لوگوتایپ اثرمثبت

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید نوشته دکتر جفری یانگ روانشناس آمریکایی و همکارش جنت  کلوسکو است. یانگ مبدع شیوه طرحواره درمانی است که  ریشه های مشکلات امروزی فرد را در کودکی او جستجو می کند.

طرحواره ها یا تله ها الگوهای رفتاری دشوار و تکرار شونده ای است که از کودکی در فرد شکل گرفته و در زمان بزرگسالی همراه او است. این الگوها در خانواده شکل گرفته و دلیل آن نوع رفتار والدین یا برداشت کودک از رفتار آنها است. مثلا کودکی که احساس تحقیر یا عدم حمایت و بی پناهی می کند این احساس را از رفتار والدین خود دریافت می کند. به دلیل اینکه او سالها با این احساس زندگی کرده در بزرگسالی هم میل درونی او به ایجاد شرایطی برای تکرار این احساس است.

برای مثال اگر فرد  اگر تله رها شدگی داشته باشد در بزرگسالی به سمت روابطی می رود که در نهایت به جدایی کشیده می شود.

یانگ در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید یازده  نوع از این الگوها را دسته بندی کرده است که البته بعدا این تعداد به 18 طرحواره ناسالم افزایش پیدا کرده است. او سه روش برخورد افراد با تله های خود را آورده است که به گفته او هر سه روش ناسالم است و باعث تشدید طرحواره می شود. در مقابل، او روش درست و موثر تعامل با تله ها را در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید بیان می کند.

تله های عاطفی در زندگی

 

یازده تله عاطفی رایج بین انسانها

  • تله رها شدگی یا ترک شدن
  • تله سوء‌ظن یا بی اعتمادی
  • تله محرومیت عاطفی
  • تله طرد یا انزوای اجتماعی
  • تله وابستگی
  • تله آسیب‌پذیری
  • تله نقص / شرم
  • تله شکست
  • تله اطاعت یا ایثار
  • تله معیارهای سرسختانه
  • تله استحقاق

 

سه روش برخورد رایج ولی غیر موثر با تله ها

شیوه های طبیعی برخورد فرد با تله های خود معمولا راهگشا نیست و بیشتر باعث تکرار آن تله می شود. یانگ به سه شیوه  رایج تقابل افراد با تله های خود اشاره می کند:

  • تسلیم: فرد در مقابل تله خود منفعلانه برخورد کرده و مقاومتی نمی کند
  • فرار: فرد از قرار گرفتن در شرایطی که باعث تشدید تله می شود دوری می گزیند.
  • جبران افراطی: فرد برعکس تله خود سعی می کند خود را به شکلی کاملا متضاد نشان دهد در حالیکه در درون خود احساس عکس آن را دارد.

در ادامه هر یک از تله ها را بررسی می کنیم که به چه معنی است و چرا بوجود می آید. سه شیوه برخورد ناسالم افراد با تله خود را مشخص می کنیم و سپس شیوه درست و موثر مورد نظر جفری یانگ در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید را می آوریم

 

طرحواره یا تله رها شدگی

فردی که دچار تله رها شدگی شده باشد همواره فکر می کند کسی که در رابطه با او است تنهایش می گذارد و می رود. دلیل بوجود آمدن این تله از دست دادن یکی از والدین در کودکی مخصوصا مادر، جنگ و مشاجره زیاد والدین، طلاق، دوری از خانه، تولد خواهر یا برادر کوچکتر یا حتی صمیمیت زیاد خانواده می تواند باشد. هر کدام از این دلایل می تواند ترس ترک شدن و تنها ماندن را در فرد ایجاد کند.

 

روش های نادرست برخورد افراد با تله رهاشدگی

تسلیم: فرد اغلب افرادی را برای رابطه انتخاب می کند که غیر قابل دسترس است. یعنی احتمال اینکه آن فرد او را رها کند خیلی زیاد است. معمولا هم این اتفاق می افتد و او هم در مقابل این مساله تسلیم می شود.

اجتناب: فرد به رابطه وارد نمی شود تا به مشکل رها شدگی دچار نشود. معمولا تنهایی را به رابطه ترجیح می دهد تا ترس از دست دادن را نداشته باشد.

جبران افراطی: فرد به کنترل طرف مقابل خود روی آورده و سعی می کند بجای انفعال یا اجتناب بر او و رابطه تسلط داشته باشد.

 

شیوه درست برخورد با تله رهاشدگی

فرد باید از خود بپرسد چرا از تنهایی می ترسد. تا آنجا که می تواند به جستجوی ریشه آن در کودکی خود بپردازد. با ترسهای کودکی خود روبرو شده و صحنه هایی که تنها گذاشته شده است را بازسازی کند. برای اصلاح این تله لازم است زیاد به طرف مقابل تان نچسبید، حسادت نکنید و برای یک جدایی معمولی واکنش بیش از حد نشان ندهید.

 

طرحواره یا تله سوء ظن یا بی اعتمادی

فرد دارای تله بی اعتمادی همواره فکر می کند دیگران دارند برای او دسیسه چینی می کنند و نقشه می کشند. ترکیبی از احساسات ترس، خشم و اندوه از گذشته در ذهن او وجود دارد. احساساتی که هر لحظه ممکن است تشدید شده و برون ریزی کند.  دلیل ایجاد این طرحواره تجاوز فیزیکی یا روحی در کودکی است.

 

روش های نادرست برخورد افراد با این طرحواره:

تسلیم: ایجاد رابطه با افراد غیر قابل اعتماد و بدبین

فرار: وارد نشدن به رابطه و اعتماد نکردن به دیگران

جبران افراطی: سوء استفاده از دیگران و بی احترامی

 

شیوه درست برخورد با تله بی اعتمادی:

خود را ببخشید و سرزنش نکنید. از افراد متجاوز دوری کنید و هیچ تجاوزی را تحمل نکنید. به افراد با لیاقت و قابل اعتماد بیشتر نزدیک شوید. تجربه بدرفتاری با خود را به دیگری انتقال ندهید.

 

طرحواره یا تله محرومیت عاطفی

یانگ در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید  معتقد است که فرد دارای این تله احساس کمبود محبت، عدم همدلی و محرومیت از حمایت می کند. فکر می کند کسی او را دوست ندارد و به او توجهی نمی کند.

 

شیوه های نادرست برخورد با طرحواره محرومیت عاطفی:

تسلیم: جذب شدن به افراد سرد و بی عاطفه

اجتناب: وارد نشدن به رابطه یا اعتیاد به کار یا مواد

جبران افراطی: جلب نظر دیگران به هر طریقی و احساس خشم و گله مندی بعد از برآورده نشدن نیازهای عاطفی

 

شیوه درست برخورد با این تله:

دوری از افراد سردی که اتفاقا برایتان جذابیت زیادی دارند. رفتار طبیعی در رابطه بدون تلاش غیر معقول. ساختن رابطه درست و سالم بجای روی آوردن به عوامل اعتیاد آور و نا سالم.

 

طرحواره یا تله طرد یا انزوای اجتماعی

جفری یانگ در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید  معتقد است که فرد درگیر تله طرد یا انزوای اجتماعی، فکر می کند وصله ناجور اجتماع است و به جامعه تعلق ندارد. همواره احساس تنهایی می کند و وقتی در جمعی قرار می گیرد فکر می کند چیزی برای عرضه ندارد و حضورش برای جمع ناخوشایند است. خود را با دیگران مقایسه می کند و چون دیگران را بهتر از خود می بیند احساس اضطراب می کند.

طرحواره یا تله طرد یا انزوای اجتماعی

 

شیوه های نادرست برخورد با این تله:

تسلیم: عدم مشارکت اجتماعی و اعتراف به نامناسب بودن خود برای حضور در جمع

فرار: دوری کردن از شرایطی که ممکن است نیاز به مشارکت اجتماعی باشد.

جبران افراطی: نقش بازی کردن برای ملحق شدن به گروهها در حالیکه احساس تعلقی ندارد.

 

شیوه صحیح برخورد با تله انزوای اجتماعی

فهرستی تهیه کنید که احساسات شما را رد می کند. مثلا: من ظاهر مناسبی دارم. من نرمال هستم. دیگران از صحبت کردن من احساس خوبی خواهند داشت. عقاید دیگران را برای چگونگی رویارویی با ویژگی شخصیتی خود بپرسید. بصورت خلاصه بنویسید این ویژگی های شخصیتی چقدر درست است.

 

طرحواره یا تله وابستگی

فرد دارای این تله احساس عدم توانایی در انجام مسئولیت های خود می کند. او فکر می کند به تنهایی نمی تواند زندگی خود را به پیش ببرد و همواره دنبال کمک و راهنما می گردد. در کودکی این وابستگی به مادر یا پدر خود دارد و بعدا در بزرگسالی در روابط خود به دنبال جایگزینی برای والدین خود است.

 

شیوه های نادرست برخورد با تله وابستگی:

تسلیم: از همسر یا دوستان خود می خواهد که به او کمک کنند و پشت و پناه او باشند.

فرار: عقب انداختن تصمیمات و اهداف و فرار از مسئولیت ها

جبران افراطی: وانمود کردن به عدم نیاز به دیگران در عین احساس نیاز

 

شیوه درست برخورد با این تله:

از افراد قوی و بیش از حد مراقب دوری کنید. به سمت افراد متعادل بروید. در تصمیم ها و مسئولیت ها شرکت کنید. از عدم کمک شریک تان گله نکنید. سعی کنید بیشتر خودتان مشکل را حل کنید.

 

طرحواره یا تله آسیب پذیری:

فرد دارای این طرحواره همواره احساس می کند قرار است اتفاقات وحشتناکی بیافتد. ترس و اضطراب از حوادث قهری، بیماری، مرگ، تصادف، مرگ عزیزان و غیره با او همراه است.

طرحواره یا تله آسیب پذیری:

 

شیوه های نادرست برخورد با تله آسیب پذیری:

تسلیم: مرتب از طرف مقابل خود سوال می کند که مشکلی پیش نمی آید. حتی با وجود گرفتن تایید پی در پی از طرف خود باز هم نگرانی دائمی با او همراه است.

فرار: فرار از موقعیت اجتماعی ناشناخته و شرایط عدم قطعیت

جبران افراطی: شجاعت یا جسارت غیر منطقی و دست زدن به رفتارهای خطرناک

همچنین پیشنهاد می کنیم در راستای آشنایی بیشتر با تایید اجتماعی مطلبی با همین عنوان را در سایت اثر مثبت مطالعه کنید.

 

شیوه صحیح مقابله با تله آسیب پذیری:

به دلیل اینکه نتیجه این تله اضطراب همیشگی برای فرد است، شیوه های آرامش ذهن مانند تکنیک های ذهن آگاهی، تنفس و مراقبه می تواند خیلی کمک کننده باشد. همچنین فرد می تواند با تصویر سازی درست و مثبت از آینده ترس و اضطراب خود را کم کند. مثلا اینکه در آینده هم قرار نیست شرایطی متفاوت از گذشته رخ بدهد. بنابراین آینده زندگی، سلامت و معیشت من چیزی شبیه گذشته است و جای نگرانی نیست.

 

طرحواره یا تله نقص / شرم

جفری یانگ در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید  می گوید که فرد دارای این طرحواره همیشه صدای انتقاد و تحقیر والدین خود را در گوش دارد. فکر می کند انسان بی ارزشی است که فایده یا ارزشی ندارد. کاستی ها و نقص های خود را بزرگ می بیند و احساس خجالت می کند. او مرتب خود را با دیگران مقایسه می کند و یا به انتقاد هم ممکن است حساس باشد.

 

شیوه های نادرست برخورد با تله نقص / شرم

تسلیم: انتخاب دوستان یا همسر انتقاد گر و سرزنشگر. قرار گرفتن در شرایطی که دست پایین دارد.

فرار: عدم بروز احساسات خود بخاطر ترس از مسخره شدن

جبران افراطی: رفتار انتقاد گرانه، ناچیز جلوه دادن موفقیت دیگران

 

روش درست برخود با این تله:

به انتقاد گرهای کودکی خود نامه بنویسید و خشم و اندوه خود را به آنها ابراز کنید و به او بگویید با شما چه کرده است. البته نیاز نیست نامه را برایش ارسال کنید. عشق دیگران به خود را با آغوش باز بپذیرید. تحسین و تمجید دیگران را بپذیرید. نیاز نیست بگویید من لایق این تعریف نیستم. بجای آن بگویید از حسن نظر شما سپاسگزارم. دوستان خود را فراری ندهید. بجای انتقاد از آنها حسن جویی کنید.

 

طرحواره یا تله شکست

فرد دارای طرحواره شکست احساس شکست و بی کفایتی می کند. او پیشاپیش فکر می کند در کاری که می خواهد شروع کند شکست خورده است. برای فرار از تحقیر دیگران تلاشی برای موفقیت نمی کند. دلیل این تله اصرار والدین به جهت دهی به فرزندان در انتخاب رشته های تحصیلی و کاری است. آنها معمولا به رشته هایی گرویده اند که در آن استعدادی نداشته اند.

موفقیت چیست؟

 

شیوه های نادرست برخورد با تله شکست:

تسلیم: عدم قبول خود و توانایی های خود

فرار: سرگردانی و نداشتن هدف و عدم تلاش برای موفقیت

جبران افراطی: بی ارزش جلوه دادن موفقیت دیگران، کمالگرایی در کارها و داشتن استرس

 

شیوه درست برخورد با این تله:

با والدین یا معلمان خود نامه نگاری کنید و به آنها بگویید که چقدر از آنها ناراحت هستید. صحنه هایی که به توانایی شما حمله شده است را تصویر سازی کنید. فهرستی از استعدادها و مهارتها و دستاوردهای خود در زندگی تهیه کنید. به خود یادآوری کنید که بر خلاف فکرتان در زمینه های زیادی توانمند هستید.

 

طرحواره یا تله ایثار یا اطاعت

تله ایثار از احساس گناه قدرت می گیرد و فرد دارای آن نیازهای خود را فدای دیگران می کند. توانایی نه گفتن به خواسته دیگران را ندارد. احساس می کند به این دنیا آمده است که خود را وقت دیگران کند.

 

شیوه های نادرست برخورد با تله ایثار

تسلیم: ایثارگری زیاد و عدم توجه به نیازهای خود. هیچ اعتراضی هم به شرایط خود ندارد و خود را کاملا راضی نشان می دهد.

فرار: دوری از دیگران بخاطر ترس از قربانی شدن.

جبران افراطی: پرخاشگری و عصبانیت از نمک نشناسی دیگران

 

شیوه درست برخورد با این تله:

جفری یانگ در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید  روش برخورد صحیح با تله اطاعت را به طور خلاصه این گونه بیان می کند.

خشم خود را به شیوه درست بروز دهید. از افراد خودخواه، وابسته و بی مسئولیت دوری کنید. چون آنها همواره دنبال افراد قربانی می گردند که بار خود را بر دوش آنها بیاندازند. این افراد برایتان جذاب اند چون باعث می شوند تسلیم تله شوید. شیوه درخواست کردن درست را یاد بگیرید و پای حق تان بایستید. کارها را به دیگران محول کنید.

 

طرحواره یا تله معیارهای سختگیرانه

افراد دارای این تله در کارها برای خود استانداردهای بالایی قرار می دهند و انعطاف پذیری کمی در کوتاه آمدن از این معیارها دارند. به اهداف خود می چسبند و در صورت عدم رسیدن به اهداف احساس پوچی و بی ارزشی می کنند. البته این معیارها خود باعث کمال گرایی منفی می شود و معمولا نتیجه لازم هم بدست نمی آید.

 

شیوه های نادرست برخورد با تله معیارهای سختگیرانه

تسلیم: کمال گرایی افراطی، انتظار بالا از خود و دیگران

فرار: رها کردن و عقب انداختن کارها

جبران افراطی: دست کشیدن از تمام اهداف و روی آوردن به زندگی معمولی

 

شیوه درست برخورد با این تله:

پایین آوردن معیارها در انجام کارها: مثلا اینکه با هفتاد یا هشتاد درصد نتیجه هم خوب است. گذاشتن اولتیماتوم برای پایان کار. مشخص کردن ارزش آن کار یا معیار در زندگی. از خود بپرسید آیا این کار ارزش این سختگیری را دارد یا خیر. ایجاد تعادل در کار و زندگی

 

طرحواره یا تله استحقاق

تله استحقاق به دلیل محدودیت ضعیف در دوران کودکی بوجود می آید. کسانی که حد و مرزی برایشان تعیین نشده بوده و در بزرگسالی همچنان آن کودک لوس و ننر باقی مانده اند. آنها همواره حق به جانب هستند و پاسخ شان به عدم ارضای این میل عصبانیت و قهر است.

 

شیوه های نادرست برخورد با تله استحقاق:

تسلیم: عدم توجه به نیازهای عاطفی اطرافیان و در اولویت قرار دادن خواسته خود بر دیگران

فرار: دوری از موقعیت هایی که در آن برتری ندارند یا به خواسته هایشان توجه نمی شود.

جبران افراطی: انجام کارهای خیرخواهانه پر زرق و برق و تظاهر بیش از حد به کمک به دیگران

 

روش درست برخورد با این تله:

موقعیت هایی که باعث آزار دیگران می شوید را مشخص کنید. به نیازهای اطرافیان خود توجه کنید. خود را جای دیگران بگذارید ببنید می توانید رفتار خود را تحمل کنید یا خیر.

 

کدام ترجمه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید را بخوانم؟

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید یکی از کتاب های ارزشمندی است که مطالعه آن می تواند به خودشناسی و رشد ما کمک کند. خواندن کتاب خوب با یک ترجمه خوب بی شک لذت بخش تر خواهد بود. ترجمه های مختلفی از کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید  در بازار موجود است؛ اما پیشنهاد ما نسخه چاپ شده توسط انتشارات ارجمند می باشد.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید را دکتر حسن حمیدپور با همکاری انتشارات ارجمند در 416 صفحه تا به امروز به چاپ 25 رسانده اند.

 

خرید کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

 

امیدواریم از معرفی کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید  لذت برده باشید. لطفا اگر شما هم این کتاب ارزشمند را مطالعه کرده اید برای ما نظر تان را بنویسید.

 

  1. علی شعبانی گفته؛
    23:28 1401/01/09

    سلام ممنون از مطلب خوب تون. این کتاب خیلی کاربردی بود. من هم واقعا مطالعه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید رو به همه توصیه می کنم.

    • سارا یوسفی گفته؛
      08:18 1401/01/12

      سلام آقای شعبانی عزیز. بله به نظر منم کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید می تونه اگاهی خوبی به هر کدوم از ما بده که ریشه خیلی از تجربیات مون کجاست و از همه مهم تر اینکه حواس مون به این باشه که برای کودکان اطراف مون تجارب بد نسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات