لوگوتایپ اثرمثبت

معرفی 4 کتاب ساخت عادت

معرفی 4 کتاب ساخت عادت

عادت! کلمه یا رفتاری که همه ما بارها آن را تجربه کرده ایم. احتمالا شما که در این صفحه حضور دارید، به دنبال ساخت عادت و آشنایی با فرایند آن هستید. در قفسه چند کتاب و یک موضوع این هفته سعی کرده ایم شما را با 4 کتاب ساخت عادت ها که از پرفروش ترین و ارزشمند ترین کتاب های این موضوع هستند، آشنا کنیم.

منشا رفتار ما انسانها عمدتا از این سه مورد خارج نیست: انگیزه، اراده، عادت.

انگیزه همیشه در اختیار ما نیست، گاهی داریم و گاهی نداریم.

اراده هم منبعی است که هرچه از آن مصرف می کنیم مقدار آن کمتر می شود و برای بهتر انجام دادن کارهایی که نیاز به اراده و پشتکار دارند، می بایست عضلات اراده در مغز را با روش هایی که قبلتر در سایت راجع به آنها صحبت کرده ایم شارژ کنیم.

اما عادتها 40 درصد از رفتار ما را تشکیل می دهند. چهل درصدی که بدون تلاش مغز و تقریبا بصورت خودکار انجام می شود و برای انجام کارهایی که از روی عادت هستند، نیاز به صرف انرژی زیادی نیست.

فقط مساله این است که عادتهای مفید را باید بصورت ارادی بسازیم. یعنی در حالت طبیعی معمولا عادتهای مضر یا حد اقل غیر مفید ساخته می شود؛ چرا که معمولا کارهای مضر لذت بخش تر از کارهای مفید هستند. پس عادت انجام آنها هم راحت تر ساخته می شود مثل عادت پرسه زنی در اینستاگرام یا عادت کشیدن سیگار پس از نوشیدن چای و….

بدلیل نقش زیاد عادتها در زندگی و موفقیت ما، کتابهای فراوانی در زمینه ساخت عادت در دو دهه اخیر نوشته شده است. ما در این مطلب تصمیم داریم 4 کتاب ساخت عادت را به شما معرفی کنیم. اینها کتابهایی هستند که ضمن پرفروش بودن در جهان، تاثیر مثبت زیادی روی زندگی خوانندگان گذاشته اند. همچنین پیشنهاد می کنیم که مطلب موفقیت چیست را هم مطالعه کنید.

ضمن اینکه مدرسان رشد فردی در تمام دنیا از این کتابها برای ساخت آموزشهای مفید در زمینه ساخت عادت استفاده کرده اند. بنابراین می توان گفت برای کسانی که می خواهند ساخت عادت را با خواندن کتاب یاد بگیرند این چهار کتاب بهترین اند:

 

معرفی 4کتاب ساخت عادت

4 کتاب ساخت عادت که در این مطلب با آنها آشنا خواهید شد عبارتند از:

  • کتاب قدرت عادت، نوشته چارلز داهیگ
  • کتاب خرده عادتها یا عادتهای اتمی نوشته جیمز کلیر
  • کتاب ریز عادت ها نوشته استفان گایز
  • کتاب عادت های خورد نوشته بی جی فاگ.

 

کتاب قدرت عادت، چارلز داهیگ

معرفی اولین کتاب از 4 کتاب ساخت عادت را به کتاب معروف قدرت عادت اختصاص می دهیم.

کتاب قدرت عادت را چارلز داهیگ در سال 2012 میلادی نوشته است. این کتاب توانست موفقیتهای زیادی را کسب کند. از جمله بیش از یک سال عنوان پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز را از آن خود کرد. توانست عنوان بهترین کتاب سال وال استریت ژورنال را کسب کند. همچنین از طرف دانشگاه هاروارد در لیست تاثیرگذارترین کتابها برای مدیران قرار گرفت.

کتاب قدرت عادت، چارلز داهیگ

ما هم از مطالعه کتاب ارزشمند قدرت عادت جا نماندیم و در ایران هم خیلی زود این کتاب ترجمه شد و در اختیار فارسی زبانان قرار گرفت. از ترجمه های خوب این کتاب می توان به ترجمه های نشر نوین و نشر نو اندیش اشاره کرد.

کتاب قدرت عادت در سه بخش تدوین شده است:

  • بخش اول: چرخه عادت
  • بخش دوم عادتهای سازمانهای موفق
  • بخش سوم: عادتهای جوامع.

 

می توان گفت مهمترین مطلب کتاب قدرت عادت بیان شکلگیری چرخه عادت است. داهیگ مشخص می کند برای ساخته شدن هر عادت چرخه ای وجود دارد که از سه بخش تشکیل شده است.

سرنخ یا نشانه، رفتار، و پاداش.

سرنخ، آن عاملی است که ما را به یاد انجام آن کار می اندازد. رفتار همان کاری است که ما انجام می دهیم. و در نهایت پاداش آن احساس خوبی است که بعد از انجام رفتار به ما دست می دهد.

راجع به چرخه ساخت عادت قبل تر در مقاله ساخت عادت به طور مفصل صحبت کرده ایم.

در بخش دوم نویسنده عادتهای سازمانهای موفق را توصیف می کند. اینکه چطور واکنش های زنجیروار به پیروزیهای کوچک می انجامد و سلسله ای از تغییرات را در سازمان ایجاد می کند و نهایتا به خلق یک فرهنگ سازمانی می انجامد.

در بخش سوم کتاب قدرت عادت نویسنده سعی می کند تا عادتهای جوامع را به خواننده نشان دهد. اینکه چطور جنبش های اجتماعی از طریق عادتهای دوستی و روابط درجه یک و دو شکل می گیرد.

 

خرید کتاب قدرت عادت اثر چارلز داهیگ نشر نوین

همچنین اگر علاقه مند به خرید این کتاب از انتشارات نسل نو اندیش هستید از دکمه زیر استفاده کنید:

خرید کتاب قدرت عادت انتشارات نسل نواندیش

کتاب خرده عادت ها، جیمز کلیر

کتاب خرده عادتها یا عادتهای اتمی نوشته جیمز کلیر یکی از جدیدترین کتابهای نوشته شده در زمینه ساخت عادت است که در سال 2018 منتشر شده است. این کتاب هم جزو پرفروشهای نیویورک تایمز و آمازون بوده است. خوشبختانه این کتاب هم خیلی زود در ایران توسط انتشارات میلکان ترجمه و چاپ شده است.

کتاب خرده عادت ها، جیمز کلیر

کلیر در کتاب خرده عادتها یا عادتهای اتمی بعد از یک مقدمه در مورد قدرت شگفت انگیز عادت و تاثیر آن بر شکل گیری شخصیت انسان بقیه کتاب را در قالب چهار قانون تدوین کرده است:

  1. واضحش کن
  2. جذابش کن
  3. ساده اش کن
  4. لذت بخشش کن.

 

قانون اول: واضحش کن!

قانون اول یعنی واضحش کن می گوید برای اینکه کاری را به عادت تبدیل کنیم باید نشانه های آن را در محیط بیشتر کنیم تا به راحتی انجام آن کار را به یاد بیاوریم.

 

قانون دوم: جذابش کن!

قانون دوم یعنی جذابش کن می گوید برای اینکه کاری را بیشتر انجام دهیم باید آنرا به کاری لذت بخش متصل کرد یا به گروهی پیوست که انجام آن عادت برای آنها عادی باشد.

 

قانون سوم: ساده اش کن!

قانون سوم یعنی ساده اش کن می گوید هر کاری که قرار است به عادت تبدیل شود باید با کمترین تلاش انجام شود. پس تا جای ممکن باید مسیر رسیدن به آن ساده شود.

مثلا برای ساخت عادت کتاب خوانی با خود قرار نگذارید که روزی 10 صفحه کتاب می خوانم. بلکه به خود قول دهید یک پاراگراف کتاب بخوانید. بی شک مغز مقاومت کمتری در برابر یک پاراگراف دارد تا 10 صفحه کتاب.

یا همانطور که در آموزش تقویت اراده بارها گفته ایم تصمیم بگیرید فقط برای 5 دقیقه یک کاری که انجام دادنش برای شما سخت و دوست نداشتنی است را انجام دهید. همین زمان کم می تواند شروع خوبی برای شما باشد.

پس وقتی انجام یک کار را کوچک و ساده می کنیم، بی شک ان کار را راحت تر انجام خواهیم داد.

 

قانون چهارم: لذت بخشش کن!

قانون چهارم یعنی لذت بخشش کن هم می گوید انجام کار باید با پاداش و احساس پیشرفت همراه باشد. احساس خوب باعث تکرار عمل می شود.

لذت بخش شدن انجام یک کار باعث می شود به آسانی عادت انجام آنرا بسازیم. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چطور می شود یک کار را لذت بخش کرد؟ بسیار ساده است گاهی اوقات با دادن یک حس خوب به خودمان می توانیم لذت انجام یک کار را برای خود زیاد کنیم. مثل تشویق کردن خود یا دادن یک جایزه کوچک به خودمان در صورت انجام آن کار.

 

در کتاب خرده عادتها یا عادتهای اتمی کلیر می گوید برای ترک عادتهای بد هم هر کدام از این چهار قانون را می توان معکوس کرد. یعنی بجای واضح کردن نشانه ها آنها را در محیط از بین برد. جذابیت انجام کار را هم باید از بین برد. تا جای ممکن انجام کار را سخت کرد و در نهایت لذت آن را هم از بین برد.

به عنوان مثال اگر شما عادت دارید بعد از شنا با یکی از دوستان تان یک چیپس و پنیر خوشمزه نوش جان کنید و قصد دارید این عادت را از بین ببرید، یا باید با آن دوست به شنا نروید که تنهایی کمتر مایل به خوردن چیپس و پنیر باشید و یا محل استخر یا مسیری که بعد از شنا طی می کنید را تغییر دهید تا از جلوی بوفه استخر رد نشوید که هوس چیپس و پنیر کنید.

 

خرید کتاب خرده عادت ها

 

کتاب ریز عادت ها، استفان گایز

یکی دیگر از 4کتاب ساخت عادت بیشک کتاب ریز عادت ها است. کتاب ریز عادت ها (Mini Habits) را استفان گایز در سال 2013 نوشته است. این کتاب هم کتاب کوچک و جمع و جوری است که به خواننده کمک می کند با انجام کارهای کوچک عادتهای مفیدی بسازد. استفان گایز این کتاب را بر اساس آموزشهای پروفسور بی جی فاگ در زمینه تکنیک ریز عادت نوشته است که در بخش بعد به آن خواهیم پرداخت. البته با افزودن مطالبی ارزشمند و در حجمی کوچکتر.

کتاب ریز عادت ها، استفان گایز

گایز در کتاب ریز عادت ها ابتدا مقدمه ای در مورد اهمیت کوچک کردن کارها و همینطور شیوه کار مغز و مسیر عصبی ارائه می دهد. پس از آن  در مورد انگیزه و اراده و تاثیر آنها بر ساخت عادت صحبت می کند.

گایز معتقد است برای ساخت عادت بهتر است روی انگیزه حساب نکنیم و اراده منبع قابل اعتماد تری است؛ ولی برای اینکه نیروی اراده را فرسایش ندهیم و عضلات اراده را خسته نکنیم، لازم است رفتار را تا جای ممکن کوچک کنیم. در این صورت است که اراده با عادت متحد شده و عادت شکل می گیرد. پیشنهاد می کنیم که مطلب خستگی عضله اراده را که قبل تر در سایت اثر مثبت منتشر کرده ایم را هم مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در خصوص عضلات اراده بدست بیاورید.

 

پس از آن نویسنده کتاب ریز عادت ها هشت گام برای ساخت ریز عادت مشخص می کند:

  • داشتن تقویم
  • تعیین منشا یا ارزشها
  • داشتن نشانه
  • دادن پاداش به خود
  • یادداشت کردن
  • کوچک کردن کار
  • پایین آوردن انتظارات خود
  • و توجه به علائم.

 

گایز در کتاب ریز عادت ها برای انجام این هشت گام، هشت قانون نیز وضع کرده است:

  • تقلب ممنوع
  • شادی برای هر پیشرفت
  • پاداش فراموش نشود
  • استمرار داشته باشید
  • در صورت مقاومت باز هم عادت را کوچکتر کنید
  • یادآوری آسان بودن کار
  • یک گام کوچک را دست کم نگیرید
  • پاداش را تکرار کنید.

 

خرید كتاب ریز عادت‌ ها

 

کتاب عادت های خورد، بی جی فاگ

بقول انگلیسی ها آخرین ولی نه کمترین کتاب از 4 کتاب ساخت عادت کتاب عادت های خورد است.

کتاب ارزشمند عادتهای خورد پروفسور بی جی فاگ را در مورد آخر قرار دادیم برای اینکه آخرین یافته های علمی در زمینه ساخت عادت در قالب این کتاب عرضه شده است.

پروفسور بی جی فاگ مبدع تکنیک ریزعادت هستند که بطور قطع و یقین می توان گفت این تکنیک برای ساخت عادت بهترین است.

ما در اینجا ترجیح می دهیم بجای توضیح در مورد بخشهای کتاب این تکنیک را بصورت مختصر توضیح دهیم که شما خواننده گرامی توشه ارزشمندی از این مطلب برداشته باشید.

کتاب عادت های خورد، بی جی فاگ

 

تکنیک ریز عادت بی جی فاگ

تکنیک ریز عادت بی جی فاگ  به این صورت است که برای ساخت یک عادت جدید باید ابتدا آن کار را به یکی از عادتهای قبلی خود قلاب کرد. یعنی درست بعد از انجام یک کار تکراری روزانه آن را قرار داد. مثلا بعد از هر بار خروج از سرویس بهداشتی.

پس از آن  باید کار را آنقدر ریز کرد که مغز هیچ مقاومتی در مقابل انجام آن کار ساده نداشته باشد. مثلا یک کلمه زبان یاد گرفتن، یک بارفیکس یا شنای سوئدی، یک جمله از یک کتاب.

در گام سوم باید بعد از انجام کار یک جشن کوچک گرفت. مثلا یک تشویق کوچک، یک آفرین، یک ایول و خلاصه کاری که احساس شادی برای ما داشته باشد. انجام این سه کار باعث می شود این عمل در آینده هم تکرار شده و به عادت تبدیل شود.

 

خرید کتاب عادت های خرد

 

این روش ساخت عادت یکی از تاثیرگذار ترین و پر بازده ترین روش هایی است که ما تجربه کرده ایم.

امیدواریم مطالعه این 4 کتاب ساخت عادت برای شما مفید باشد. لطفا اگر شما هم کتاب دیگری مرتبط با ساخت عادت مطالعه کرده اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

با این دوره تعلل را کنار بگذارید و با اقدام‌های سریع همه را شگفت زده کنید.

  1. علی گفته؛
    07:52 1401/10/28

    ممنون آشنایی با این کتاب ها خیلی خیلی به من کمک کرد. شما خودتون هم کتابی راجع به ساخت عادت دارید؟

  2. زهرا پاک اندیش گفته؛
    07:54 1401/10/28

    سلام من خیلی اهل خوندن کتاب نیستم و نیاز به تغییر عادت های گذشته و ساخت عادت های تازه دارم. آیا شما دوره ای هم راجع به آموزش ساخت عادت دارید؟

    • سارا یوسفی گفته؛
      09:01 1401/12/14

      زهرای عزیز سلام. بله شما می تونید از آموزش های دوره دست به کار شو که مرتبط با ساخت عادت وعملگرایی هست استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات