينی می تواند اثرات مخربی روی مقدار چربی و قند خون او گذاشته و اضافه وزنی زيادی برای او به ارمغان بياورد (اثر تصاعدی). اثرات مخرب شيرينی روی تحرك، اراده، انگيزه و روحيه او هم تاثير گذاشته و مجموعا او را تبديل به آدمی با عادتهای مضر، بدن ناسالم و روحيه ای پايين تبديل می كند (اثر موجی).

اين دو مثال را براي هر نوع عادت مثبت و منفي در زندگي مي توان به كار برد:

  • مصرف سيگار و مشروبات الكلي، پرخوري، وقت گذرانی در اينترنت و شبكه های اجتماعي، مكالمات تلفنی طولانی و بی هدف، خيابانگردی و تفريحات بيش از حد و ولخرجی نمونه های عادت های منفی است.
  • ورزش، مطالعه، يادگيری مهارت، پس انداز پول، آموزش، سحرخيزي، سختكوشي، وقت گذاشتن برای خانواده، دوستان و نزديكان، خواب شبانه كافی و استفاده از وقتهای پرت نمونه های عادت های مفيد است.

البته اثر مركب صرفا منحصر به عادتهای ما نمی شود. بلكه انتخابها، اهداف، ارتباطات و محيط هم برای ما اثر مركب ايجاد می كند كه جلوتر در مورد آنها صحبت خواهيم كرد.

اثر تصاعدی و اثر موجی

 

اثر مركب خلاصه ای از همه كتاب های موفقيت است

بصورت كلی می توان گفت كتاب اثر مركب چكيده و خلاصه ای از بيشتر كتابهای موفقيت است. در اين كتاب به غير از اثرات مركب شدن كارهای ما به موضوعاتی مانند: انتخابها، اهداف، ارزشها، نگرش، مسئوليت پذيري، ثبت وقايع، عادت ها (مضر و مفيد)، رويه های روزانه، ارتباطات و محيط هم پرداخته می شود.

همين موضوع باعث شده است مربيان كوچينگ اين كتاب را برای سلف كوچينگ يا خود مربی گری پيشنهاد می دهند. شما با استفاده از آموزه های اين كتاب و كاربرد آن در زندگی می توانيد مربی موفقيت خود باشيد.

 

كتاب اثر مركب حاوی چه مطالبی است؟

كتاب اثر مركب به غير از فصل اول كه توضيح و تشريح اثر مركب در عمل است (كه در بالا توضيح داديم)، در سایر فصول حاوی مطالب مفيد ديگری نيز هست.

 

فصل دوم: انتخاب های ما هم مركب می شود

هاردی معتقد است انتخابهای ما حالتی زنجيروار داشته و هر كدام بر ديگری تاثير می گذارد. ما در طول روز انتخاب های كوچكی می كنيم كه هر كدام باعث می شود به سمت انتخاب بعدی برويم. مثلا اينكه شما شب چه ساعتی به تخت خواب برويد بر ساعت بيدار شدن فردا صبح شما تاثير می گذارد. كيفيت خواب شب شما بر انرژی روز شما تاثير می گذارد. انرژی شما بر كارتان و همينطور الی آخر.

ضمن اينكه مسئوليت صددرصد انتخابهای ما بر عهده خودمان است. ما نمی توانيم عوامل بيرونی را در انتخابهايمان مقصر بدانيم. بنابراين آنچه از آن خوش شانسی ياد می شود تركيبی از آمادگي، نگرش، فرصت و اقدام است. اين عوامل باعث می شود شما از فرصتهايی كه برايتان پيش می آيد چطور استفاده كنيد.

در اين فصل او از يك اسلحه سری به نام يادداشت برداری هم رونمايی می كند. ثبت وقايع و اقدامات كوچك باعث می شود به كارهايی كه انجام می دهيم خودآگاهی داشته باشيم. مخصوصا وقتي  كارهای مضر و كوچكی انجام می دهيم كه به تاثير و عواقب آنها فكر نمی كنيم.

 

فصل سوم: عادت ها

در اين بخش نويسنده ابتدا حقايقی در مورد عادتها بيان می كند. مثلا اينكه عادتهای مضر نوعی خوشنودی آنی به ما می دهد ولی در درازمدت موجب ناراحتی ما می شود. ديگر اينكه بجای استفاده از قدرت اراده از نيروی چرا استفاده كنيد. وقتی ما كاری ناخوشايند ولی مفيد انجام می دهيم مقداری از نيروی اراده ما مصرف می شود.

نيروی چرا آن هدف غايی است كه ما برای خود تعيين می كنيم و می خواهيم به آن برسيم. مثلا كوهنوردی كه هدفش رسيدن به قله است هر بار كه با سختی مسير مواجه می شود دليل رسيدن او به قله به او انرژی حركت می دهد.

شناخت ارزش های اصلی ما در زندگی همان نيروی چرای ما است. اينكه ما می خواهيم به چه انسانی در زندگی تبديل شويم و در اين دنيا چه اثری از خود برجای بگذاريم ارزش های اصلی زندگی ما است. در اين بخش نويسنده فرمولی برای رسيدن به اهداف در زندگی به دست می دهد:

انتخاب + رفتار + عادت + مركب شدن

شما ابتدا بايد انتخابهای درستی داشته باشيد. اهدافی را انتخاب كنيد كه شما را به آن انسانی كه می خواهيد تبديل كند. بعد ببينيد برای رسيدن به آن اهداف لازم است چه كارهايی را انجام دهيد (رفتار). آنگاه بايد آن كارها را به عادت تبديل كنيد. وقتی كاری به عادت تبديل می شود ديگر با صرف كمترين انرژی انجام شده و فراموش هم نمی شود. بعد بايد عادتها را در طول زمان آنقدر ادامه دهيد كه اثرات مفيد آن در هم تركيب شده و شما را به نتايج دلخواه برساند.

با این دوره تعلل را کنار بگذارید و با اقدام‌های سریع همه را شگفت زده کنید.

 

ترك عادتهای مضر و ساخت عادتهای مفيد جديد

برای ترك عادتهای مضر ابتدا لازم محرك آنها را كشف كنيد. محرك آن چيزی است كه شما را به ياد آن عادت می اندازد. بعد بايد محيط را از آن محركها پاكسازی كنيد. هر چيزی كه شما را به ياد آن عادت می اندازد از محيط بيرون كنيد. بعد بايد آن كار را با يك كار مثبت جايگزين كنيد. برای ترك عادتهای مضر دو روش می توان انجام دهید. شروع آرام و كم كردن تدريجی آن كار يا قطع يكباره.

برای ساخت يك عادت جديد هم بايد شرايط انجام آن كار در دسترس شما باشد. يعنی با كمترين تلاش بتوانيد آن كار را شروع كنيد.

بجای كم كردن بايد به فكر اضافه كردن باشيد. اگر می خواهيد عادتی را كنار بگذاريد بايد جای آنرا با عادت مثبتی پر كنيد. مثلا به جای غذای پرچرب و شيرينی سبيزيجات را جايگزين كنيد.

كارهايتان را به اطرافيان تان بگوييد كه در خود تعهد ايجاد كنيد.

يك همراه پيدا كنيد كه با هم انجام دهيد.

رقابتهای سالم و همراه با رفاقت ايجاد كنيد.

در پايان هر كار مثبتی كه انجام می دهيد يك جشن كوچك بگيريد تا برای تكرار آن انگيزه داشته باشيد.

 

ترك عادتهای مضر و ساخت عادتهای مفيد جديد

 

فرق آدمهای موفق و غير موفق

يك تفاوت بزرگ آدمهای موفق و غير موفق اين است كه آدمهای موفق كارهای بی مزه و حوصله سر بری را انجام می دهند كه برای موفقيت شان ضروری است ولی آدمهای ناموفق حاضر نيستند اين كارها را انجام دهند. تغيير سخت و زمان بر است و نياز به صبوری دارد. بايد حاضر باشيد در يك جلسه تمرين صد ضربه به توپ بزنيد، به صد مشتری زنگ بزنيد يا ساعتها يك نت موسيقی را تكرار كنيد در حاليكه حالتان از انجام اين كارها به هم می خورد.

 

فصل چهارم: تكانش

ويژگی اصلی اثر مركب اين است كه ابتدا كار زياد ولی نتيجه كم است. مانند قطاری كه ابتدا نياز به سوخت زيادی برای به حركت در آمدن دارد. ولی وقتی به سرعت مورد نظر رسيد ديگر به آن مقدار نيرو، نیاز ندارد. اين همان چيزی است كه در موفقيت به آن تكانش گفته می شود. وقتی عادتهای جديد ساخته می شود و اثرات كارها در هم مركب می شود تكانش رخ می دهد. بعدا ديگر نياز به آن مقدار كار اوليه نيست. با كار كمتری هم قطار موفقيت شما به حركت خود ادامه می دهد. فرمول تكانش به اين شكل است:

انتخابهای درست + انجام با رفتارهای سازنده + تكرار كافی + رويه روزانه + ثبات قدم و پايداری = تكانش

 

ثبات و پايداری

برای رسيدن به تكانش لازم است ثبات و پايداری داشته باشيد. اگر همه كارها را درست انجام دهيد ولی همين يك صفت را نداشته باشيد شكست می خوريد. افرادی هستند كه پرتلاش هستند ولی در يك كار نمی مانند. هر چند سالی يك كار را انجام می دهند. اين كار باعث می شود تكانش برای آنها اتفاق نيافتد. مثل ماشينی كه كلی بنزين مصرف می كند تا به حركت در بيايد ولی هر بار خاموش می شود.

 

قدرت رویه ها

گاهی نياز است كه برای رسيدن به برخی اهداف برنامه اجرايی مناسبی داشته باشيم كه به شكست نيانجامد. اين برنامه های اجرايی را بايد در قالب رويه های روزانه، هفتگی و ماهانه بگنجانيم تا به تغييرات واقعی منجر شود. رويه ها آنقدر بايد تكرار شود تا بصورت ناخودآگاه در بيايد.

البته رويه ها بعد از مدتی تكراری شده و اشتياق ما برای انجام آن از بين می رود. بنابراين بهتر است هر از چند گاهيی تغييراتی در رويه ايجاد كنيد كه خسته و دلزده نشويد. مثلا تغيير در رژيم غذايي، آموزشی جديد، روابطی تازه..

 

فصل پنجم: تاثيرات

 

ورودی های مغز

درست است كه ما مسئول صددرصد زندگی مان هستيم ولی بايد بدانيم نيروهای قدرتمند خارجی بر انتخابها، رفتارها و عادتهای ما تاثير دارند. ابتدا بايد حواسمان به آنچه به خورد مغزمان می دهيم باشيم چون هرچه به مغزمان تحويل دهيم همانرا با قدرت بيشتر به ما پس می دهد. مغز ما بصورت ناخودآگاه دنبال چيزهای منفی است. پس بايد حواسمان باشد به جای اخبار منفی و نا اميد كننده آن را از تفکرات مثبت، الهام بخش و حمایت کننده، استراتژی های موفقیت، کامیابی، سلامتی، عشق و شادی پر كنيم.

 

ارتباط ها

جمله ای است كه ميگويد شما نمی توانيد از متوسط 5 نفری كه بيشترين ارتباط را با آنها داريد بالاتر برويد. پس بايد حواستان باشد كه چه كسانی را برای رابطه هايتان انتخاب می كنيد. البته رابطه صرفا معاشرت نيست. خواندن كتاب يك نويسنده، ديدن آموزش يك مدرس هم جزو روابط شما بحساب می آيد. پس اگر می خواهيد شبيه فلان فرد موفق شويد بايد پنج نفری كه بيشترين وقت خود را با آنها می گذرانيد در سطح همان فرد موفق باشند.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با خصوصیاتی که افراد موفق دارند حتما مطلب ویژگی افراد موفق را که پیش تر در سایت منتشر کرده ایم را مطالعه کنید.

تاثیر اطرافیان و دوستان

 

استفاده از مربی

تقريبا كسی نيست كه به مربی نياز نداشته باشد. چون ما خود نمی توانيم همه مشكلات مان را تشخيص دهيم. بنابراين به فرد ديگری نياز داريم كه از بيرون ما را ببيند و به ما مشاوره دهد. يك مربی شخصی برای خود انتخاب كنيد. كسی كه بتوانيد از او راهنمايی بگيريد و مشكلات تان را به شما گوشزد كند.

 

تغيير محيط

گاهی به اين نتيجه می رسيد كه محيطی كه در آن هستيد مناسب شما نيست. انگار سقف محدودی دارد كه نمی گذارد شما بيشتر از حدی در آن رشد كنيد. اگر در جايی كار می كنيد كه پيشرفت شما را محدود می كند يا در جايی زندگی می كنيد كه اهداف شما در آنجا ارزش حساب نمی شود بايد آنرا عوض كنيد.

 

فصل ششم: شتاب بخشی

معمولا در زندگی و همينطور در هر كاری نقطه ای وجود دارد كه وقتی به آن می رسيد انگار ديگر امكان جلو رفتن نداريد. فكر می كنيد بيشتر از آن كاری از دستتان بر نمی آيد. اين همان نقطه محدوديت شما است. می توانيد تسليم شويد يا به حركت خود ادامه دهيد و آن سد محدود كننده را بشکنيد و از آن گذر كنيد. اگر اين كار دوم را بكنيد اثر مركب به شما كمك می كند به سطوح بالاتر موفقيت دست يابيد.

 

آیا کتاب اثر مرکب ارزش خواندن دارد؟

احتمال دارد با خود فکر کنید که خوب من به صورت کلی با محتوای کتاب اثر مرکب آشنا شدم آیا باز هم به سراغ مطالعه آن بروم یا نه؟

به شما پیشنهاد می کنیم مطالعه این کتاب ارزشمند را به هیچ وجه از دست ندهید. شاید فکر کنید به علت شهرت زیاد احتمالا این کتاب هم در دسته کتاب های زرد موفقیت قرار دارد؛ اما باید بگوییم که ممکن است فلسفه اثر مرکب به نظر ساده بیاید اما دقیق شدن در آن و توجه کردن به آن و بررسی آن از ابعاد مختلف می تواند بر روی زندگی و کسب و کار ما اثر زیادی بگذارد.

پس مطالعه این کتاب ارزشمند را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات