لوگوتایپ اثرمثبت

اراده قوی برای موفقیت با 15 تکنیکی که از شما یک آدم با اراده می سازد

اراده قوی برای موفقیت با 15 تکنیکی که از شما یک آدم با اراده می سازد

همه افراد می دانند که برای رسیدن به موفقیت، تلاش لازم است و پایداری. برای داشتن پایداری در مسیر و تلاش ورزی هم نیاز به اراده و پشتکار دارند؛ اما اراده قوی برای موفقیت در زندگی چگونه به دست می آید؟ آیا این یک توانمندی ذاتی است یا به سبک زندگی ما مربوط می شود؟

در این مطلب از اثر مثبت تصمیم گرفتیم با هم به بررسی مواردی بپردازیم که با کمک آنها می توانیم به سمت داشتن اراده قوی برای موفقیت حرکت کنیم. اینجا صحبت ما راجع به تغییرات کوچکی است که می توانند خود را در سبک زندگی ما به راحتی جا دهند و باعث به کارگیری ساده قدرت اراده در زندگی شوند. درواقع امروز قرار هست باهم راجع به ساخت عادت هایی صحبت کنیم که می توانند باعث تقویت اراده ما شوند.

هر کسی دوست دارد چیزی را در خود تغییر دهد. این احساس از یک میل درونی به بهبود شخصی و پیشرفت ناشی می شود. ولی متاسفانه تغییر، یادگیری مهارت افزایش و تقویت قدرت اراده و شکستن عادت های بد سخت است.

شاید شما هم این احساس را تجربه کرده باشید که در مورد چیزهایی که با آنها مبارزه می کنیم و تمایل به تغییر آنها داریم، فکر کنید به اندازه کافی اراده ندارید.

آیا در تقدیر ما آمده است که با همان الگوهای رفتاری قبل مان زندگی کنیم؟ واقعا می توانیم قدرت اراده مان را افزایش دهیم، بر خود مدیریت بهتری داشته باشیم و تغییرات پایدار مثبتی در زندگی خود خلق کنیم؟

بی شک امکان پذیر است، چرا که اراده مانند ماهیچه است که با استفاده منظم قوی تر می شود.

پژوهش های اخیر که در کتاب هایی مانند “اراده، کشف دوباره بزرگترین قدرت انسان” از روی بامیستر و جان تیرنی و “غریزه قدرت اراده: چطور مدیریت شخصی عمل می کند، چرا مهم است و چه کاری در مورد آن می توان انجام داد” از کلی مک گونیال و “تفکر سریع کند” از دانیل کانه من آمده است، می گوید ما تا همیشه اسیر عادت های بد خود نیستیم و دقیقا می توانیم با تغییر عادت های گذشته و یا ساخت عادت های تازه و آوردن آنها به سبک زندگی مان، اراده مان را تقویت کنیم و یا قدرت اراده را افزایش دهیم. پیشنهاد می کنیم که اگر علاقه مند به مبحث اراده هستید، مقاله قدرت اراده چیست را هم مطالعه کنید.

تصویر مغز درحال دمبل زدن به این معنی که اراده مانند ماهیچه است

 

چطور می توان با ساخت عادت های تازه در سبک زندگی به یک اراده قوی برای موفقیت رسید؟

اگر شما هم نیاز به تقویت قدرت اراده را در خود حس می کنید، شاید بد نباشد عادت هایی را به زندگی خود اضافه کنید که می تواند به داشتن یک اراده قوی کمک کند. اگر شما بتوانید این 15 گام عملی را به سبک زندگی خود بیاورید و آنها را به عادت های روزمره تبدیل کنید، نتایج قدرتمندی در زمینه اراده برای شما به بار خواهد آورد.

 

گام اول) به مغزتان غذا دهید

غذای درست نخوردن و بی خیال غذا شدن، دقیقا برای مغز شما بد است و اگر می خواهید یاد بگیرید چطور اراده تان را بهبود دهید باید بدانید که غذا خوردن و از آن مهم تر چه غذایی خوردن، بسیار می تواند پر اهمیت باشد. مغز ماهیچه تصمیم گیری ما است و توانایی آن برای فراهم کردن نیروی اراده مورد نیاز برای گرفتن تصمیمات درست تحت تاثیر این است که آیا به درستی تغذیه می شود یا خیر!

ما باید بطور منظم غذا بخوریم و البته غذای خوب بخوریم. حالت ایده آل آن، غذای با قند پایین، پروتئین های سالم، سبزیجات و کربوهیدرات های پیچیده است و می بایست از یورش قند خون (مرتبط با شیرینی و کربوهیدرات های ساده) که به یکباره سرازیر می شود جلوگیری کنیم. چرا که هر آنچه که قند خون ما را به یکباره بالا می برد، به یکباره هم موجب پایین آمدن آن می شود و این برای اراده اصلا چیز خوبی نیست.

علاوه بر آن برای داشتن یک اراده قوی، نباید فراموش کنیم که رسیدن به موقع انرژی به مغز و سلول ها می تواند بر روی داشتن یک اراده قوی برای موفقیت اثر زیادی داشته باشد. پس استفاده از مواد غذایی مغذی و استفاده به موقع غذا و آب را فراموش نکنید.

تصویر وکتوری مغز و غذا کنار هم برای اراده قوی تر و موفقیت

 

گام دوم) در یک زمان بر روی یک تغییر کار کنید

اراده و انگیزه را می توان افزایش داد، ولی در فرایندی آرام و تدریجی (درست مانند افزایش توده عضلانی). ما بصورت روزانه بر روی یک مقدار ثابت از آن کار می کنیم.

نمی توانیم همه چیز را با هم تغییر دهیم و نمی توانیم زندگی مان را بطور گسترده در اوقات پر از استرس تغییر دهیم. اگر می خواهیم تغییر واقعی را شاهد باشیم باید از کم شروع کنیم و هر بار یک هدف بلند مدت را پشت سر بگذاریم.

شاید امروز تصمیم بگیرید به جای کلمه بد نیستم، از کلمه من عالیم شما چطور؟ استفاده کنید. درست است این یک تغییر ساده به نظر می رسد اما اگر همین تغییر ساده با چند هدف و تغییر دیگر ترکیب شود، شاید دیگر به این سادگی برای ما تبدیل به یک عادت خوب نشود.

 

گام سوم) برای افزایش انرژی شکلات تلخ بخورید

گاهی در موقعیتی هستیم که باید تصمیم آنی بگیریم و وقتی نمی دانیم چطور اراده مان را افزایش دهیم این کاری سخت خواهد بود. خوردن یک گاز از شکلات تلخ مقدار انرژی کمی به ما می دهد که به مغزمان در تصمیم گیری کمک می کند.

واضح است که که خیلی بهتر است که غذای سالم، با سوخت ساز آرام بخوریم که منبع یکنواختی از سوخت برای مغزمان فراهم کند. ولی در زمان نیاز فوری به اراده خوردن شکلات چیز بدی نیست. در واقع به افزایش قدرت اراده ما و کاهش سطح استرس کمک می کند.

برای افزایش انرژی شکلات تلخ بخورید

 

گام چهارم) شبها خوب بخوابید

یکی از عواملی که باعث داشتن اراده قوی برای موفقیت می شود، بی شک خواب خوب و کافی است. استراحت کافی خودداری ما را افزایش می دهد و محیطی بهینه برای عملکرد مغز فراهم می کند. استراحت نیاز بدن به گلوکز را کاهش می دهد و به بدن اجازه می دهد از آنچه داریم بهتر استفاده کند. خواب کافی برای بزرگ سالان هفت تا هشت ساعت در شب و برای کودکان ده تا دوازده ساعت است.

خودداری یا همان خود کنترلی نیازمند نیروی مغز و سطح انرژی بالا است و زمانی که ما خسته ایم، بدنمان بطور معمول قند کافی به مغزمان نمی فرستد. اگر تمایل دارید بیشتر راجع به رابطه خواب و اراده بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را هم بخوانید.

خواب چطور می تواند اراده ما را تقویت کند؟

 

گام پنجم) از وسوسه ها فاصله بگیرید

آدمهایی که خودداری زیاد دارند نیازی به تمرین اراده آنچنانی ندارند. بنابراین وقتی به اراده نیاز دارند اراده شان قوی و منبعی قابل اتکا است؛ چرا که آنها مدام تمرین تقویت اراده می کنند و این موضوع عضله اراده آنان را تقویت می کند.

شما می توانید خود را از موقعیت هایی که نیاز به اراده دارد دور نگه دارید و از نقاط خطری که وسوسه حضور دارد و به اراده نیاز است فاصله بگیرید و با این کار اراده خود را قوی کنید.

البته فراموش نکنید دلیل این پیشنهاد این است که اراده ما منبعی محدود است و گاهی نیاز به شارژ دارد. پس هربار که ما خود را در معرض وسوسه قرار ندهیم، شارژ باتری اراده را ذخیره کردیم و هر بار که به وسوسه ای طناز نه بگوییم، از شارژ باتری اراده خود استفاده کرده ایم.

اجازه دهید یک تجربه شخصی را برای شما بگویم.

چند وقتی است که برای سلامتی جسمانی و کاهش وزن، ورزش می کنم. دوستی دارم که با هم به باشگاه می رویم. 2، 3 جلسه اول بعد از باشگاه پیشنهاد می داد قهوه بخوریم یا به کافه برویم. خوب من هم که قهوه خور، اوایل سعی می کردم به قهوه بسنده کنم؛ اما زمانی که پیشنهاد کافه یا خوردن غذا می داد برای آنکه درگیر انتخاب نوشیدنی های پر کالری جذاب نشوم و مجبور و به استفاده از قدرت اراده نشوم، سعی می کردم از رفتن به کافه امتناع کنم. بعد از مدتی دیدم حتی همان قهوه ساده هم می تواند وسوسه های دیگری را سر راهم قرار دهد و مجبور شوم از اراده استفاده کنم. پس تصمیم گرفتم با دوستم قرار بگذارم که بعد از باشگاه باهم وقت نگذرانیم و به همین سادگی یکی از افراد و محیط هایی که باعث وسوسه در من می شد را از سر راهم برداشتم و یک قدم به داشتن یک اراده قوی برای موفقیت در کاهش وزن نزدیک تر شدم.

 

گام ششم) عادت های کوچک ولی قدرتمند بسازید

تحقیقات نشان داده است که زمانیکه در حال یادگیری افزایش اراده هستیم عادت های مفید به ما کمک می کند. حتی اگر با کار ساده ای مانند مرتب کردن تخت خواب مان شروع کنیم می تواند تاثیر مثبت و قدرتمندی بر اراده ما بگذارد. به این دلیل که عادت های کوچک نظم شخصی و قدرت خودداری در ما ایجاد می کند و می تواند به دیگر جنبه های زندگی مان نیز پا بگذارد.

علاوه بر آن وقتی ما با داشتن یک عادت خوب حتی کوچک، یک کار را به درستی انجام بدهیم و در آن با اراده رفتار کنیم، اعتماد به نفس ما برای انجام کارهای دیگری که نیاز به اراده دارد هم بیشتر می شود. می توانید جهت آشنایی بیشتر در این خصوص مطلب رابطه بین اعتماد به نفس و اراده را مطالعه کنید.

مرتب کردن تخت خواب

 

گام هفتم) فهرست کارهای قابل انجام بسازید

هر کسی نوعی فهرست یا لیستی از کار هایش دارد، چه روی کاغذ باشد چه نباشد. ممکن است متوجه آن نشویم ولی این ابزار جذاب و پر کاربرد اگر به درستی تنظیم نشود، می تواند دقیقا استرس ما را بیشتر و اراده مان را کمتر کند.

وقتی فهرست های بی پایان می سازیم و کارها را انجام نشده رها می کنیم، ناخودآگاه مدام مغز ما آن لیست عذاب آور را گوشزد می کند و در نتیجه نگرانی ما بیشتر از عمل مان می شود. وقتی این کار را می کنیم حالمان بد می شود و حالت احساسی مان بر توانایی مان برای مقاومت در مقابل وسوسه ها تاثیر می گذارد. چرا که بارها گفته ایم احساسات منفی قدرت تضعیف اراده را دارند.

البته دام لیست کارها چاقویی دو لبه است چرا که ممکن است شما با نوشتن یک لیست بلند بالا از کارهای مد نظرتان احساس خوبی بگیرید و مغزتان تصور کند به آن اهداف رسیده است و تنها با فکر کردن به انجام کارهای خوب و مفید به خودتان پاداشی از جنس اهمال کاری و رها کردن کارها دهید.

فهرست کارهای قابل انجام بسازید

 

گام هشتم) تفریح مرتب داشته باشید

غیر ممکن است که همواره تمرین اراده کاملی داشته باشید. اگر با استراحت و تفریح خود را شارژ نکنیم به راحتی اراده مان ته کشیده و منجر به گرفتن تصمیمات ضعیف می شود.

هنگامی که یاد می گیرید اراده خود را افزایش دهید، گاه به گاه چرت کوچکی بزنید، یک گاز کوچک از خوردنی سالم بزنید، یکی دو دقیقه تلویزیون نگاه کنید و بعد به کار یا هدف خود برگردید. وقتی این کار را انجام می دهید، سرحال بر می گردید و اراده بیشتری برای انجام کار بهتر دارید.

چرا که همانقدر که به اراده نیاز داریم به تفریح و بی برنامه fبودن هم نیاز داریم تا دچار استهلاک قدرت خود کنترلی نشویم.

 

گام نهم) هر روز به مدت 5 دقیقه مراقبه کنید

5 دقیقه زمان بگیرید و فقط بر تنفس خود تمرکز کنید. همچنان که دارید روی قوی سازی اراده تان کار می کنید به مدت تنها 5 دقیقه از هیاهوی اطراف خود جدا شوید.

هر زمان که مغزتان سرگردان است، باید نیرو مصرف کنید تا آنرا به مسیر بر گردانید و این یعنی شیر منبع اراده تان را باز کرده اید. عمل ساده ساخت خودآگاهی از طریق مراقبه شما را در تمایل انگیزشی تان یاری می کند.

هنگامی که ذهن آگاه هستیم، آن بخش از مغزمان که برای اراده نیاز داریم را نیز درگیر می کنیم، بجای اینکه صرفا بگذاریم انگیزه مان کار را بر عهده بگیرد.

اگر تمایل دارید بیشتر راجع به رابطه ذهن آگاهی و اراده بدانید، مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید که قطعا به داشتن یک اراده قوی برای موفقیت شما کمک می کند.

رابطه ذهن آگاهی و اراده

هر روز به مدت 5 دقیقه مراقبه کنید

 

گام دهم) از الکل دوری کنید

این دیگر کاملا واضح است. الکل تصمیم گیری ما را مختل می کند، خود آگاهی مان را کاهش می دهد و سد راه اراده مان می شود.

 

گام یازدهم) برای وسوسه های خود برنامه داشته باشید

در فرایند افزایش نیروی اراده غیر ممکن است که از همه وسوسه ها دوری کرد. برای زمان هایی که با آن روبرو می شوید باید برنامه ای دم دست داشته باشید که کمک تان کند در مقابل آن مقاومت کنید و از گرفتن تصمیمات ضعیف دوری کنید.

داشتن یک برنامه از قبل تصمیم گیری شده می تواند به طرز چشم گیری اراده مان را در مقابل وسوسه ها افزایش دهد.

من هم مثل هر خانم دیگری عاشق خرید کردن هستم و زمان هایی که نیاز به مدیریت مالی داشتم و قصد داشتم که از ولخرجی فاصله بگیرم، برنامه من برای مقابله با وسوسه خریدهایی که الزامی در آن زمان خاص نداشتند، این بود که کارت بانکی خود را همراهم نبرم و یا اگر کارت بانکی یا پول همراهم بود و داشتم درگیر خرید می شدم، از جمله حالا یه دور بزنیم و بقیه رو هم ببینیم استفاده کنم. چون در 90% موارد دیگر برای خرید آن کالای خاص بر نمی گردم، مگر اینکه خیلی چشمم را گرفته باشد یا به آن نیاز داشته باشم.

تصویر یک خانم که از خریدهایی که کرده بسیار خوشحال است

 

گام دوازدهم) چرایی خود را به یاد بیاورید

هدف از تغییر رفتار و یادگیری کسب قدرت اراده در وهله اول چیست؟ می خواهیم چه چیزی بدست بیاوریم و اگر اسیر عادت های بد خود شویم چه چیزی را از دست می دهیم؟ چرا به دنبال داشتن یک اراده قوی برای موفقیت هستید؟

وقتی بطور مدام پاسخ به این پرسش ها را به یاد خود می آوریم، اراده مان افزایش می یابد تا به برنامه های خود بچسبیم.

 

گام سیزدهم) عکس آنچه بطور معمول انجام می دهید را انجام دهید

یکی از روش هایی که به ما کمک می کند تا اراده قوی برای موفقیت را تجربه کنیم فاصله گرفتن از روتین های زندگی مان است؛ چرا که رفتار خلاف روتین های معمول زندگی یعنی تغییر و تغییر هم نیاز به اراده دارد.

هر بار که روتین های خود را دستکاری می کنیم، داریم تمرین خودکنترلی انجام می دهیم. هرچقدر بیشتر خود کنترلی را تمرین کنیم اراده مان قوی تر خواهد بود.

وقتی در ایجاد تغییرات کوچک موفق می شویم، توانایی مان برای موفقیت در تغییرات بزرگتر را هم توسعه می دهیم. می توانید بصورت کوچک با تلاشی آگاهانه برای مسواک زدن، غذا خوردن و باز کردن در با دست مخالف را شروع کنید.

ابتدا ممکن است احساس خیلی عجیبی داشته باشید، ولی این دقیقا عامل مهمی در داشتن یک اراده قوی برای موفقیت است.

 

گام چهاردهم) قبل از شروع، جایزه ای برای خود تعیین کنید

برای هر تغییری اگر از ابتدا جایزه ای در نظر بگیریم، اراده مان در حرکت در مسیر آن تغییر افزایش می یابد.

مغز ما برای رفتن به دنبال جوایز مثبت سیم کشی شده است. این جایزه می تواند به کوچکی یک تکه شکلات یا به بزرگی یک تعطیلات باشد. کار و جایزه را با هم هماهنگ کنید تا شانس نمایش یک اراده قوی از سمت خودتان را بدست بیاورید.

 

گام پانزدهم) منتظر موانع باشید

قبل از آغاز حرکت به سمت یک هدف، باید موانعی را در نظر بگیریم که در مسیر در مقابل مان قرار می گیرد. همواره در مسیر دستیابی به مثبت ها مقاومت وجود دارد.

وقتی از ابتدا منتظر آنها باشیم، اراده بیشتری برای دست و پنجه نرم کردن با آنها در زمان روبرو شدن خواهیم داشت و با قدرت تر سعی می کنیم اراده قوی برای موفقیت مورد نظرمان را از خود بروز دهیم.

 

نکات پایانی

یادگیری مهارت افزایش اراده نیازمند زمان است. نمی توانید ماهیچه ای را یک شبه بسازید، هفته ها، ماه ها، یا حتی سال ها زمان و منابع باید استفاده کنید تا به منبع اراده تان اضافه کنید. اگرچه وقتی این کار را می کنید، تصمیم گیری و مقاومت در مقابل وسوسه های کوتاه مدت از همیشه آسان تر خواهد بود؛ اما برای داشتن یک اراده قوی برای موفقیت باید صبوری کرد و تمرین تقویت اراده را فراموش نکرد.

هرچند بی شک دوره آموزش تقویت اراده ما تحولی بزرگ در زندگی شما رقم خواهد زد.

راهکارهایی عملی برای تقویت اراده و افزایش عملکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات