لوگوتایپ اثرمثبت

معرفی 4 کتاب افزایش خلاقیت

معرفی 3 کتاب افزایش خلاقیت

خلاق بودن یک ویژگی بسیار لذت بخش است و شاید بتوان گفت اگر آدم های خلاق نبودند، شاید پیشرفت های بزرگ هم اتفاق نمی افتاد. در این معرفی کتاب از وب سایت آموزشی اثر مثبت قصد داریم شما را با 4 کتاب افزایش خلاقیت آشنا کنیم. 4 کتابی که می توانند به شما آموزش دهند چطور می توانید انسانی خلاق باشید حتی اگر فکر می کنید شما اصلا آدم خلاقی نیستید.

به عقيده دنيل پينك متفكر مديريت، بزرگترين نياز قرن 21 خلاقيت است. بر خلاف قرن های گذشته در اين قرن بيشتر كارهای فيزيكی و حتی فكری را ماشين ها انجام می دهند. ماشين ها به جای ما كار می كنند، رايانه ها به جای مغز ما اطلاعات را نگه می دارند و كارهای محاسباتی را انجام می دهند ولی هنوز يك چيز وجود دارد كه فقط مغز انسان قادر به انجام آن است: خلاقيت.

بنابراين وظيفه اصلی نظامهای آموزشی دنيا پرورش خلاقيت در محصلان است. ولی خلاقيت چيزی نيست كه صرفا در نظام آموزشی تدريس شود. هركسی در هر سنی می تواند خلاقيت خود را توسعه دهد. خلاقيت هم مانند هر مهارت ديگری نياز به يادگيری و تمرين دارد. شاید برای خلاق تر بودن، مطالعه کتاب هایی که در این باره صحبت می کنند فکر بدی نباشد. پس برویم به سراغ معرفی کتاب افزایش خلاقیت اول.

ما در اين مقاله قصد داريم چهار كتاب در زمينه افزایش خلاقيت به شما معرفی كنيم. البته كتاب در مورد خلاقيت زياد است ولی اين چهار كتاب افزایش خلاقیت برای شروع و همينطور برای كسانی كه می خواهند در كار خود خلاق باشند بسيار كمك كننده است.

 

این هم 4 کتاب افزایش خلاقیت برای شما

كتاب اول كه كتاب درسی و پايه ای خلاقيت است “تفكر جانبی” نوشته ادوارد دوبونو است.

كتاب دوم به نام “خودباوری در خلاقيت” نوشته تام و ديويد كلی است كه به خواننده كمك می كند چطور ياد بگيرد خلاقيت خود را توسعه دهد.

كتاب سوم به نام “ايده عالی مستدام” نوشته چيپ هيث و دن هيث به اين موضوع می پردازد كه چطور می توان ايده های ماندگار ساخت. ايده های خلاقانه ای برای كسب و كار كه بتواند در مخاطب يا مشتری اثر كرده و ماندگار شود.

کتاب چهارم به نام خلاقیت و نوآوری تالیف یک نویسنده وطنی است. در این کتاب دکتر علی شمیسا طی سی روز با انجام تمارینی به شما کمک می کند تا خلاقیت را تجربه کنید.

 

كتاب تفكر جانبی، نوشته ادوارد دوبونو

اجازه دهید در معرفی اولین کتاب افزایش خلاقیت با ادوارد دوبونو هم سفر شویم.

شايد بتوان گفت در زمينه خلاقيت و آموزش خلاقیت ادوارد دوبونو مشهور ترين نام باشد. او استاد دانشگاه های آكسفورد، كمبريج و هاروارد بوده است و در زمينه آموزش مستقيم تفكر به عنوان يك مهارت از اعتبار و احترام جهانی برخوردار است.

مفهوم تفكر جانبی ابداع خود اوست و تا كنون 62 كتاب نوشته است كه به 37 زبان دنيا ترجمه شده است.

ادوارد دوبونو در كتاب تفكر جانبی مفهوم تفكر جانبی را در مقابل تفكر عمودی قرار داده و معتقد است برای خلاقيت و خلاق بودن ما به جای تفكر عمودی به تفكر جانبی نياز داريم. در اينجا ما يكی از تفاوتهای اصلی تفكر عمودی و جانبی را می آوريم تا قبل از اينكه شما خواننده اقدام به تهيه اين كتاب كنيد برداشت اوليه ای از تفكر جانبی و اينكه چرا برای خلاقيت مهم است داشته باشيد.

 

تفكر عمودی گزيننده است ولي تفكر جانبی زاينده است.

بعنوان مثال شما وقتی دنبال حل يك مساله هستيد تنها دنبال راه حل مناسب هستيد بنابراين می خواهيد از بين همه راه حل ها يكی را گزينش كنيد. وقتی به راه حل رسيديد ديگر كار شما انجام شده است. برعكس در تفكر جانبی شما دنبال يك شيوه يا راه حل نيستيد. هدف شما ايجاد راه حل يا پاسخ های هر چه بيشتر است. حتی راه حل هايی كه به نظر مسخره و بی ربط نشان می دهد. بنابراين فرايند تفكر را تا جاييكه امكان ايده جديد وجود داشته باشد ادامه می دهيد.

ادوارد دوبونو در كتاب تفكر جانبی ابتدا خلاصه ای از طرز كار ذهن ارائه می كند. بعد همانطور كه گفتيم تفاوت تفكر عمودی و تفكر جانبی را بيان می كند. آنگاه ماهيت و كاربرد تفكر جانبی برای ايجاد خلاقيت را مشخص می كند. يكی از مهمترين بخش های كتاب تكنيك های تفكر جانبی برای خلاقيت است. همين تمرين ها است كه باعث شده اين كتاب به كتاب درسی خلاقيت تبديل شود.

اگر دوست داريد گامهای اوليه در مسير خلاقيت را درست برداشته و مغزتان را عادت دهيد از شيوه عادی فكر كردن به سمت تفكر خلاق برود اين كتاب برای شروع عالی است. البته شايد فكر كنيد تمرين ها خسته كننده و بی ربط باشد ولی مطمئن باشيد تاثير گذار است.

 

خرید کتاب تفکر جانبی اثر ادوارد دوبونو

 

كتاب خودباوری در خلاقيت، نوشته تام و ديويد كلی

كتاب خودباوری در خلاقيت، نوشته تام و ديويد كلی

خودباوری در خلاقيت نوشته تام و ديويد كلی است. برادران كلی شركتی بين المللی با محوريت خلاقيت و نوآوری را اداره می كنند. آنها بصورت عملی به انسانها كمك می كنند در خلاقيت به خودباوری رسيده و در نهايت در زندگی به خودكارآمدی برسند. كتاب خودباوری در خلاقيت با داشتن ماهيتی گام به گام و رويكردی عمل گرايانه جهت كسب خودباوری در خلاقيت برای زندگی فردي، مديران و سازمانها می تواند بسيار موثر واقع شود.

نويسندگان كتاب خودباوری در خلاقيت ابتدا به اين موضوع می پردازند كه چرا همه انسانها در كودكی خلاق هستند ولی اين ويژگی خود را در بزرگسالی از دست می دهند. آنها معتقدند برای داشتن خلاقيت نياز نيست در زمان و مكان خاصی باشيد. همين حالا و هر كجا كه هستيد می توانيد تفكر خلاقانه را شروع كنيد.

در بخش ديگر كتاب روش توليد ايده های خلاقانه را به دست می دهند: الهام، تركيب و ايده پردازی و آزمايش.

ابتدا بايد مجموعه اقداماتی را انجام دهيد كه باعث ايجاد الهام شود. بصورت خود به خود ايده های خلاقانه به ما الهام نمی شود.

تركيب به معنی پيدا كردن الگو و معنی از مشاهدات است و همينطور شناسايی محدوديت ها كه منشا راه حل های نوين است.

در نهايت ايده پردازی و آزمايش يعنی با سرعت و بدون توجه به كيفيت گزينه های زياد را امتحان كنيد.

فصل ديگر كتاب به نام شهامت است كه بصورت خلاصه يعنی برای داشتن موفقیت بيشتر بايد شكست های بيشتری را تجربه كنيد. از شكست نترسيد و آنقدر راههای مختلف را امتحان كنيد تا از دل شكست ها به موفقيت برسيد. در واقع فرمول اين است: شكست بيشتر = موفقيت بيشتر.

ترس هایی که مانع اقدام کردن ما می شود

 

فصل جرقه به اين موضوع می پردازد كه برای زدن جرقه بايد ذهن تان را آماده كنيد. مثلا تا جاييكه می توانيد پيش فرضهای ذهنی خود را كم كنيد تا ذهن تان برای زدن جرقه خالی باشد.

جهش به معنی داشتن تحرك و فعال بودن است. نبايد فقط مشاهده گر منفعل باشيم. برنامه ريزی را تعطيل كنيد و بجای آن عمل كنيد. از ديگران كمك بخواهيد، با مخاطب خود رابطه برقرار كنيد و از فشار هم رده ها برای حركت به جلو استفاده كنيد.

جستجو نام فصلی ديگر از كتاب است كه به خواننده كمك می كند لحظات خلاقانه عمر خود را جستجو كرده و آنها را تكرار كند. چه زمانی كارهايی انجام داده ايد كه احساس خوشحالی و مفيد بودن كرده ايد؟ چه زمانی بيشترين رضايت كاری را داشته ايد و در بهترين حالت خود بوده ايد؟ اينها زمانهايی است كه شما خلاقيت بيشتری داشته ايد. آنها را پيدا كنيد ببینید الگوی تكرار آنها چيست؟

و در نهايت آخرين فصل كتاب به تيم سازی اختصاص دارد. گروههای خودباوری در خلاقيت ايجاد كنيد يا به آنها بپيونديد.

كتاب خودباوری در خلاقيت را در ايران انتشارات آريانا قلم ترجمه و چاپ كرده است و مجموعا از كيفيت خوبی برخوردار است.

 

خرید کتاب خودباوری در خلاقیت اثر تام کلی و دیوید کلی نشر آریانا

 

كتاب ايده عالی مستدام، نوشته چيپ هيث و دن هيث

كتاب ايده عالی مستدام نوشته چيپ هيث و دن هيث با زير عنوان چطور ايده های ماندگار بسازيم، یکی دیگر از کتاب های موجود درباره آموزش خلاقیت است که در اثر مثبت به معرفی آن می پردازیم. اين كتاب به 28 زبان دنيا ترجمه شده است در فهرست پرفروش های نيويورك تايمز و وال استريت ژورنال هم قرار گرفته است. همچنين يكی از صد كتاب برتر حوزه كسب و كار و رتبه ده سايت آمازون را نيز به خود اختصاص داده است.

چيپ هيث استاد دانشكده كسب و كار دانشگاه استنفورد و مشاور طيف گسترده ای از شركت ها و سازمان های مختلف مانند گوگل بوده است. برادر ديگر، دن هيث پژوهشگر دانشكده بازرگانی هاروارد بوده است. از برادران هيث كتاب ارزشمند ديگری به نام كليد را بزن به فارسی ترجمه شده است كه به موضوع تغيير اختصاص دارد. كتاب ايده عالی مستدام را هم انتشارات آريانا قلم با كيفيتی مطلوب و ظاهری جذاب ترجمه و چاپ كرده است.

نويسندگان كتاب ايده عالی مستدام ابتدا به اين موضوع پرداخته اند كه چرا ايده ها ماندگار می شود؟ چه چيزی باعث می شود ايده ای ماندگار شده و ايده های ديگر از بين بروند. همچنين به اين سوال پاسخ می دهند كه آيا ايده جذاب متولد می شود يا ساخته می شود؟ آنگاه شش اصل برای ماندگاری ايده ها ارائه می كنند: ساده، غير منتظره، ملموس، معتبر، احساسی و داستاني. آنها اين شش اصل را در شش فصل كتاب بصورت جداگانه توضيح داده اند.

اصل اول يعنی سادگی به معنی كاهش، حذف و اولويت بندی ايده ها است. ايده بايد ساده ولی عميق باشد.

اصل دوم غير منتظره يعنی انتظارات مخاطب را نقض كند، اشتياق و حس كنجكاوی او را برانگيزد. برای حفظ حس كنجكاوی مخاطب مرتب در ذهن او شكاف ايجاد كرده و آن شكاف ها را پر كند.

ملموس يعنی اطلاعات ملموس و مربوط به فعاليتهای انسانی ارائه دهد. تصاوير واضع و ملموس از آنچه يك انسان معمولی می تواند درك كند.

معتبر يعنی مرجعی صلاحيت دار آن را تاييد كند. يا مانند مثال به شرط چاقو تضمين گر خود باشد.

احساسی باشد. به جای كليت جامعه به فرد بپردازد. مثلا در يك فاجعه انسانی تصوير يك كودك از تصوير يك شهر موثر تر است

و در نهايت داستانی باشد. ذهن انسانها داستان را بيشتر از هر چيز ديگری نگه می دارد.

قدرت و تاثير داستان گويی در كسب و كار و فروش

وقتی ايده شما اين شش ويژگی را داشته باشد می تواند در ذهن مخاطب و مشتريان شما ماندگار شود.

 

خرید کتاب ایده عالی مستدام اثر چیپ هیث و دن هیث نشر آریاناقلم

 

کتاب خلاقیت و نوآوری

کتاب خلاقیت و نوآوری را انتشارات ذهن آویز با قلم دکتر علی شمیسا در 216 صفحه منتشر کرده است. شما در کتاب خلاقیت و نو آوری طی 30 روز با انجام تمارینی قدرت خلاقیت خود را تقویت می کنید.

همچنین در این کتاب شما با scamper که یک متد رایج برای آموزش خلاقیت است نیز آشنا می شوید. ما در اثر مثبت در مطلبی جداگانه به طور مفصل کتاب خلاقیت و نوآوری را معرفی کرده ایم که اگر تمایل دارید قبل از تهیه کتاب بیشتر با محتوای آن آشنا شوید می توانید به مطلب معرفی کتاب خلاقیت و نوآوری دکتر علی شمیسا سری بزنید.

اما اگر قبل تر به طور مفصل با این کتاب آشنا شده اید، می توانید از طریق لینک زیر همین لحظه برای خرید کتاب خلاقیت و نوآوری اقدام کنید.

 

 

لطفا اگر شما هم کتاب افزایش خلاقیت دیگری می شناسید، در بخش کامنت ها آن را با ما به اشتراک بگذارید و تجربه مطالعه خود از آن کتاب افزایش خلاقیت را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات