لوگوتایپ اثرمثبت

استراتژی های مدیریت خشم برای آرام کردن سریع شما

همانطور که همه ما تجربه کرده ایم، عدم مدیریت خشم می تواند منجر به مشکلات مختلفی مانند زدن حرف هایی که شاید از گفتن شان پشیمان شویم، فریاد زدن بر سر فرزندان مان، تهدید همکاران و ایجاد تنش در محل کار، ارسال پیام های عجولانه، ایجاد مشکلاتی برای سلامتی و یا حتی متوسل شدن به خشونت فیزیکی و نتایج غیر قابل جبران آن شود.

اما همه مسائلی که باعث خشمگین شدن ما می شوند، آنقدر جدی نیستند و شاید با کمی درایت و مهارت بتوانیم به سادگی از بروز خشم و عصبانیت در آن مورد خاص پیشگیری کنیم.

در عوض، خشم و عصبانیت ناگهانی بر سر مسائل کم اهمیت، ممکن است باعث آسیب رسیدن به ما شود. این آسیب همیشه قرار نیست ضرر های مالی و جانی باشد. گاهی خشم و عصبانیت باعث می شود بی آنکه متوجه باشیم ساعت ها زمان خود را در پشت ترافیک یا محل کار به فکر کردن و حرص خوردن اختصاص دهیم. افکاری که جز ناراحت تر کردن ما هیچ سودی ندارند.

کنترل خشم به این معنی نیست که هرگز عصبانی نشویم. بلکه مدیریت خشم یعنی یاد بگیریم چگونه در مورد خودمان و مسائلی که می توانند دکمه اعصاب مارا فشار دهند، به شناخت برسیم. با آنها کنار بیاییم و خشم و عصبانیت خود را با روشی موثر بروز دهیم.

با یادگیری مهارت کنترل خشم، جزء معدود افرادی باشید که میتوانید خشم و رفتار خودتان را کنترل کنید.

 

مدیریت خشم مهارتی است که همه می توانیم آن را یاد بگیریم؛ حتی اگر فکر می کنیم عصبانیت خود را تحت کنترل داریم و به سادگی عصبانی نمی شویم، باید بدانیم که برای کنترل خشم همیشه می توانیم بهتر از قبل عمل کنیم.

مدیریت خشم چیست؟

از آنجایی که عصبانیت کنترل نشده، اغلب می تواند منجر به یک رفتار پرخاشگرانه و گاهی آسیب رسان شود، مهارت مدیریت خشم با استفاده از تکنیک های مختلف به فرد کمک می کند تا با روشی سالم و مثمر ثمر با افکار، احساسات و رفتارهای آزاردهنده کنار بیاید.

 

چرا خشم و عصبانیت را مدیریت کنیم

خشم هم مثل بسیاری از واکنش های ما از احساسات مان نشات می گیرد. خشم احساسی است که می تواند از تحریک خفیف تا عصبانیت شدید متغیر باشد.

درست است که بسیاری از افراد خشم را فقط به عنوان یک “احساس منفی” دسته بندی می کنند، اما خشم و عصبانیت می تواند جنبه های مثبتی هم به همراه داشته باشد. چیزی که اهمیت دارد نحوه برخورد ما با این احساس کاملا طبیعی است.

احساس عصبانیت ممکن است ما را تحریک کند تا در مقابل شخصی که حق مان را پایمال می کند، بایستیم یا ممکن است افراد را به سمت ایجاد تغییرات اجتماعی سوق دهد. گاهی هم ممکن است باعث رشد و تغییر در زندگی ما شود.

به عنوان مثال کسی که از خشم ها و عصبانیت های ناگهانی رنج می برد، درست زمانی که تصمیم می گیرد مهارت مهمی مثل مهارت کنترل خشم را در خود تقویت کند، به سمت ایجاد تغییری مثبت که حاصل رنجش است پیش می رود.

 

هرچند کافی است که احساس خشم و عصبانیت پا بر روی جنبه های مثبت بگذارد و آن روی منفی خود را به ما نشان دهد. آن زمان است که عدم مدیریت احساس عصبانیت و رفتار های پرخاشگرایانه ممکن است مشکلات جدی برای ما ایجاد کند. مثل کشتن یک انسان بر اثر یک لحظه عصبانیت.

گاهی هم افراد خشم ها و عصبانیت های خود را در خود می ریزند و این خشم های فروخورده فقط کافی است که در جایی سر باز کند تا سلامتی روانی و جسمی ما را به تاراج ببرد.

 

استراتژی های مدیریت خشم:

خشم و عصبانیت زمانی می توانند برای ما مشکل ایجاد کنند که یا به صورت مکرر و یا با شدت زیاد در ما بروز کنند. علاوه بر آن همانطور که می دانید بی شک بروز نادرست خشم و عصبانیت می تواند باعث ایجاد مشکلات اجتماعی، روحی و جسمی شود.

به همین دلیل، استراتژی های کنترل خشم می توانند سودمند باشند و به ما کمک می کنند روش های سالم برای ابراز احساسات خود را کشف کنیم.

تحقیقات زیادی نشان می دهند که مداخلات رفتاری شناختی برای بهبود مهارت مدیریت خشم موثر است.

این مداخلات شامل تغییر نحوه تفکر و رفتار ما است. این تحقیقات مبتنی بر این تصور هستند که افکار، احساسات و رفتارهای ما همه با هم مرتبط هستند.

افکار و رفتارهای ما می توانند به احساسات مان دامن بزنند یا باعث کاهش آنها شوند. بنابراین، اگر می خواهید حالت عاطفی خود را به دور از خشم تغییر دهید، می توانید مدل فکری و آنچه انجام می دهید را تغییر دهید.

این تغییرات باعث می شود تا آتش درون ما به جای شعله ور شدن، آرام و خاموش شود و احساس آرامش بیشتری کنیم.

بهترین راه برای مدیریت خشم ایجاد یک برنامه کنترل کنترل خشم است.

وقتی برای مدیریت خشم خود برنامه و استراتژی داشته باشیم، به هنگام خشم و عصبانیت می دانیم که وقتی احساس ناراحتی می کنیم چه باید بکنیم و چطور به آرامش برسیم و اجازه نمی دهیم رفتار و عملکرد دیگران، کنترل احساسات مارا در دست بگیرند و خودمان بر احساسات مان مدیریت خواهیم داشت.

در ادامه با 12 استراتژی مدیریت خشم آشنا می شویم که پیشنهاد می کنیم اگر در دوره آموزش کنترل خشم هم شرکت نکردید، این 12 استراتژی مدیریت خشم را در برنامه خود بگنجانید.

بی شک این 12 ابزار برای کمک به داشتن یک استراتژی کنترل خشم می توانند بسیار موثر واقع شوند.

استراتژی های مدیریت خشم

 

1.محرک های خشم و عصبانیت خود را بشناسید!

همانطور که بارها اشاره کرده ام، رسیدن به خودآگاهی یکی از مهارت های ارزشمند و مهمی است که می تواند به ما کمک کند تا در جنبه های مختلفی از زندگی رشد کنیم. یکی از این جنبه ها مدیریت خشم و عصبانیت است.

یکی از روش هایی که کمک می کند تا ما در بحث کنترل خشم به خودآگاهی برسیم این است که مواردی که به صورت تکرار شونده و روتین باعث کلافگی و خشمگین شدن ما می شوند را شناسایی کنیم.

  • کامنت افراد در شبکه های اجتماعی اخم را بر روی صورت شما می نشاند؟
  • ترافیک شما را کلافه می کند؟
  • حوصله معطلی در صف های طولانی بانک و نانوایی را ندارید؟
  • خستگی مفرد از شما یک انسان همیشه عصبی ساخته است؟
  • همسایه مزاحم تان به شدت روی اعصاب تان اسکی می رود؟
  • فرزندتان با جیغ های پیاپی باعث آزرده خاطر شدن تان می شود؟
  • آشنایی دارید که مدام تکه می اندازد؟
  • مدیر یا مستاجر شما بد حساب است و پرداختی هایش همیشه دیر می شود؟
  • مهمان های ناخوانده حال شما را خراب می کنند؟

در حالی که نباید افراد یا شرایط بیرونی را به دلیل ناتوانی خود در حفظ خونسردی مان سرزنش کنیم، درک مواردی که باعث عصبانیت مان می شود می تواند به شدت به ما در برنامه ریزی مناسب برای پیشگیری از کلافگی و عصبانیت کمک کند.

به عنوان مثال می توانیم برای جلوگیری از معطلی در صف های طولانی یا ترافیک، سعی کنیم به شکل دیگری برنامه ریزی کنیم. فرضا به جای اینکه در ساعت اوج ترافیک راه بیفتیم کمی زودتر یا دیرتر حرکت کنیم و برای زمانی که ممکن است مجبور باشیم بیشتر در محل کارمان وقت بگذرانیم یک برنامه آموزش رشد فردی برای خود تدارک ببینیم.

یا روش دیگر می تواند این باشد که برخی از تکنیک های کنترل خشم را قبل از مواجه شدن با شرایطی که معمولاً ناراحت کننده هستند، تمرین کنیم.

انجام این کارها می تواند باعث شود دیگر بر سر مسائلی که از اهمیت کمی برخوردارند، کلافه و عصبی نشویم و در نتیجه مهارت کنترل خشم روز به روز در ما قوی و قوی تر شود.

 

2. عصبانیت خود را ارزیابی کنید

همانطور که در دوره آموزش کنترل خشم گفتیم، ما باید در هنگام عصبانیت و بسیاری از جنبه های زندگی مان مواظب باشیم تا حقی را از کسی ضایع نکنیم و اجازه هم ندهیم تا دیگران حقوق ما را زیر پا بگذارند.

پس به هنگام عصبانیت، قبل از اقدام برای آرام کردن خود، از خود بپرسیم که آیا عصبانیت ما یک دوست است یا یک دشمن. اگر شاهد نقض حقوق کسی هستیم یا کسی دارد حقی از ما را ضایع می کند، ممکن است خشم ما مفید باشد.

در این موارد، ممکن است به جای تغییر در حالت عاطفی و احساسات، با تغییر شرایط پیش برویم. بعضی اوقات، عصبانیت ما علامت هشدار دهنده ای است که باید چیز دیگری تغییر کند مانند یک رابطه نادرست عاطفی یا یک دوستی سمی. شاید هم لازم باشد محل کارمان را تغییر دهیم و…

در این موارد  عصبانی بودن ممکن است شهامت لازم را برای موضع گیری یا ایجاد تغییر در ما ایجاد کند.

اما چه زمانی عصبانیت ما یک دشمن خاموش است؟

اگر میزان عصبانیت ما باعث پریشانی یا صدمه به روابط ما می شود، ممکن است خشم ما یک دشمن باشد که عدم مدیریت به موقع ان آسیب رسان شود.

از علائم دیگر عدم مدیریت خشم، می توان به احساس پشیمانی از گفتار یا اعمال خود اشاره کرد. در این شرایط منطقی است که برای آرامش و بهبود روابط مان بر روی تقویت مهارت کنترل خشم کار کنیم.

2. عصبانیت خود را ارزیابی کنید

 

3. علائم هشدار دهنده را بشناسید

برای داشتن آب جوش، باید شعله آن را روشن کنیم و اجازه دهیم تا مدت زمانی بگذرد تا آب به نقطه جوش برسد، خشم هم مثل همان آب جوشی است که برای آماده شدنش نشانه هایی را می بینیم و باید کارهایی را انجام دهیم.

بعضی از افراد تصور می کنند که در یک لحظه عصبانی می شوند و همه چیز در یک لحظه خراب می شود؛ اما اینطور نیست.

زمانی که داریم عصبانی می شویم، اگر به خودآگاهی برسیم می توانیم علائم هشدار دهنده ای که خبر از یک طوفان می دهند را شناسایی کنیم. این علائم خیلی اوقات تغییرات فیزیکی در بدن ما هستند.

به علائم هشدار دهنده فیزیکی خشم فکر کنید. شاید قلب ما سریعتر می تپد یا صورت ما گر گرفته است.

شاید هم تمایل داشته باشیم که تمام شیشه ها را پایین بیاوریم یا دندان های طرف مقابل را خورد کنیم!

علاوه بر این ممکن است در هنگام مواجه با مساله ای که قدرت عصبانی کردن ما را دارد، دچار تغییرات روانی شویم مثلا ذهن ما درگیر شود و دچار گفتگو های درونی شویم و به قول معروف خون جلوی چشم های ما را بگیرد.

با شناختن علائم هشدار دهنده ای که خبر از خشم و عصبانیت می دهند، این فرصت را دارید که بلافاصله وارد عمل شوید و با جلوگیری کردن از انجام یا گفتن مواردی که مشکلات بزرگتری ایجاد می کنند از خشم و عصبانیت خود پیشگیری کنید.

بیشکر توجه کردن به احساسات و حالات فیزیکی و روانی به ما کمک می کند تا در تشخیص علائم هشدار دهنده قوی تر عمل کنیم.

 

4. یک قدم دور شوید!

تلاش برای برنده شدن در مشاجره یا پیگیری و وارد تنش شدن، در یک وضعیت ناسالم فقط به خشم و عصبانیت ما دامن می زند. یکی از بهترین کارهایی که می توانید هنگام افزایش عصبانیت انجام دهید این است که اگر می توانید خود را از شرایط دور کنید.

وقتی یک گفت و گو بالا گرفت، کمی زمان بخرید و استراحت کنید. این زمان خریدن می تواند با ریختن یک لیوان آب برای خودتان یا طرف مقابل باشد و می تواند با چند لحظه سکوت حتی اتفاق بیفتد. شاید هم لازم باشد طرف مقابل را به آرامش و صحبت در زمان دیگری دعوت کنید.

اما اگر فکر می کنید همین الان هاست که منفجر شوید، محل بحث و مشاجره را محترمانه ترک کنید.

یا اگر فرزندان و یا اعضای خانواده شما را ناراحت کردند، به پیاده روی بروید. یک وقت استراحت می تواند برای کمک به ما در آرام کردن مغز و بدن ما مهم و تاثیرگذار باشد.

توجه داشته باشید که اگر با یکی از افرادی که برای شما اهمیت دارد مثل پارتنر عاطفی یا اعضای خانواده تان مدام بحث و جدل دارید، با او در مورد اهمیت وقت استراحت و تنفس در زمان خشم و عصبانیت صحبت کنید که اگر شما محیط را ترک کردید و یا سکوت کردید به عصبانیت او دامن نزنید و حتما یک زمان برای رفع مساله وقتی که هردو در آرامش هستید مشخص کنید.

در این موارد برای طرف مقابل حتما توضیح دهید که قصد شما فرار یا بی اهمیت شمردن مساله نیست، بلکه در تلاش برای کنترل خشم خود هستید.

به او بگویید که زمانی که واقعاً ناراحت هستید، قادر به گفتگوی سازنده یا حل تعارض نیستید. وقتی احساس آرامش بیشتری می کنید می توانید مساله را بهتر مدیریت کنید و نتایج مطلوب تری به دست آورید.

اینکه با طرف مقابل زمان و مکان مشخصی را برای حل مساله و گفتگوی بیشتر هماهنگ کنید، به او احساس آرامش می دهد که برای شما مهم است و شما قصد دارید ناراحتی در این میان نماند.

 

5. با یک دوست صحبت کنید

اگر شخصی در میان دوستان و عزیزان مان  وجود داشته باشد که بتواند به آرامش بیشتر ما کمک کند، صحبت کردن با او راجع به مساله ای که باعث خشم و عصبانیت ما شده است و یا بروز احساساتی که با آنها درگیر هستیم، ممکن است مفید باشد.

البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات تخلیه روانی در کنار دوستان ممکن است نتیجه معکوس دهد و باعث شود تا همراهی دوست ما دامن به خشم و عصبانیت ما بزند.

شکایت در مورد رئیس خود، توصیف تمام دلایلی که شخصی را دوست ندارید یا غر زدن در مورد همه بی عدالتی هایی که تصور می کنید در حق شما می شود، می تواند آرامش شما را به آتش بکشد.

یک تصور غلط رایج این است که برای آرام شدن باید عصبانیت خود را تخلیه کنیم؛ اما گاهی اوقات تخلیه خشم از طریق روش های غلط تنها باعث می شود مسیر عصبی خشمگین شدن در ما روز به روز قوی و قوی تر شود و بس.

به همین ترتیب، اگر قرار است با یک دوست صحبت کنید، مطمئن شوید که در حال کار بر روی ایجاد یک راه حل یا کاهش عصبانیت خود و تجربه آرامش بیشتر هستید و نه فقط تخلیه خشم آن هم به روشی غلط.

گاهی اوقات بهترین راه استفاده از استراتژی گفتگو با یک دوست، صحبت در مورد چیز دیگری غیر از موقعیتی است که باعث بروز خشم و عصبانیت در ما می شود. گاهی اوقات حرف زدن راجع به موضوعی دوست داشتنی با یک دوست عزیز می تواند نه تنها باعث ایجاد فاصله در بروز خشم شود بلکه حال و هوای خوبی را هم در ما ایجاد کند.

استراتژی مدیریت خشم: با یک دوست صحبت کنید

 

6. با فعالیت فیزیکی خشم تان را کاهش دهید!

خشم و عصبانیت انرژی فیزیکی ما را افزایش می دهد. اینجا ما هستیم که باید انتخاب کنیم از این انرژی به چه صورت استفاده کنیم.

برای زد و خورد و شکستن یا تولید هورمون های شادی و رسیدن به آرامش.

یکی از بهترین راه ها برای استفاده خوب از انرژی فیزیکی ایجاد شده در هنگام خشم، افزایش فعالیت بدنی است. چه پیاده روی سریع داشته باشیم و چه به ورزشگاه بروید، ورزش می تواند تنش اضافی را از بین ببرد.

حتی اگر امکان پیاده روی یا ورزش ندارید، می توانید با رقص یا بالا و پایین رفتن از پله ها انرژی تان را به مسیر درست هدایت کنید.

علاوه بر این ورزش منظم به ما کمک می کند تا از فشار خارج شویم. فعالیت هوازی استرس را کاهش می دهد و این موضوع ممکن است به افزایش تابآوری در ما کمک کند.

همچنین ورزش به ما این امکان را می دهد ذهن خود را پاک کنیم و از افکار مزاحم رها شویم. ممکن است دریابید که بعد از یک مدت طولانی ورزش کردن یا یک تمرین سخت، ذهن بازتر و آگاه تری در مورد آنچه شما را آزار می دهد، دارید.

ضمن آنکه بارها به این نکته اشاره کرده ایم که ورزش می تواند بر روی اراده ما به صورت مستقیم اثر مثبت بگذارد و کنترل خشم هم که می تواند تبدیل به یک کار ارادی در ما شود.

 

7. افکار خود را مدیریت کنید

افکار خشم آلود، سوخت مورد نیاز برای روشن شدن ماشین عصبانیت ما هستند. فکر کردن در مورد چیزهایی مانند: “من نمی توانم آن را تحمل کنم. این ترافیک همه چیز را خراب می کند” و… باعث ناامیدی ما می شود.

وقتی متوجه شدید که به چیزهایی فکر می کنید که عصبانیت ما را تقویت می کنند، افکار خود را از نو تنظیم کنید.

مثلا شما می توانید با گفتن جملاتی مانند: روزانه میلیون ها ماشین در جاده ها وجود دارد. گاهی اوقات، ترافیک ایجاد می شود. ” آنچه مارا نکشد قوی ترم می کند. من از پس این هم برمی آیم. تحمل کردنش خیلی هم سخت نیست و… افکار خشم آلود را تضعیف کنید.

پیشنهاد می کنیم ویدئو زیر را نگاه کنید اگر دربرابر افکاری که باعث عصبانیت شما می شود از این تکنیک استفاده کنید، به شما قول می دهیم که به شدت آن فکر قدرتش را در برابر شما از دست خواهد داد.

 

تمرکز بر واقعیت ها – بدون افزودن پیش بینی های فاجعه بار یا اغراق های تحریف شده – می تواند به ما کمک کند تا آرامتر باشیم

همچنین می توانید برای خودتان یک مانترا ایجاد کنید و برای از بین بردن افکاری که به عصبانیت شما دامن می زنند، تکرار کنید.

این تنها یک فکر است، بارها و بارها گفتن: “من خوبم. آرام باش”، یا “مفید نیست”، می تواند افکار عصبانی کننده را به حداقل برساند یا کاهش دهد.

از همه این ها مهمتر این است که به هنگام خشم و عصبانیت از خود بپرسید:

آیا در این لحظه این بهترین کاری است که می توانم انجام دهم؟

آیا فکر های این چنینی می تواند به من کمکی کند؟

 

8. کانال را تغییر دهید

نشخوار کردن در مورد یک وضعیت ناراحت کننده احساس عصبانیت را تقویت می کند. به عنوان مثال، روز بدی در محل کار خود گذرانده اید، اگر در پایان روز مدام آن اتفاقات را مرور کنید، می تواند باعث نا امیدی و عصبانیت بیشتر شما شود.

بهترین راه برای آرامش ممکن است تغییر کانال فکری در مغز و تمرکز بر روی چیز دیگری باشد.

گفتن “به این فکر نکنید”، همیشه موفقیت آمیز نیست. بهترین روش برای جابجایی ذهنی چرخ دنده ها، حواس پرتی با یک فعالیت است. کاری انجام دهید که به تمرکز شما نیاز داشته باشد و با برداشتن توجه تان از افکاری که باعث عصبانیت در شما می شود، این افکار را به چالش بکشید.

برخی از این مثالها می تواند شامل تمیز کردن عمیق آشپزخانه، آشپزی، پرداخت برخی قبض ها یا بازی با بچه ها باشد. کاری برای انجام کار پیدا کنید که ذهن شما را به اندازه کافی مشغول کند و نگران چیزهایی که برای ما ناراحت کننده هستند نشوید. آن موقع است که بدن و مغز ما می تواند آرامش بیشتری را تجربه کند.

 

9. روی آرامش تمرکز کنید

بسیاری از تمرینات مختلف برای رسیدن به آرامش وجود دارد که می توانید برای کاهش خشم و عصبانیت استفاده کنید. نکته اصلی این است که یکی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. تمرینات تنفسی و مدیتیشن و ذهن آگاهی از استراتژی های رایج برای کاهش تنش هستند

ضمن آنکه تنفس عمیق و مدیتیشن طبق تحقیقات به شدت می توانند به قدرت اراده ما کمک کنند و باعث شوند تا با کاهش استرس در ما، اراده و آرامش بیشتری را تجربه کنیم.

تمارین مدیتیشن و ذهن آگاهی شاید در ظاهر بی اثر و مسخره به نظر برسند اما اگر مدتی آنها را انجام دهید، بیشک از مشتریان پر و پا قرص آن می شوید و از استراتژی های اصلی شما برای مدیریت خشم خواهند شد.

همچنین پیشنهاد می کنیم اگر به مدیتیشن و ذهن آگاهی علاقه مند هستید، مطلب رابطه ذهن آگاهی و اراده را مطالعه کنید.

آرامش داشتن یکی از استراتژی های مدیریت و کنترل خشم

 

10. احساسات خود را کاوش کنید

کاوش احساسات گاهی اوقات به ما کمک می کند تا لحظه ای وقت بگذاریم و به این فکر کنیم که چه احساساتی ممکن است در زیر خشم ما کمین کند. عصبانیت اغلب به عنوان یک ماسک محافظ برای کمک به ما در جلوگیری از احساسات دردناک تر، مانند خجالت، ناراحتی، حسادت و ناامیدی عمل می کند.

به عنوان مثال وقتی شخصی از ما انتقادی می کند که شنیدن آن دشوار است، ممکن است از خجالت خشمگین شویم.

اگر زمانی که کسی نسبت به رفتار ما بازخورد می دهد، تلاش کنیم تا او را متقاعد کنیم، این می تواند باعث شود که ما در لحظه احساس بهتری داشته باشیم زیرا باعث خجالت ما نمی شود.

پذیرش این موضوع که دلیل بسیاری از خشم های ما احساسات زمینه ای است، می تواند به ما کمک کند تا ریشه بسیاری از مسائلی که باعث عصبانیت ما می شود را پیدا کنیم. سپس، می توانیم تصمیم بگیریم که اقدام مناسبی انجام دهیم.

به عنوان مثال، اگر کسی برنامه ما را لغو می کند و احساس اصلی ما ناامیدی یا کلافگی یا بلاتکلیفی است، می توانیم به جای اینکه احساس خشم و عصبانیت کنیم، به طرف مقابل توضیح دهیم که چگونه بدقولی او باعث ایجاد احساس نا امیدی، بی اهمیتی، کلافگی و… در ما می شود.

وقتی در مورد احساسات خود صادق باشیم، احتمالاً مسئله را حل خواهیم کرد. ضمن آنکه طرف مقابل هم اگر از احساس ما آگاه شود احتمالا رفتاری متفاوتی از خود بروز می دهد تا زمانی که بخواهیم به جای دادن آگاهی، به او فحش بدهیم یا بر سرش داد و بیداد کنیم.

 

11. پکیج آرامش برای خود داشته باشید!

برای زمان هایی که می دانید حال تان خوب نیست و مثلا ممکن است عصبانیت خود را با خود به خانه بیاورید و فضای خانواده را هم متشنج کنید و یا آگاه هستید که شرکت در یک جلسه که پیش رو دارید ممکن است شما را عصبانی کند، برای خود یک پکیج آرامش داشته باشید.

به اشیایی فکر کنید که همه حواس شما را درگیر می کنند و برای شما دوست داشتنی و لذت بخش هستند.

وقتی می توانید چیزهای آرامش بخش را نگاه کنید، بشنوید، ببینید، ببویید و لمس کنید، می توانید حالت احساسی خود را تغییر دهید. برای مثال من از پیچیدن عطر گل مریم در محل کارم احساس خوبی می گیرم. پس خیلی اوقات برای اینکه احساس نشاط بیشتری داشته باشم حتی شده یک شاخه گل مریم روی میز کارم قرار می دهم. شاید هم روشن کردن عود حال شما را بهتر کند.

بنابراین یک پکیج آرامش ممکن است شامل لوسیون دست معطر، تصویری از یک منظره زیبا، یک متن معنوی باشد که می توانید با صدای بلند بخوانید و یا چند قطعه از آب نبات مورد علاقه تان. شاید هم یک فنجان قهوه یا چند تکه کیک شکلاتی یا حتی زدن یک لاک خوشرنگ حس و حال شما را بهتر کند.

لطفا برای ما از چیز هایی که می توانند در پکیج آرامش شما قرار بگیرند بنویسید.

شاید بپرسید همیشه که پکیج آرامش من در دست رس نیست؟ بله درست است اینجاست که باز هم فضای مجازی به کمک ما می آید. شما می توانید برای خود یک پکیج آرامش مجازی داشته باشید. مثلا یک فایل مدیتیشن، عکس منظره یا کسی که دوستش دارید، فایل صوتی که صدای آب یا موزیک مورد علاقه شما را در خود جا داده است و یا حتی یک صفحه مجازی که همیشه به شما انرژی می دهد.

شاید هم اینستاگرام اثر مثبت بتواند در پکیج آرامش شما قرار بگیرد.

مدیریت افکار برای کنترل خشم

 

12. آموزش ببینید و اگر نشد، از یک مشاور کمک بخواهید!

اگر عصبانیت باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شما شده است و به سختی می توانید خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید، پیشنهاد می کنیم در درجه اول سعی کنید کتاب هایی درباره مدیریت خشم بخوانید و یا از یک دوره جامع درباره کنترل خشم کمک بگیرید.

شاید دوره غیر حضوری آموزش کنترل خشم اثر مثبت هم بتواند کمک تان کند.

اما اگر مشکلات مرتبط با خشم و عصبانیت شما عمیق تر از این حرف ها بود، شاید بد نباشد با یک روانشناس گفت و گو کنید. چرا که برخی از مشکلات بهداشت روان را می توان با مسائل مربوط به کنترل خشم مرتبط دانست.

برای مثال افرادی که درگیر اختلالات افسردگی هستند مساله آنها می تواند باعث تحریک پذیری شود و این موضوع مدیریت خشم را دشوارتر می کند. کشف هرگونه مسئله بهداشت روان که می تواند مانع توانایی ما در کنترل خشم شود بسیار مهم است.

سعی کنید با صحبت در مورد روحیه و رفتار تان با پزشک خود شروع کنید. پزشک شما بهتر است قبل از هرچیزی مطمئن شود که شما هیچ مشکلی در سلامت جسمی ندارید که در ایجاد مساله مدیریت خشم نقش داشته باشد.

پزشک ممکن است شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهد. بسته به اهداف و نیازهای درمانی شما، درمان ممکن است شامل جلسات فردی و همچنین کلاسهای کنترل خشم باشد.

با یادگیری مهارت کنترل خشم، جزء معدود افرادی باشید که میتوانید خشم و رفتار خودتان را کنترل کنید.

 

راز مگوی خشم و عصبانیت 

بسیاری از مردم، با فریاد زدن و بروز عصبانیت یک هدف را دنبال می کنند. فریاد زدن بر روی شخصی ممکن است باعث شود او خواسته های ما را برآورده کند؛ اما این روش بیشک روشی کوتاه مدت برای رسیدن به اهداف افراد است و پرخاشگری تنها در کوتاه مدت می تواند موثر باشد؛ اما عواقب آسیب زننده آن، در بلند مدت دامن ما را می گیرد.

در بلند مدت است که زورگویی و خشم و عصبانیت می تواند به روابط ما آسیب بزند و باعث از بین رفتن آنها شود و شان اجتماعی ما را زیر سوال ببرد.

استفاده از عصبانیت به عنوان ابزاری برای پیشبرد کارها، علاوه بر آسیب هایی که به شخصیت و روابط ما می رساند، شانس یادگیری استراتژی های سالم مانند درخواست کمک یا صحبت به صورت قاطعانه، اما نه پرخاشگرانه را از ما می گیرد.

حال که به مبحث مدیریت خشم علاقه مند هستید، شاید آشنایی با خطاهای شناختی نیز برای شما موثر و کارآمد باشد. برای مطالعه بیشتر در این خصوص، می توانید مطلبی که در خصوص کتاب هنر شفاف اندیشیدن در سایت منتشر کرده ایم را بخوانید.

بی شک شما هم تجارب متعددی درباره خشم و عصبانیت های ناگهانی و مدیریت آنها دارید، لطفا تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه مطلب
محصولات رایگان
جدیدترین محصولات